Банкеръ Daily

Конференция на "Банкеръ" "Дигитализация и киберсигурност 2022"

Банките и финтех фирмите се сближават в интерес на клиентите

Стефан Цонев от "Търговска банка Д"
S 250 75f5901d eb8e 4254 8baa 5496b550749e
S 250 5d2810db fe65 4f56 9aed 7c94b25bf00c
S 250 5852e892 fc67 4eff 801f 019d8286d092
S 250 e2ddadf6 ce54 407c b48f 71ac38fb1456

Дигиталната трансформация е един непрекъснат процес, който върви от години, но ковид пандемията силно я ускори. Банките са в челото на този процес, а в резултат, дигитализацията в банковата система е на високо ниво. Клиентите й се променят - и като възраст, и като образование, и като поглед към света. Това пък налага и банките да следят тези тенденции, за да могат да реагират по адекватен начин на техните потребности.

Всяко едно иновативно дигитално решение се появява като резултат на търсенето и водещата фигури в този процес.е клиентът. Така че с появата си иновативните продукти скъсяват пътя на предлагане и използване на различните услуги. Това са някои от изводите от дискусията по време на третия панел "Иновации и финтех екосистеми" от конференцията на "Банкеръ" - "Дигитализация и киберсигурност 2022".

Мнението е, че между банките и финтех компаниите няма голяма разлика. Ярък пример е стартиращата компания Revolut, взела през 2019 г. и банков лиценз, което означава, че основателите й са видели потенциала в тази дейност. Впрочем от март и българските клиенти на Revolut Bank вече могат да се възползват от нейните услуги, предоставяни благодарение на европейския й специализиран документ.

А иначе, нямаше как по време на дискусията да не се заговори и за криптовалутите. Според Георги Манолов от Nexo бъдещето сигурно е тяхно. Още повече, че от появата на биткойна преди 13 години тази дейност се очертава като една от най-бързо развиващите се в икономиката. Появяват се нови такива валути и въпреки непостоянството в цените им, те силно привличат интереса на инвеститорите. От една страна, с възможността за алтернативни вложения извън традиционните финансови продукти, а от друга - и с навлизането им като платежно средство. Например още през март миналата година PayPal обяви, че американските потребители вече ще могат да използват криптовалути при плащане. Някои големи модни къщи - италианският бранд Gucci и брандът Balenciaga, също съобщиха за тази възможност в техните магазини (засега в САЩ).

Ясно е, че банките са силно консервативни структури, а освен това и силно регулирани. Димитър Кехайов от БАКБ обаче изрази мнението, че вярва във взаимодействието с финтех компаниите. Всички те са специализирани в предлагане на специализиран тип услуги и са по-бързи. В същото време не са конкуренти с банките. По-скоро те могат да си партнират. Още повече, че и банките и финтех компаниите имат за цел да удовлетворят определено търсене на клиентите.

Участниците в дискусията бяха единодушни, че потенциалът на такова партньорство е много голям, особено за решаване на специфични проблеми, и може да донесе само ползи - и за банките, и за клиентите. Ето защо то трябва да се търси. Банките имат голяма база клиенти, а чрез партньорството със стартиращите компании във финансовата сфера тези потребители биха имали възможност да ползват и нови услуги.

Иновациите не са еднократен акт, а процес и те променят финансовата индустрия. Няма граници в съвместната работа на банките и финтех компаниите, категорични са експертите. Те зависят от конкретните бизнес проблеми и възможностите за решаването им в това партньорство. За кредитните институции има ограничения само от регулациите, с които трябва да се съобразяват. Докато стартиращите компании са по-гъвкави в разработването на иновативни услуги. Така че партньорството с тях е възможност да се "прескочат" някои ограничения.

Безспорно технолигиите променят банковата индустрия. Няма развитие без иновации, отбеляза Борислав Диков от Пощенска банка. Той подчерта, че 90% от операциите в кредитната институция вече се осъществяват през дигитални канали. Тази тенденция е наложена от клиентите, които търсят по-бързо обслужване и по възможност без да посещават банков клон.

За Стефан Цанев от "Търговска банка Д" пътят за развитие е дигитализацията. И в този процес банките залагат повече на сигурността. Като изключително консервативни структури, те предпочитат да изместят в партньорството риска към финтех компаниите, при които има по-малко регулации.

Според Димитър Кехайов банките все повече трябва да работят като финтех компании - за постигане на повече удовлетвореност на клиентите, а и за да се работи по конкретни продукти за определен клиент, като се вложи повече лично отношение.

Емил Асов и Иван Катинчаров от "Виваком" разказаха за дейността на компанията майка "Юнайтед груп" - водещият за Югоизточна Европа доставчик на телекомуникационни и медийни услуги. Представена бе и фирмата "Мейнстрийм" (Mainstream Ltd.), която също е част от портфейла на "Юнайтед груп". Тя заема водещи позиции в предоставяне и управление на технологични облачни услуги и инфраструктура; ИТ инфраструктурна оптимизация; облачна миграция, управление и сигурност;  както и предоставяне на мулти-облачни услуги и платформи.

Facebook logo
Бъдете с нас и във