Банкеръ Daily

Финансов дневник

Близо 4 млрд. лв. са похарчени в търгове със само един участник

Почти 4 млрд. лв. е похарчила държавата по обществени поръчки, в които е имало само един участник за периода 2019 - април 2021 година. В същото време 8.4 млрд. лв. са похарчени без обществени поръчки, като е ползвана добре познатата схема "ин-хаус" възлагане. Това показват данни, изнесени от финансовия министър в служебното правителство Асен Василев.

Най-големите разпоредители с обществен ресурс са Агенция "Пътна инфраструктура", Национална компания железопътна инфраструктура (НКЖИ), "Булгартрансгаз", Министерство на здравеопазването, АЕЦ Козлодуй, Столична община, Държавната консолидационна компания, Електроенергиен системен оператор, БДЖ - Пътнически превози и Пристанищна инфраструктура.

Презентацията на Василев разкрива и частните фирми, получили най-големи средства чрез превъзлагане на дейности, след като държавно дружество се е домогнало до пари от бюджета по схемата "ин-хаус".

В топ четири са "Автомагистрали Хемус" АД, "ГБС-Инфраструктурно Строителство" АД, "Хидрострой" АД и "Грома Холд" ЕООД.

Тези фирми са получили договори за общо 2.3 млрд. лева. Договорите са сключени с държавното дружество "Автомагистрали", очевидно за строителството на магистрала "Хемус". 

Превъзлагането на дейностите бе констатирано и от Сметната палата, която потвърди, че "Автомагистрали" изобщо не е имала необходимия ресурс за строителството на тези обекти, като е превъзложила дейностите на редица частни фирми на "тъмно", т.е. според своите собствени вътрешни правила и без реални критерии. 

В заключение Сметната палата посочи, че държавата не е постигнала "необходимата ефективност, конкуренция и прозрачност при разходването на публичните средства", които наля в държавната фирма "Автомагистрали".

Одитният доклад бе изпратен на Софийска градска прокуратура по нейно искане, но какви действия са предприети досега не е оповестено.

Служебният министър на финансите Асен Василев съобщи, че прокуратурата ще бъде сезирана и по още един казус - до април 2021 г. АПИ е възложила дейности четири пъти над одобрения бюджет. Оказва се, че АПИ е взела решение за възлагане на допълнителни разходи без осигурено финансиране от бюджета. Сумата е в размер на 2.5 млрд. лв., посочи Василев. Пътната агенция е аргументирала решението с "очакване да покрие допълнителните разходи с приходи от ТОЛ такси".

"АПИ е наредила на Министерския съвет да осигури средства, наредила е какво да направи, без оглед дали има пари в бюджета, без оглед, че МС може да реши да изхарчи тези пари за нещо друго, без оглед дали това не е нарушение на Закона за бюджета. На строителите не е казано, че тези пари ги няма. На строителите е казано: ето ви поръчки, стройте. Това не е просто липса на контрол, това е престъпление, вече сме говорили с МРРБ това да бъде дадено на прокуратурата. Това е дълбоко неморално - и към изпълнителите на тези поръчки, и към всички, които чакат държавен ресурс да се похарчи за нещо смислено. Тази сметка обаче ще трябва да я платим всички ние", обобщи министърът.

На 8 юли се провежда втория обществен съвет към министъра на финансите с участието на икономисти и представители на национално представените работодателски организации, институционални и неправителствени представители на заинтересованите сектори.

Facebook logo
Бъдете с нас и във