Банкеръ Weekly

Финансов дневник

ББР ще кредитира Центъра за градска мобилност

Ръководството на ББР удари сериозно рамо на Центъра за градска мобилност.

Консорциум, воден от Българската банка за развитие (ББР), в който участват още Международната инвестиционна банка и "Интернешънъл Асет банк", ще отпусне 81 млн. лв. на Центъра за градска мобилност. Срокът на кредита е 10 години с включен гратисен период от 12 месеца и годишна плаваща лихва от 5% и по него няма да се начислява такса за обслужване. Интересно е предлаганото от общинската фирма обезпечение. Въпреки огромната сума - за такова ще бъдат приети бъдещите вземания на центъра, както и учредяването на залог върху сметките на дружеството. Което при сегашната икономическа ситуация у нас изглежда крайно недостатъчно. 

По-важното е друго - че Центърът за градска мобилност най-накрая успя да се сдобие със заветния заем, с който да покрие задълженията си. Абсурдното е, че фирмата, която отговаря за обществения превоз в София и прибира всекидневните постъпления от билетчетата, не може да се разплати с превозвачите "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт", с частните оператори и метрото.

Затова още на 19 декември 2013-а Столичният общински съвет взе решение финансовата дупка да бъде попълнена чрез кредит, след като няколко месеца по-рано бе направен анализ на финансовото състояние на градския транспорт от консултантската компания "Грант Торнтон".  Първоначално идеята бе да се теглят 100 млн. лв., колкото бе и размерът на отчетените задължения. Впоследствие обаче столичните управници задължиха "Метрополитен", "Електротранспорт" и "Автотранспорт" да обезценят вземанията си до размера на оперативните им задължения към средата на 2013-а и така необходимата сума спадна до 81 млн. лева.

През май 2014-а бе обявен конкурс за избор на банки или обединения от банки, които да предоставят въпросните пари. Получаването на кредита обаче бе възпрепятствано още в самото начало, тъй като процедурата бе атакувана в Комисията за защита на конкуренцията от "БАКР Агенция за кредитен рейтинг". Повод за жалбата беше поставеното ограничително условие от изпълнителния директор на "Центъра за градска мобилност" Симеон Арнаудов банките участници в надпреварата да притежават дългосрочен кредитен рейтинг не по-нисък от ВВ-, стабилна перспектива, присъден единствено от Standard & Poor's или Fitch, или Ba3, присъден от Moody's. Въпреки очевидната правота на жалбоподателя антимонополният орган отхвърли твърденията му, само че не по същество, а просто защото "БАКР Агенция за кредитен рейтинг" не била финансова институция и следователно не е заинтересовано лице в конкретния случай. 

Всъщност това като че ли се оказа по-малкият проблем пред общинското предприятие. След формалното приключване на спора пред комисията по конкуренция сроковете за участие в търга бяха удължавани поради липсата на кандидати цели седем пъти, докато се появи спасителният консорциум, воден от ББР.

Сега ще е интересно да се види дали финансовите проблемите на Центъра за градска мобилност ще се решат. Преди време директорът Арнаудов заяви, че след подписването на новите контракти с транспортните оператори вече нямало да се натрупват задължения. Но в края на 2014-а се установи, че са се формирали нови дългове от 6.5 млн. лв. към "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт".

Facebook logo
Бъдете с нас и във