Банкеръ Daily

Финансов дневник

Българска джаджа за кражба на коли побърква застрахователите

Електронната защита на лимузините рухва за 5 секунди

S 250 eb8fe234 14c1 4331 b6ff 3068dcf8e27d

Българска джаджа за отваряне на всякакви автомобили е тотален хит сред автоджамбазите, разкри полска медия в обстоен репортаж за техническото изобретение.

„Най-модерното оборудване, произведено в България, лесно отваря най-популярните марки автомобили“. Репортажът на журналиста от PolsaNews Лешек Давидовиц разкрива как работи устройството.

 

Как работи българската джаджа, 

изглеждаща на пръв поглед като игралната конзола Game Boy? Накратко, крадецът просто доближава колата, декорида и скоро си тръгва с нея.

Крадат се предимно нови луксозни коли на стойност над 70 000 лв., потвърдиха наши застрахователи. Кражбите зачестяват. Отнемат се средно по 3 коли на ден. Статистиката сочи, че са намерени и върнати на собствениците им не повече от 16 на сто от откраднатите коли.

Имаме скок на платените обезщетения. Видяхме се принудени да изменим защитата на колите като въведем аналогов елемент, който да обезсили мощния компютър. Предупредихме нашите клиенти със застрашени коли, да отидат до техническите пунктове на фирмите, с които работим, за да се моделира по нов начин защитата им. Всичко това е за наша сметка, клиентите не плащат нищо”. 

За това информираха „БАНКЕРЪ” притеснени застрахователи.

"След добавката на аналогов елемент ми беше издаден констативен протокол, който трябва да пазя, заедно с полицата "Автокаско", за да имам покритие на бъдещи щети от посегателства върху колата ми", коментира собственик на луксозно возило. Цялата операция траела около 1 час, включително и кратко обучение как се пали колата при наличието на новата защита. 

Полската медия успява да заснеме със скрита камера среща с производителя на това устройство в България, при когото

идват автокрадци от цяла Европа, за да го купят. 

Срещата се състои в София, в кв. "Студентски град" - на около километър от мястото, където бе задигнато и беемвето на съпругата на президента Росен Плевнелиев.

По описанието на бившата синоптичка Десислава Плевнелиева за начина, по който нейният хибриден джип бе откраднат от паркинга на столичен мол в края на миналата година, може да се предположи, че „ударът“ е бил извършен тъкмо с такова устройство.

Твърди се, че от българската джаджа има над 50 бройки, като много от тях вече се намират в Полша. В столицата Варшава всяка нощ се крадат повече от 40 автомобила, като немалка част от кражбите са с помощта на въпросното устройство.

В разследването на полската медия се включват и интервюта с кадри от полицията. Показани са снимки и видеоклипове от охранителна камера, в които се вижда как на 5-тата секунда е отключен автомобил, а след това веднага е подкаран от крадците.

В скандалното видео е показана среща с българин, който казва, че 

„ние сме главният доставчик в Европа и света на тези машини“

Човекът, чието лице е скрито в записа на поляците, продължава с разказа си, че „двама човека продават тези машини – ние и производителят“.

В средата на видеото е показано нагледно как работи устройството. То трябва да бъде доближено до вратата на автомобил, оборудван със система за безключово отваряне. Натиска се бутонът за отключване на колата четири пъти и устройството прихваща сигнала, след което започва да сканира. Малко след това джаджата вече е свързана с колата и може да я запали.

Плевнелиева даде още подробности: „Бях в мола, бутайки се в мен, той (автоджамбазинът) е прихванал сигнала на ключа с устройство, което е в раницата му. Друго лице, което стои до колата, влиза безпроблемно и тръгва".

Нейните публични показания са много ценни, ако има кой да обърне внимание на елементарните мерки за предпазливост.

Собствениците на нови автомобили с т.нар. безконтактно отключване и стартиране на двигателя са сред най-застрашените.  Устройството удължава сигнала от ключа до автомобила и е от 2 части. Парадоксът е, че

притежанието му не е престъпление,

въпреки че то служи само за кражби на коли. Наказуемо е, когато се докаже, че е използвано за престъпление. 

В схемата участват двама извършители. Единият прихваща сигнала на ключа на собственика, като се движи близо до него, докато той се отдалечава от колата си, и го препраща до другия човек, който с другата част от устройството стои до набелязания автомобил.

Така, докато собственикът се отдалечава, крадецът който е до колата, получава сигнал от ключа му и колата се отваря. Вече вътре в купето, системата "пита" за ключа, разпознава го, пали двигателя и автоджамбазинът отмъква автомобила.

Схемата работи основно по паркинги на молове, но не е никакъв проблем да бъде употребена и на открити паркинги пред търговските обекти, привличащи собствениците на по-скъпарски коли. Единственото "условие" е двамата бандити да са на разстояние 15-20 метра един от друг - с пряка видимост и без стени помежду им.

Затова, когато се отдалечават от автомобилите си, хората трябва да се оглеждат за неканени спътници, които ги следват на 1-2 метра. Обикновено са с шапка, маска и раница или чанта, в която е едната част от устройството за прихващане на сигнала от ключа.

Крадците са твърде опитни и разполагат с висококачествена техника, така че успяват да заглушат сигнала от GPS системата за проследяване на автомобила за минути. Последната точка, на която Банова-Плевнелиева е видяла колата си, е на околовръстното, близо до Горубляне. 

 


Най-крадените у нас

1. Mеrсеdеs-Bеnz

2. Аudi

3. Vоlkswаgеn

4. Pоrsсhе

5. Skоdа

6. BMW

7. Tоyоtа


 

Любопитно

Ярките цветове отблъскват крадците

И при автомобилните кражби има определена "мода", която циклично се променя. Кризата в Ирак преди години повиши драстично търсенето - и съответно кражбите - на големите модели на Toyota в България. Миналата и по-миналата година пък у нас с най-голямо внимание от крадците бяха удостоени някои модели на Audi.

Възможно ли е обаче вероятността да ви откраднат колата да се променя не само от марката и модела й, но и от нейния цвят? Отговорът е положителен, ако се съди по много любопитната статистика на международната застрахователна компания "Съгласие”.

Според данните на застрахователя в 80% от случаите жертва на кражба в Европа стават бели или черни автомобили. По-голямата част от останалите са на сиви или сребристи коли, а ярките и необичайни цветове по-скоро отблъскват крадците.

Разбира се, има марки, при които бяло, черно и сиво са доминиращи цветове в гамата - Mercedes например. Но според статистиката на "Съгласие" всъщност най-често краденият модел в Европа е Hyundai Sonata - при него цели 1.6% от застрахованите автомобили са били похитени. 

Второто място в класацията е за BMW 730d - 1.3%, а третото - за Lexus LX 570 (0.9 на сто). 

Най-рядко крадените коли, с под 0.1%, са Nissan Terrano, Kia Sportage, Kia Optima, Hyundai Solaris и Skoda Rapid.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във