Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Американската империя падна от върха

Най-накрая чашата преля... и на пазарните играчи (които, според случая, политиците наричат спекуланти), и на икономистите, и на Стандард енд Пуърс, и на щатския президент Барак Обама. И се случи събитието на второто десетилетие от третото хилядолетие - една от най-реномираните рейтингови агенции в света (на всичкото отгоре създадена и отгледана в САЩ) понижи в късните нощни часове на 5 август кредитната оценка на щатския държавен дълг от ААА на АА+. Управителният директор и председател на комисията за държавни рейтинги на Стандард енд Пуърс Джон Чембърс посочил пред Файненшъл таймс два основни мотива за решението. Единият е, че политическите разногласия са подкопали кредитната репутация на Съединените щати. Вторият е, фискалният анализ и неуспехът на законодателите да намалят достатъчно разходите в споразумението за тавана на дълга. От агенцията съобщиха също, че дългосрочната перспектива на Америка остава отрицателна, което означава, че през следващите две години може да последва ново понижение, ако се направят по-малки от обещаните намаления на разходите, свързани с тавана на дълга.

Понижението на оценката на държавния дълг на САЩ бе последвано от тридневно демонстративно мълчание от страна на Белия дом. На 8 август тишината бе нарушена от емоционалната реч на президента Барак Обама пред нацията. В нея той каза: Пазарите ще се качват и падат, но това са Съединените американски щати и независимо какво смята някаква си агенция, ние винаги сме били и ще бъдем държава с тройно А.
Всъщност самият опит да омаловажи събитието показа колко засегнат е президентът и защо засвири на тънката струна на националното достойнство. Но американските граждани нямат никаква вина, че безотговорните им политици са натрупали огромния дълг на страната, достигайки до 96% от БВП. В речта си Обама се постара да подчертае изключителното положение на САЩ като световна политическа сила, която не трябва да бъде обезпокоявана с подобни фискални дреболии, макар че по размер на публичните си задължения тя е в челните редици на планетата и немного по-назад от Гърция и Италия.
Проблемът не е в липсата на програми или политики, а в липсата на политическа воля във Вашингтон. И в упорството да се прекарват линии в пясъка, в отказа да се направи най-доброто за страната въпреки личните и партийните интереси и идеологията. И точно това трябва да се промени, заяви още президентът.
Обама има всички основания да се тревожи, защото може да се окаже изкупителната жертва на разточителните харчове на предшественика си и да не успее да се пребори за нов мандат в края на 2012 година. Освен ако не прехвърли успешно топката в полето на политическите си противници. Защото поне засега и въпреки събитията и републиканците, и демократите от Конгреса не отстъпват от заявените, преди срамната преоценка на рейтинга на САЩ, позиции.
Решителният ход
който другите двама конкуренти на Стандард енд Пуърс не посмяха да направят, бе възприет със смесени чувства от пазарните играчи по света. Той разлюля фондовите борси във всички кътчета на планетата и предизвика разгорещени коментари - от пълно отрицание и оплюване на агенцията до похвали и подкрепа за мъжеството й. Все пак от Стандард енд Пуърс изчакаха тактично Обама да отпразнува спокойно 50-ата си годишнина на 4 август и да се порадва поне ден на успеха си от края на битката за увеличение на тавана на публичния дълг на САЩ (с около 2.1 трлн. щ. долара до края на следващата година извън вече натрупаните 14.3 трлн. долара). И тогава нанесоха решителния удар.
Първата реакция бе
градушка от хули
по адрес на Стандард енд Пуърс.
Финансовото министерство на САЩ обвини агенцията, че е объркала изчисленията с 2 трлн. щ. долара, което красноречиво говорело за професионализма и за верността на оценките й.
Главният инвестиционен директор на групата Лег Мейсън кепитъл мениджмънт Бил Милър определи преоценката като необмислена, погрешна и опасна. Според него е неприемливо частна компания, която има специален правен статус в сърцето на финансовата система, да действа като квазирегулаторен орган, чиито преценки могат да определят какви ценни книжа да държат финансовите институции, колко капитал им е необходим, каква ще е цената на кредитите на всеки член на системата и всичко това - основано на тайни разисквания без всякаква отговорност.
Банковата комисия на Сената пък започна да разглежда въпроса и да събира повече информация, като всички възможности са сложени на масата, коментирал за Файненшъл таймс законодател демократ.
Републиканците съобщиха на избирателите в районите си, че понижението на оценката на американския дълг и резкия спад на фондовия пазар не се дължат на договореното в последния момент увеличение на тавана на дълга, а на финалната сделка за бюджета, която не ограничава достатъчно разходите. И така свалиха част от отговорността от себе си.
Единствената утеха е, че финансовият министър Тимъти Гайтнър ще остане на поста си поне до изборите през 2012-а, така че всички заинтересовани могат да отдъхнат спокойно след месеците на спекулации дали ще напусне кораба, или не.
Стандард енд Пуърс отказа да коментира нападките и
направи на 9 август нова преоценка
от ААА на АА+ на хиляди общински облигации, свързани с федералното правителство, включително и на книжа, свързани с жилищни ипотеки, както и на дългове, гарантирани с лизингови договори. Най-високата си кредитна оценка загубиха ипотечните агенции Фреди Мак и Фани Мей, десет от общо 12 федерални банки за жилищни заеми (защото други две отдавна са с рейтинг АА+), четири клирингови къщи и пет застрахователни компании. Сред преоценените няма местни банки, защото нито една от тях няма по-висок рейтинг от държавния.
Всъщност, веднага след съобщението на Стандард енд Пуърс, че понижава оценката на държавния дълг, Федералният резерв успокои кредитните институции, че ще продължи да приема щатски ДЦК като залог по заемите и че банките няма да бъдат наказвани за вложенията си в държавни облигации.

