Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Big Brother за шофьорите без "Гражданска отговорност"

Застрахователите искат тол системата да следи имаме ли застраховка.

Застрахователите в страната се обявиха срещу идеята за облекчаване на контрола върху задължителната за автомобилистите полица "Гражданска отговорност". Подобно предложение е залегнало в проектозакон за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, подложен на обществено обсъждане, което приключи в понеделник (22 юни).

"Понижаването на степента на контрол и санкции по отношение на задължителната за автомобилистите застраховка би имало сериозни негативни последици по отношение на обхвата и съответно нивото на защита на обществения и индивидуален интерес, които осигурява системата на "Гражданската отговорност". В резултат се създава възможност за движение по пътищата на автомобили без задължителна застраховка с всички тежки последици от това", смятат от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ).

 

Уточняваме, че

 

в законопроекта е предвидено да отпаднат мерките,

 

които регламентират временното отнемане на шофьорската книжка на водач без застраховка "Гражданска отговорност", както и временното спиране от движение на транспортното средство по същия повод - до момента на сключване на застраховка. От мотивите към проекта обаче не става ясно, защо се предлага да отпаднат именно едни от най-тежките санкции за шофиране без задължителна застраховка. 

Застрахователите считат, че намаляването на административната тежест няма да доведе до нищо добро. Според тях, обществения интерес би бил застрашен в много по-висока степен, тъй като понижаването на степента на контрол и санкции би се отразило негативно на обхвата на застраховката "Гражданска отговорност".

Застрахователните експерти са на мнение, че не само не трябва да се намаляват или отменят подобни тежки санкции, а е нужно те да се увеличат, за да доведат до възможно най-пълно покритие на застраховката на автопарка в страната.

"Напълно разбираме нуждата от намаляване на административната тежест за служителите на МВР, но считаме, че това не следва да става за сметка на санкциите и принудителните административни мерки, създадени да обезпечат изпълнението на задълженията за сключване на посочената застраховка", подчертават застрахователите. 

От сдружението допълват, че чрез системата на застраховка "Гражданска отговорност“ на автомобилистите се подсигурява бързото и пълноценно обезщетяване на вредите от ПТП, нанесени на невинно-пострадали лица. Всъщност така се защитава, както индивидуалния, така и обществения интерес. 

"Ефективното функциониране на системата е в пряка зависимост от обхвата на застраховката по отношение на всички пътни превозни средства, за които тя се явява задължителна. Намаляването на обхвата може да има тежки дългосрочни последици за обществото и за институциите, особено с оглед на трайно високия брой на ПТП в страната", обясняват експертите.

България е между

 

страните с най-много жертви на пътя

в рамките на ЕС. Статистиката на МВР сочи, че броят на загиналите и ранените при ПТП-та в страната расте всяка година. През изминалата 2019-а са загинали 628 и са ранени 8499 участници в движението по пътищата при 6730 тежки произшествия. 

Това означава огромни, подлежащи на обезщетяване вреди. Което изисква още по-съществени, ефективни и интензивни механизми за контрол.

 

Тол системата в действие

Според бранша обществените усилия трябва да са насочени към постигане на по-добър контрол, включително и чрез използване на съвременни технологични решения.

Тук е момента да припомним, че реално, служебното заличаване на регистрацията на автомобили без сключена полица "Гражданска отговорност" от КАТ, влезе в сила от 1 януари 2019 година. Що се  отнася до финансовите санкции, според Кодекса за застраховането за липса на застраховка "Гражданска отговорност" се налага глоба от 400 до 600 лв. за физически лица, а за юридически лица тя е в размер от 2000 до 5000 лева. При следващо нарушение глобата за физически лица скача до 2000 лв., а за юридически лица - до 10 000 лева.

Изброените санкции обаче се отнасят само до случаите, в които автомобил без застраховка е засечен да се движи по пътищата у нас. Тоест, ако собственикът на возилото не е имал застраховка, но и не е заловен да кара без застраховка, не дължи никаква глоба. 

 

Използването на съвременните технологични решения 

предлага допълнителни възможности в тази насока. В тази връзка от асоциацията на застрахователите смятат, че  особено ефективен контрол за наличието на сключена застраховка "Гражданска отговорност" може да се постигне чрез използването на системата на "БГ тол".

"АБЗ има положително становище на "Национално ТОЛ управление" при Агенция "Пътна инфраструктура" за принципно съществуващата техническа възможност за осъществяване на тази цел", съобщиха още от Асоциацията. Според застрахователите подобен подход може да се реализира след съответните нормативни промени и техническа адаптация на системата на "БГ тол" за изпълнение на допълнителни контролни функции.

Facebook logo
Бъдете с нас и във