Банкеръ Daily

УниКредит Булбанк:

България ще се възстанови по-бавно спрямо повечето страни в региона

Българската икономика ще се върне към нивата на БВП от преди пандемията в края на 2022 г., а пълното възстановяване на пазара на труда ще отнеме около три години и половина. Това прогнозираха главният икономист на УниКредит за Централна и Източна Европа Дан Букша и главният икономист на УниКредит Булбанк Кристофор Павлов.

„Намираме се във втората вълна на пандемията, която очакваме да започне да затихва през февруари, така че ще има отражение върху икономиката за първото тримесечие на 2021 г.“, каза Дан Букша.

Според него изходът за икономиката зависи до голяма степен от мерките за подкрепа, които ще осигурят правителствата в отделните страни и ясната комуникация към бизнеса  и домакинствата по отношение на следващите стъпки. По думите му въпреки трудната ситуация, нашият регион остава сред най-добре справящите се с кризата и очакваме тази тенденция да се запази.

„Подобно на останалата част от региона на ЦИЕ, възстановяването през 2021 г. в България ще бъде само частично. Нашият базов сценарий предвижда увеличение на реалния БВП с 2,5% през следващата година. Възстановяването ще набере скорост през 2022 и 2023 г., когато очакваме ръстът на реалния БВП да се ускори до нива между 4% и 5% годишно“, посочи Кристофор Павлов.

Прогнозата на икономистите на банката е, че БВП ще достигне предпандемичното си ниво през последното тримесечие на 2022 г., което означава, че икономическото възстановяване в България ще отнеме малко повече време, отколкото в повечето страни от региона на ЦИЕ.

Положителната страна е, че възстановяването ще бъде по-бързо от възстановяването от рецесията преди десетилетие. „Очакваме икономиката да се върне към пълна заетост за около 4 години, което отново е много по-добре, отколкото след предишната криза, когато беше необходимо почти десетилетие, преди икономиката да достигне пълна заетост“, каза Кристофор Павлов.

Според експертите въпреки трудностите, все пак ще има сектори, които ще продължат да бъдат печеливши – това са IT бизнесите, онлайн магазините, производителите на домакински уреди и обзавеждане, чието търсене е нараснало в условията на работа от вкъщи. Предимство ще имат и компаниите, чиито търговски партньори са в Германия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във