Банкеръ Daily

Финансов дневник

БНБ даде съгласие на КБС да купи „Райфайзенбанк“

Управителният съвет на Българската народна банка (БНБ) прие национално решение, с което в изпълнение на инструкция на Европейската централна банка (ЕЦБ), издаде предварително одобрение за прякото придобиване от „КЕЙ БИ СИ Банк“ НВ, Белгия, на акциите от капитала на „Райфайзенбанк (България)“ ЕАД, съобщи централната банка. В резултат на това „Райфайзенбанк (България)“ ще стане дъщерно дружество на „КЕЙ БИ СИ Банк“ НВ в България.

След 1 октомври 2020 г., когато беше установено тясно сътрудничество между ЕЦБ и БНБ и България се присъедини към Единния надзорен механизъм, Европейската централна банка има изключителната компетентност да оценява уведомленията за придобиването на квалифицирани дялови участия в кредитни институции при съответното взаимодействие с Българска народна банка.

Припомняме, че в средата на ноември миналата година беше съобщено за постигнато споразумение KBC да придобие 100% от акциите на „Райфайзенбанк България“, която осъществява банкавота дейност на  Raiffeisen Bank International у нас. Сделката, която е на стойност 1.15 млрд. евро, включва и притежаваните от "Райфайзенбанк България" дъщерни дружества - "Райфайзен Лизинг България" ЕООД, "Райфайзен Асет мениджмънт (България)“ ЕАД, "Райфайзен Застрахователен брокер" ЕООД (обслужващ лизинговите и корпоративните клиенти на Райфайзенбанк), както и "Райфайзен Сървис" ЕООД.

След сключването на договора, дейностите на „Райфайзенбанк“, „Райфайзен Лизинг“, „Райфайзен Асет Мениджмънт“ и „Райфайзен Брокер“ ще бъдат интегрирани към дейностите на съответните дъщерни дружества от групата на „Кей Би Си Банк“ със сходен предмет на дейност. Конкретната юридическата форма (сливане или вливане) на интеграцията към момента на подаване на разглежданата нотификация все още е предмет на икономически и юридически анализ.

Двете банки сключват тази сделка въз основа на

решението на групата на „Райфайзен“ да излезе от българския пазар.

Създаването, продажбата и обслужването на модерните банкови продукти е свързано с големи първоначални и оперативни разходи, както и с  необходимостта от допълнителни инвестиции в информационни системи и канали за дистрибуция (физически и електронни). От тази гледна точка, възможността новите и по-всеобхватни продукти да достигнат до повече потребители е от ключово значение за постигане на по-висока ефективност и по-добри крайни цени за потребителите.

В допълнение към това, чрез сделката

„Кей Би Си Груп“ НВ иска да продължи изпълнението на своята стратегия за дългосрочно присъствие в България

и предлагане на по-пълна гама от продукти.

От гледна точка на групата на „Кей Би Си“ концентрацията е продиктувана от желанието на банковата група да предлага по-пълна гама от продукти, която да задоволи установеното търсене на потребителите. При изготвянето на предложението си към „Райфайзен“ белгийската група е взела предвид изградената клиентска база, стабилните финансови резултати, напредъка на дигитализационните процеси и признателността на клиентите към услугите, предлагани от „Райфайзенбанк“ у нас.

Нoвoтo oбeдинeниe мoжe дa ce пpeвъpнe в нaй-гoлямaтa бaнĸa пo aĸтиви в cтpaнaтa или дa ce изĸaчи дo втopoтo мяcтo.

Facebook logo
Бъдете с нас и във