Банкеръ Daily

Финансов дневник

Българите са оптимисти за доходите си

Очакванията по отношение на доходите са на най-високото си равнище от девет години насам в България. Това се вижда от последното проучване на GfK на потребителския климат в Европа за четвъртото тримесечие на 2016 гoдина.

За последната година и половина брутният вътрешен продукт е нараствал с над три процента на тримесечие спрямо същото тримесечие на предходната година, се посочва в анализа. На този фон населението остава твърде скептично относно това дали икономическият растеж ще продължи. Въпреки че икономическите очаквания непрекъснато нарастват от октомври 2014 г. насам, на само 0.9 пункта, показателят трудно достигаше положителни стойности през 2016 година. През ноември обаче той достигна 1,6 пункта, своето най-високо ниво от февруари 2011 година.

През четвъртото тримесечие на 2016 г. очакванията за доходите също нараснаха, достигайки 19,7 пункта до края на годината, най-високата стойност от 2007 г. (21,3 пункта). Това е със 7 пункта повече от колкото през септември и съставлява увеличение с 15,8 пункта в сравнение с декември 2015 година.

Покупателната склонност сред българите също се е увеличила през 2016 г., нараствайки с цели 9 пункта през четвъртото тримесечие до 30,2 пункта през декември. Това е с 23,8 пункта повече в сравнение с предходната година и съставлява най-високата стойност от септември 2008 г. насам (45,9 пункта). Това може ясно да се обясни с ниското ниво на безработица, което според данни на Европейската комисия, остава 7,5 %, най-ниско от третото тримесечие на 2009 г. (7,1 %) насам. Повечето работни места означават по-сигурен доход за хората, което им дава повече увереност при планирането на големи и скъпи покупки.

Потребителският климат в ЕС

е на най-високо равнище от девет години насам. Като цяло при доверието на потребителите в Европа се наблюдава много положителен растеж през четвъртото тримесечие на 2016-та. Потребителският климат според GfK за 28-те държави от ЕС е нараснал с 5,6 пункта до 17,9 пункта през декември, най-високата му стойност от януари 2008 г. насам. През годината отделните показатели – икономически очаквания и очаквания относно доходите, и покупателна склонност – не са се развивали еднакво.

Темите, доминиращи заглавията в Европа през четвъртото тримесечие на 2016 г. бяха войната в Сирия, тероризмът в Европа, президентските избори в САЩ в края на ноември и непрекъснатият възход на националистическите партии и тенденции в практически всички европейски държави, отчита проучването.

"Съвсем очевидно е, че всички тези отрицателни новини не са засегнали потребителите. Изглежда, че европейците стават все по-избирателни по отношение на това кои теми допускат да им влияят в ежедневието. В резултат на това показателите за икономически очаквания и очаквания за доходите, и за покупателната склонност не са засегнати в значителна степен от войната в Сирия, събитията в Турция, президентските избори в САЩ и текущата заплаха от тероризъм в Европа", констатират от GfK. Вместо това цифрите за икономическия растеж в отделните държави имат по-значима роля. В резултат на това според проучването на GfK потребителският климат за 28-те държави от ЕС е нараснал с 5,6 пункта до 17,9 пункта между септември и декември.

Facebook logo
Бъдете с нас и във