Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Банката те дебне дали се политизираш

Блокират сметки, ако не си признаеш сам политамбициите

S 250 210c345a 7fce 4b46 8e41 7676cb7a7f72


Блиц


Ивайло Мирчев пред в. "БАНКЕРЪ":

Извиниха ми се

 

Г-н Мирчев, приключи ли драмата Ви с банката?

- Да, приключи. Обади ми се лично шефката й Теодора Петкова, за да ми се извини.

(бел. ред - Тедора Петкова е председател на Управителния съвет и главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк).

Какво Ви беше обидило толкова много?

- Става дума за една несправедливост. Блокираха ми сметките, без да имам каквато и да е вина за това. Нормално е да ме предупредят преди това, нали.

Сигурен ли сте, че не са Ви поканили в банката преди това?

- Не, по никакъв начин - нито по телефона, чрез есемес или по какъвто и да друг начин. Точно това е несправедливо. Аз бях в банката по друга работа и, след като нищо не ми казаха, 20 минути след това останах без активни сметки.

За колко време Ви блокираха операциите?

- За около седмица.

 

"Моята история с Булбанк: На 27.10 посещавам клона на банката, която обслужва Pro Smart. Минути след това фирмената ми сметка се оказва блокирана, а банката отказва всякакъв достъп до нея. Причината - Булбанк установила, че съм част от орган на политическа партия. С това "шокиращо" за мен откритие банката блокира наличните средства без никакви обяснения, без адекватна реакция достъпът ни до тях да бъде бързо възстановен”. Това написа преди дни във Фейсбук Ивайло Мирчев.

Пет дни по-късно все още нямам никакъв достъп, а в Булбанк прехвърлят отговорността между отделни служители, казва още той. "Банката отказва всякакво съдействие и се оправдава с това, че отговорният за Pro Smart служител от 3 месеца е в болнични и това е причината да не сме уведомени, че трябва да декларираме позиции в политически партии", пише още Мирчев. 

Потресаващо е, когато една банка може да си позволи нещо подобно, при това след нейна собствена грешка. Още повече, че става дума за технологична компания, с перфектна кредитна история, работеща почти изцяло с чужди партньори, негодува Мирчев. Щетите, които пети ден понасяме се изразяват в невъзможност да правим разплащания, да получаваме парични преводи… Практически е блокирана част от дейността ни (напр. не можем да поръчаме компоненти за интернет термостати в Pro Smart, за да ги произведем), протестира той.

Оказва се, че случаят не само не е единичен за банката, но на подобни нелюбезни закани от служители са били обект и други фирми, които по една или друга причина не дават гласност на случилото се.

Недоразумения има и в други трезори

„От моята банка ме накараха да декларирам членство в политическа партия още като си подменях дебитната карта преди 2 години”, оплаква се наша редовна читателка.

Други клиенти пък били заплашени от закриване на сметката им в банката защото данните им не били обновени през последната година. Лична информация е търсена от клиента дори без той да е сигурен, че лицето, което се обажда наистина е служител на банката.

Но кой е Ивайло Мирчев?

Ивайло Мирчев е един от навлизащите в българската политика IT предприемач, член на изпълнителния съвет на "Да, България!" и кандидат за народен представител на парламентарните избори (2017 г.) в Добрич и 24 МИР - София. Създател и управител е на компания за разработка на иновативни устройства за управление на дома през Internet.

Незнанието на закона не оправдава незнаещия, 

са казали римляните. Последното „издание” на „МЕРКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ФИНАНСОВАТА СИСТЕМА ЗА ЦЕЛИТЕ НА ИЗПИРАНЕТО НА ПАРИ И ФИНАНСИРАНЕТО НА ТЕРОРИЗМА” е в сила от 31.03.2018 година. Те са следствие от действието на международни директиви във връзка със Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП). Политически обвързаните лица се класифицират като рискови по закона. Тоест - "тънката червена линия" по казуса „Мирчев” води до нормативния постулат, че всяко юридическо лице се обвързва с всички физически лица, имащи отношение със собствеността и/или управлението. Банките пък са заплашени с много високи санкции при неспазване на разпоредбите.

Така че банката е длъжна да действа съгласно законовите изисквания, тя няма алтернатива. Нещо повече - инициативата да информира за политическа обвързаност е на клиента, негово е задължението да отиде в банката и да попълни специална декларация. А не банката да го кани да направи това, както се случва на практика. За липсата на вежлив тон на служителите би трябвало да мислят тези, които са ги назначили.

От УниКредит Булбанк отказаха информация 

за взаимоотношенията си с клиента. Най-вероятно служителите са установили, че Мирчев няма попълнена декларация по чл.42, ал.2, т.2 от ЗМИП - дали е лице, заемащо т.нар. “висша държавна длъжност”. В декларацията са изброени подробно длъжностите - например членове на управителни органи на политически партии. Подобни лица се гледат от банките в България с по-висок риск за изпиране на пари, което според вътрешните им правила най-често означава, че ще следят дейността им с повишено внимание.

Колкото до блокирането на сметки 

– това се прави от всички банки, показа проверка на „БАНКЕРЪ”. Някои трезори дори използват "блокирането" като "жълт картон", след което вадят "червен" - закриват сметките.

Периодичната актуализация на данните на клиентите се изисква от финасовите институции според европейското и националното законодателство, свързано със законодателни мерки срещу прането на пари. Банките получиха тези нови задължения по закон - да правят т.нар. “комплексни проверки”, още преди две години. За лица, които според местното и европейското законодателство се определят като PEPs, например в нашия закон са наречени "видни политически личности", проверките трябва да са разширени. Но банковите служители твърдят, че непрекъснато работят по подобряването на процеса, за да минимизират неудобството за клиентите. 

Колкото до забавената реакция от страна на банката в случая „Мирчев” от там признаха, че в резултат на мерките срещу пандемията работят с намален състав и не изключват проблемите в качеството и скоростта на обслужването да са в резултат на това.

 

 


ДАНС информира


МЕРКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ФИНАНСОВАТА СИСТЕМА ЗА ЦЕЛИТЕ НА ИЗПИРАНЕТО НА ПАРИ И ФИНАНСИРАНЕТО НА ТЕРОРИЗМА (в сила от 31.03.2018 г.)

1. комплексна проверка на клиентите;

2. събиране и изготвяне на документи и друга информация при условията и по реда на този закон;

3. съхраняване на събраните и изготвените за целите на този закон документи, данни и информация;

4. оценка на риска от изпиране на пари;

5. разкриване на информация относно съмнителни операции, сделки и клиенти;

6. разкриване на друга информация за целите на този закон;

7. контрол върху дейността на задължените субекти по чл. 4 от ЗМИП;

8. обмен на информация и взаимодействие на национално равнище, както и обмен на информация и взаимодействие между дирекция „Финансово разузнаване“ на Държавна агенция „Национална сигурност“, звената за финансово разузнаване на други държави и юрисдикции, както и с компетентните в съответната сфера органи и организации на други държави.

Мерки срещу финансирането на тероризма:

1. блокиране на финансови средства и други финансови активи или икономически ресурси;

2. забрана за предоставяне на финансови услуги, финансови средства и други финансови активи или икономически ресурси.

Facebook logo
Бъдете с нас и във