Банкеръ Weekly

Финансов дневник

БНБ РАЗТРОГНА БРАКА МЕЖДУ ПИРЕОС ЕВРОБАНК И ТРАНСКАРТ

Хората, които следят внимателно споразуменията, сключвани във финансово-кредитната система, сигурно си спомнят един детайл от договора, с който в началото на 2005 г. управляваният от Митко Събев Петрол холдинг продаде 99.66% от акциите си в ЕВРОБАНК на гръцката Пиреос банк. В него се казва, че холдингът и купувачът са сключили споразумение за стратегическо партньорство между българската банка и Транскарт, а също, че двете институци ще продължат съвместната си работа по издаването на дебитни и кредитни карти. Според запознати с това споразумение една клаузите е, че собствениците на издадени от Транскарт кредитни карти всъщност ползват заемен ресурс от ЕВРОБАНК. Твърди се, че подобна схема е имало навремето между Пощенска банка и Би Ел Ер Ес, което издаваше кредитните карти Юролайн. През 2004 г. обаче БНБ категорично настоя въпросната фирма да прехвърли целия си картов бизнес на кредитната институция. Един от мотивите бе, че не може небанково дружество да извършва операции, с които се намесва в банковата платежна система на Банксервиз. И гърците веднага изпълниха това предписание, като прехвърлиха 100 хил. кредитни карти на Пощенска банка. Това не бе никакъв проблем, тъй като и банката, и дружеството са собственост на И Еф Джи Юробанк Енгарсия.
Преди няколко седмици, в началото на април, пред дилемата, която Би Ел Ер Ес отдавна реши, е била изправена и фирмата Транскарт. Според служители на БНБ Митко Събев е имал среща с подуправителя на БНБ Димитър Костов, на която му е било обяснено, че Транскарт, в която Петрол холдинг притежава 50% от капитала, не може да продължава да издава кредитни карти, лимитите по които са финансирани от Пиреос Евробанк. Нещо повече - Транскарт е получила срок до края на май 2006 г., в който, казано на жаргон, да разкачи издадените от него кредитни карти от банката. С други думи, дружеството ще трябва да закрие кредитните сметки в ЕВРОБАНК на вече съществуващите карти. Предоставеният чрез тях ресурс може да бъде осигурен от фирмата Транскарт файненшъл сървисиз, която е 100% собственост на Транскарт и е създадена през март 2005 г. именно с цел да осигурява финансови средства, с които да се предоставят заеми чрез кредитни карти. Само че въпросната фирма въобще не може да се мери като финансови възможности с Пиреос Евробанк. А на Транскарт са й необходими значителни парични средства, за да финансира дейността си и да се развива. Все пак за четири години от своето съществуване фирмата се превърна в играч на картовия пазар, на който могат да завидят много банки. Общият брой на издадените от нея карти в края на 2005 г. е 186 609, като бизнес програмата й предвижда до края на 2007 г. те да достигнат 274 хил. броя. Извършените с картите на дружеството разплащания през 2005 г. са над 2.84 млн. броя за около 173.81 млн. лева. Те се приемат в 4300 търговски обекта по цялата страна.
След срещата с Димитър Костов шефът и един от собствениците на Петрол Холдинг - Митко Събев, веднага е направил проучване за възможностите да създаде своя банка, която да поеме картовата дейност на Транскарт. При разговорите водени с представители на управление Банков надзор, обаче му е била припомнено, че БНБ не се отказала от политиката си да не издава лицензи за нови банки. При това положение на Събев не му остава голям избор. Вестник БАНКЕРЪ научи, че шефовете на Транскарт са издали необходимите нареждания за изпълнение на препоръките на БНБ. Събев има възможност или да закупи някоя от действащите у нас неголеми кредитни институции, които се контролират от български акционери, или да поиска условен лиценз от БНБ, за да придобие активите на фалиралата Международна банка за търговия и развитие и на нейна основа да създаде своя банка, на която да прехвърли операциите на Транскарт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във