По сметка на банкери понижението на рейтинга на САЩ ще доведе до оскъпяване на обслужването на държавния дълг със 100 млрд. долара годишно. Засега обаче покупките на щатски ДЦК не намаляват и все още няма признаци тази мрачна прогноза да се сбъдне. Причината е, че държавите от Стария континент не са в по-добро положение, а доверието в еврозоната е дори по-ниско от това в Щатите.

Международният отзвук
Финансовите министри и управителите на централните банки от Г-7 обещаха да вземат всички необходими мерки в подкрепа на финансовата стабилност и растежа. Подобно комюнике пусна и разширеният състав на Г-20 (в който участва и финансовият елит на най-големите развиващи се стопанства).
Токио и Москва побързаха да заявят угоднически, че вярват в намеренията на Вашингтон да обслужва задълженията си. Японският финансов министър Йошихико Нода коментира пред репортери, че щатските държавни облигации продължават да са атрактивни активи за Япония. Както е известно, страната е вторият по големина притежател на щатски държавен дълг 0.9 трлн. щ. долара след Китай.
Пекин разкритикува
с необичайно остри думи щатската администрация и й каза в лицето, че оттук нататък трябва да се простира според чергата си. В изявление, разпространено чрез държавната информационна агенция Синхуа, се казва:
(К-в в каре в текста) Правителството на САЩ трябва да се съобрази с факта, че добрите стари дни, когато просто можеше да взема заеми, за да се справи с кашата в собствените си финанси, най-накрая са отминали. Китай - най-големият кредитор на единствената световна суперсила, днес има всички права да изисква от САЩ да се справят със структурните си дългови проблеми и да гарантират сигурността на китайските доларови активи.
Синхуа обяви също, че трябва да се въведе международен надзор върху емисиите на щатски долари и нова, стабилна и защитена резервна валута, която би дала възможност да се предотврати катастрофа, предизвикана от някоя отделна държава.

Избягването на нова рецесия е мисия невъзможна
Като че ли най-точно състоянието и очакванията за световната икономика определи щатският професор по икономика Нуриел Рубини, който смята, че бързо се приближаваме към нова рецесия.
Според него последните фундаментални показатели на САЩ са слаби - недостатъчно нови работни места, слаб растеж, стагниращо потребление и производство. Жилищният сектор продължава да е в депресия. А доверието на американските домакинства, на бизнеса и на инвеститорите се топи и ще продължи да пада.
Отвъд Океана БВП на периферните икономики от еврозоната се свива или в най-добрия случай нараства символично. Рискът, че Италия или Испания, или вероятно и двете ще загубят достъп до дълговите пазари, е много висок. Но за разлика от Гърция, Португалия и Ирландия, тези държави са прекалено големи, за да бъдат спасени.
В същото време Великобритания провежда сурови ограничения в условията на нисък растеж. Япония се бори с последствията от катастрофалното земетресение на 11 март и разчита на стимули, за да се възстанови. И, което е още по-тревожно - водещите индикатори на световните производители се понижават както в развиващите се стопанства като Китай, Индия и Бразилия, така и в експортно-ориентираните или богати на суровини държави, каквито са Германия и Австралия.
Рубини критикува решението на Стандард енд Пуърс да понижи кредитния рейтинг на САЩ в най-неподходящия момент на тежки пазарни трусове и икономическа слабост, което увеличава шансовете за повторна рецесия и дори за по-големи фискални дефицити. Докато, парадоксално, щатските държавни облигации ще останат вероятно последното гадно спасително убежище: бягството от риск, обезценката на акциите и надигащият се икономически спад може дори да понижи доходността им вместо да я увеличи.
И защото почти всички възможни трикове за съживяване на икономиката са изчерпани, избягването на нова ресеция може би ще се окаже мисия невъзможна. Според Рубини най-добри шансове да въведат краткосрочни фискални стимули с ангажимент за строга фискална дисциплина в средносрочен план ще имат държавите, които не са загубили достъпа си до пазарите - САЩ, Великобритания, Япония и Германия. Повечето западни централни банки, според нето, биха могли да предложат още кредитни облекчения, макар и с по-ограничен ефект. Например Европейската централна банка трябва не само да спре да повишава лихвите, а да започне да ги намалява и да купува по-големи количества държавни облигации на Италия и на Испания.
Накрая Рубини предлага да започне управляемо преструктуриране на дълга, защото това е криза както на платежоспособността, така и на ликвидността. Това означава намаление на дълговото ипотечно бреме на около половината американски домакинства, които са под водата, с участие на частни кредитори.
Според Рубини трябва да се удължат сроковете на задълженията на Португалия и Ирландия при изчистени от рисковите премии лихви, както бе направено за Гърция, като този подход да се приложи и за Италия и Испания, ако двете страни загубят достъп до капиталовите пазари. Така, въпреки че нова рецесия може и да не бъде избегната, политиците поне ще спрат втора депресия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във