Банкеръ Daily

Финансов дневник

"Бонус-малус" възкръсва

S 250 fddaab94 3275 4442 ad47 628ad9f6bc91

След шумния провал на проекта за въвеждане на по-скъпа "Гражданска отговорност" за неизрядните шофьори Комисията за финансов надзор (КФН) обяви преди дни, че е възобновила работата си по темата.

Повече от десетилетие у нас се правят злополучни опити за въвеждането на системата "бонус-малус" за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за автомобилистите. Целта е изрядните шофьори да плащат по-евтини полици, а нарушителите на пътя – по-висока  от стандартната цена.

"На база на предложенията на международен консултант вече е сформирана нова работна група, която включва експерти от КФН, от Министерството  на вътрешните работи и от Министерството  на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Създаденият експертен екип ще разработи няколко варианта на  системата и  целта е всеки един от тях да е максимално рационален и прагматичен, и да отчита в най-голяма степен нормалната житейска ситуация, свързана с управлението и използването на моторно-превозно средство (МПС)", съобщиха от КФН.

Хора от комисията  добавиха, че най-вероятно работната група ще предложи няколко варианта на  системата, които ще бъдат представени за обсъждане през   есента на 2019 г.

Комисията за финансов надзор е  напът да  потопи автомобилистите в "нирвана" след душевните им патила  по тежката карма на колата. Очертава се да  отпадне наследяването на малус - точките, които си е "заслужила"  колата на опасен и често санкциониран шофьор и пренасянето на тегобата им върху следващия й собственик - примерно изряден шофьор, както беше записано в отпадналия вече проект за норматив.

Хората от МВР са настоявали  в нормативната уредба да има и нещо, което да оказва  дисциплиниращ ефект. Така се е стигнало до изопачената идея колата да е виновната, а не конкретният водач. Това коментираха участници в работната група.

В развитите страни "малус" се дава за щети, т.е - при катастрофи. При нас обаче бившият проект постановяваше малус да се дава не само за щети, а и за нарушения на пътя.При което положение  се стигаше до двойна санкция - акт от КАТ и "малус" по "Гражданска отговорност".

Нов вариант на системата "Бонус-малус" за застраховката "Гражданска отговорност" подготвят и експертите от КФН. Целта и преди, и сега е шофьорите с нарушения да плащат повече от изрядните. Ще бъдат предложени законодателни промени, така че системата "Бонус-малус" да отговаря на очакванията на хората, обясняват експертите.

В Кодекса за застраховането текстовете ще бъдат формулирани така, че при прехвърляне на колата тя да не си върви в пакет с малуса от предишния водач, коментират застрахователни консултанти. Единствената логика на тази рестрикция е, че тя се е опитвала да пребори българската изобретателност, при която всеки лош шофьор може да прехвърли колата на баба си и да заличи "малуса", който тя носи, и пак той да си я кара.

Най-вероятно в полицата "Гражданнска отговорност" ще се  вписват  всички лица, които имат право да карат дадената кола. Така вече ще се знае кой е карал колата по време на нарушението или при щетата и на него ще му се начислява санкцията под формата на "малус". Сега в полицата такава информация няма и на практика всеки може да се юрка  по пътищата, без да спазва закона. А колата пък вече няма да е единствен носител на информацията за начина на шофирането й.

Въпреки че "Бонус-малус" системите действат в Европа отпреди 100 години, но България  ни заедно с още две държави все още  е извън кръга на страните, които стимулират добрите водачи на леки и тежкотоварни автомобили, и санкционират причинителите на катастрофи. Въпреки че системата трябваше да заработи у нас от началото на тази година.

От друга страна, КФН ще преразгледа дългия списък от глоби, които "допринасят" за "малуса". Много хора възразиха, че не може за превишение на скоростта от 10 км в час да се оскъпява "Гражданска отговорност за автомобилистите". Подобни уж дребни камъчета обърнаха  колата на Комисията за финансов надзор, която повече от десет години се опитва да въведе тази система при застраховката "Гражданска отговорност", но се  оказа изправена през нормативна уредба, трудно съвместима с европейските и световните стандарти.

Предложението срещна  сериозен отпор заради две неща - обвързването на системата с автомобила,  вместо с неговия водач, и зависимостта й от нарушенията, констатирани от пътната полиция. Дефиниция "лош шофьор"  няма. Има нарушител, който превишава скоростта или друго нещо, за което той понася своята санкция, плаща съответната глоба, отнемат му се точки. И  ако бъде ударен и от "Бонус-малус", това вече ще бъде трета санкция за  едно нарушение.

