Банкеръ Daily

Финансов дневник

Дигитализацията вече не е екзотика, а авангард в банковите услуги

Да се върнем година назад - ситуацията бе коренно различна. Макар и с незадоволително темпо, икономиката бе на пътя на растежа. Банките отчитаха солидни печалби, а дигитализацията на банковия сектор настъпваше с планирани действия.

Година по-късно традиционната конференция на "Банкеръ", посветена на дигиталното банкиране, се провежда на фона на пандемията, която преобърна целия свят, а мерките за овладяването на заразата донесоха със себе си серия рестрикции, свързани с най-базовите ни потребности - придвижване, социални контакти, пазаруване. Дори посещения в банковия клон. Няма да е пресилено, ако кажем, че интернет остана единственото пространството, незасегнато от рестрикциите. Дигиталните банкови услуги и непрекъснатият контакт с нашата банка вече не са просто удобство, а необходимост. Епидемията доказа нуждата от още по-гъвкави, организирани, улеснени, но най-вече сигурни онлайн канали за парични преводи и плащания. Именно затова дигитализацията в сегашната ситуация не е екзотика, а е авангардът на банковите услуги.

За четвърта поредна година "Банкеръ" в партньорство с VIVACOM събра във вторник (17 ноември) експертната общност, за да сверим часовниците си за иновациите, новите регулации и предизвикателствата в дигиталното банкиране. Този път обаче всичко се случва в контекста на глобална здравна и икономическа криза, затова във виртуалния ни форум поставихме особен акцент върху управлението на дигиталните портфейли, услугите и връзката с клиентите, както и предизвикателствата през 2020 година. Като най-простият пример е преминаването на служителите в режим на хоум офис.

Подуправителят на БНБ и ръководител на управление "Банково" г-жа Нина Стоянова очерта новите европейски регулации, които предстои да влязат в сила. Централна тема в тях са незабавните плащания, а очакванията са тази услуга да е достъпна и в България през 2021 година. Подуправителят отчете, че до края на 2020 г. българските доставчици на платежни услуги като цяло ще изпълняват вече влезлите в сила изисквания на директивата PSD2 по отношение на задълбоченото установяване на идентичност и повишаване на сигурността на плащанията.

Данните, обявени от мениджърите от търговските банки, категорично показват, че пандемията е повишила значително ползването на мобилното и онлайн банкирането, както и на дигиталните портфейли. При всички кредитни институции се забелязват двуцифрени ръстове на потребителите, прибегнали до тези канали. Най-често търсените услуги пък са свързани с отпускането и предоговарянето на кредити, откриване на сметка и депозит, както и облекченията, свързани с кредитния мораториум, който бе въведен в началото на кризата. 

Експертите се обединиха около мнението, че COVID-19 е бил едновременно двигател, но и катализатор на трансформацията на банките. Основните въпросителни са как този засилен интерес към дигиталните услуги да бъде задържан в един постпандемичен свят, при положение, че пред банкерите стоят проблеми със самите клиенти, които все още са по-благоразположени към посещението в клона, дори и за най-базови банкови услуги.

Подробности четете в новия брой на в. "Банкеръ" - в разпространение от 20 ноември!

Facebook logo
Бъдете с нас и във