Банкеръ Daily

Конференция на "Банкеръ" "Дигитализация и киберсигурност 2022"

Банките са с най-голям принос за дигитализацията

От ляво надясно: Николай Лазаров от Пощенска банка, Николай Спасов от TBI Bank, Никола Бакалов от Fibank и Юрий Генов от ДСК.
S 250 7071e2ac 29f2 4bfe ae16 3e4007ba3cf7
S 250 bbef8258 6b09 432a a6bd aab07885ccbf
S 250 66232132 6e2d 4259 a6e0 805f1a25d68e

"Чакате на опашка в хранителна верига и установявате, че сте си забравили банковата карта. На подобни опашки човек прекарва средно по 4 минути, което означава, че в този промеждутък би могъл да си извади нова виртуална дебитна карта. Моля - засечете ми време."

Такава демонстрация направи главният изпълнителен директор на Fibank Никола Бакалов пред участниците във втория панел на конференцията „Дигитализация и киберсигурност“, организирана от "БАНКЕРЪ" на 3 юни в Grand Hotel Millennium Sofia. Резултатът наистина бе впечатляващ - шест кликвания в рамките на 54 секунди. Последваха ръкопляскания.

Николай Лазаров - директор на управление „Продажби и индивидуални клиенти“ в Пощенска банка, обяви, че банковата индустрия има голям принос за развитието на дигитализацията в страната ни. Той обясни, че приказки от типа колко много България изоставала в тази сфера не отговарят на истината. Нещо повече - с иновациите, които Пощенска банка прави, тя се превръща и в лидер на Балканския полуостров.

Основното предизвикателство при дигитализацията е, че банковите институции говорят на различни аудитории. И тук Лазаров даде пример как в един и същи ден трябвало да отговори на двама клиенти, подали различни жалби - на единия били спрени спестовните книжки, а другият се оплакал, че през дигиталния си портфейл не може да плати на партньорите си в чужбина. Ето защо, обобщи Николай Лазаров, след дигитализацията важният въпрос ще е какво иска клиентът.

Юрий Генов – изпълнителен директор и ръководител на направление „ИТ и операции“ в Банка ДСК коментира, че през последните 2-3 години клиентът на банката се е променил много и оттук нататък голямото предизвикателство е дали той ще може да бъде идентифициран по нов начин. Като за начало ще е любопитно да се види статистиката и колко от клиентите на банките реално си правят карти, докато чакат на опашки, например. В тази връзка и БНБ, и Борика, и Националният статистическият институт предстои да работят заедно и по-интегрирано.

Николай Спасов - главният оперативен директор на TBI Bank се похвали, че заради иновациите и нововъведенията банката в момента е единствената, която по три пъти на ден дава ликвидност на търговските фирми, с които работи.

Юрий Генов обърна внимание, че освен за клиентите трябва да се помисли и за служителите в банката - защото изискванията и към тях се променят и в тяхното мислене също трябва да настъпи сериозна промяна. 

Тук от публиката зададоха въпрос дали в бъдеще банковите клонове ще изчезнат.

Никола Бакалов от Fibank призна, че са закрили 10-15% от тях, но перифразирайки Марк Твен, успокои присъстващите, че слуховете за смъртта на клоновата мрежа са силно преувеличени. "Някога същото се говореше и за плащанията в кеш - очакваше се, че те ще изчезнат. Истината е, че това няма как да се случи, когато най-важно ни е обслужването на клиентите", подчерта той. И обясни, че клоновата мрежа също е бъде трансформирана - ще бъдат увеличени консултантските услуги и продажбата на различни продукти извън банкирането. Амбицията е да бъде засилено доверието между клиента и банката и тя ще се разпростре далеч извън финансите.

Николай Спасов от TBI Bank също отчете, че клоновете ще продължат да съществуват, но по-скоро ще приличат на кафенета.

Николай Лазаров от Пощенска банка бе категоричен, че докато човек асоциира думата "банка" със сграда, клонове винаги ще има. Нещо повече - в последно време в глобален мащаб техният брой дори е нарастнал.

Последва въпрос отново от публиката, когато се извършва дигитализацията в банките, до каква степен се разчита на вътрешните ресурси и до каква - на външни специалисти.

Никола Бакалов от Fibank отговори, че при тях процентното съотношение е 50 на 50, като основният критерий е дали въпросният продукт, който им е необходим, вече съществува на пазара. В същото време, като сериозна институция, Fibank разчита на вътрешните си разработчици. От една страна, за да не загуби корпоративната си идентичност, а от друга - създадените разработки носят все по-голяма удовлетвореност на екипите, които стоят зад тях.

Юрий Генов от ДСК също потвърди, че вътрешните усилия се насочват към по-творческите проекти, а там, където са необходими стандартизирани решения, се разчита на "конфекцията", която е много по-ефективна.

Николай Спасов от TBI Bank посочи, че при тях процентното съотношение - 60 на 40, в полза на вътрешните разработки. Всичко, което е основно - като банково-счетоводната система се взима наготово, за да се гарантира, че изпълнението е сигурно и професионално. А софтуерните решения, които са за обслужване на клиентите, според Спасов, е най-добре да се правят от екипите на банката.

"Защото няма никой, който по-добре от нас да познава собствените ни клиенти" - подчерта Спасов и сякаш подари на всички свои колеги в банковия сектор готов и запомнящ се слоган.

Facebook logo
Бъдете с нас и във