Системата е определена като уникална и от самия финансов надзор. Накратко - първата година след приемането й  ще е нулева, всички шофьори - независимо как са карали дотук, се третират по един и същи начин. След една година се преценява кой е сакциониран  от КАТ и кой не. Хората без нарушения ще получат отстъпка от "Гражданска отговорност", а хората с нарушения - повишаване на цената.

Максималният бонус - отстъпка,  е 25%, а максималното наказание, или малус, е оскъпяване на застраховката с 300 процента. Нужни са минимум 12 години да се изчисти досието на колата и тя да излезе отново на нула, независимо кой е собственикът й. Утежняващо обстоятелство е и превишението на скоростта.

Негативно настроени към новата система са всички засегнати от нея -  не само шофьорите, но и хората от транспортния бранш  и застрахователите.

"Това не е класическият тип "Бонус-малус" система, която действа в ЕС - това, което предлага законодателят у нас,  е да бъдат обвързани административните нарушения  на водача със заплащането на "Гражданска отговорност", което за нас е абсолютно недопустимо, незаконосъобразно, нецелесъобразно", коментира преди време Магдалена Милтенова от Конфедерацията  на автобусните превозвачи.

Работещите в  транспортния бранш са категорични, че системата ще доведе до увеличение на подкупите, защото на шофьорите ще им е по-изгодно да дадат пари на ръка, вместо да плащат висока "Гражданска отговорност" с години.

"Ако вие попаднете в малус системата, реално след това вие десет години не може да си възстановите точките, които  реално губите, и трябва да заплащате много по-висока "Гражданска отговорност", което неминуемо ще доведе до  увеличение на корупцията, с която ние се борим всячески", уточни още Милтенова.

Хората от транспортния бизнес   изтъкват, че заради липсата на достатъчно кадри в страната  не може да има толкова високи претенции към шофьорите, които наемат,  те трябва само да отговарят на изискванията. Така, ако сред тях попадне нарушител, камионът или автобусът на фирмата  изведнъж ще се сдобие  дългосрочно  със скъпа -  до 300% повече, "Гражданска отговорност".

"Това е застрахователна система и  всички опити  да й бъдат преписани други функции - социални, съдебни, възпитателни, са неуспешни. Затова моето мнение е,  че трябва да бъде коригиран  вариантът на системата, който е предложен. Има компоненти на системата, които са силно неприемливи, и аз мисля, че трудно можем да намерим аналог някъде в света тези елементи да са прилагани някъде успешно и те засягат  двете най-популярни характеристики на това предложение - едното е автомобилите да имат собствен "Бонус-малус" и второто - като база да се вземат не виновно причинените щети, които са заплатени от застрахователите, а да се вземат административнонаказателните постановления на пътна полиция", каза Милтенова.

Шофьорите трябва да бъдат наказвани, ако причиняват щети и  ако застрахователят плаща, само тогава е логично от тях да се иска по-висока "Гражданска отговорност", смятат от бранша.

Заради конфликтите, които възбуди  въвеждането на системата, Комисията за финансов надзор отложи приемането й.

За първи път в края на 2018 г. КФН под ръководството на бившата си шефка Карина Караиванова публикува официален проект на поощрително-наказателната система. Срещу него обаче се надигна силно обществено недоволство и Караиванова бе принудена да замрази работата по проекта, а след това и да се оттегли от поста си.

На базата на разработка на външен консултант през ноември КФН предложи шофьорите, които правят най-много нарушения на пътя, да плащат 4 пъти по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност".

Според предлаганата тогава система шофьорите и автомобилите трябваше да се разпределят в 20 класа, като базовият клас отговаря на стандартната цена на застраховката – 100%. Класовете от 1 до 7 позволяват отстъпка (бонус) в размер от 10% до 25%, а класовете от 9 до 20 (малус) означават надценка от 10% до 400%.

Бяха заложени 7 категории инциденти, които да водят до покачване на цената на застраховката – от най-леките нарушения, които водят до 1 наказателна точка - например превишение на скоростта с 10-30 км/ч в извънградски район, до най-тежките провинения, санкционирани с 19 наказателни точки – причиняване на смърт на пътя, тежки телесни повреди, ПТП, извършено в пияно състояние и др.

Всичко това предстои да се ревизира.

 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във