Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Ответен удар


Идеята обслужва мултинационалните корпорации


 

Независимата комисия за реформиране на интернационалното корпоративно данъчно облагане (ICRICT) - е разочарована от промените, предложени от ОИСР. И смята, че светът иска отговор днес, а не нови забавяния. И че в разгара на пандемията, държавите не могат да си позволят да чакат.

Комисар Ева Жоли от ICRICT (бивш член на Европейския парламент) е "ужасно разочарована, че ОИСР за пореден път е взела предвид единствено интересите на мултинационалните корпорации"

Професорът по икономика от Колумбийския университет и комисар от ICRICT Джоузеф Стиглиц смята, че "предложенията на ОИСР са просто неадекватни и че са в услуга на мултинационалните групи и на държавите, които са най-тясно свързани с тях".

Стиглиц посочва още, че е крайно време "да се премине към точно формулиран принцип на разпределяне на печалбите - пропорционално на продажбите, на заетостта и на емитираните обикновени и преференциални фирмени акции"

Какво показват числата:

- в световен план укриването на данъци отклонява 40% от чуждестранните печалби в данъчните убежища, пресмята комисарят на ICRICT Гейбриъл Цукман;

-  фискалният департамент на МВФ оценява на над 500 млрд. щ. долара общите годишни загуби от корпоративни данъци, свързани с пренасочване на фирмените печалби. От тях 400 млрд. долара са за страните членки на ОИСР, а "остатъка" - за развиващите се държави;

- само американските мултинационални компании ощетяват с около 25 млрд. евро годишно държавите членки на ЕС от "спестени" корпоративни данъци;

- развиващите се страни разчитат сравнително повече на постъпленията от корпоративни налози като източник на приходи в правителствените бюджети. Корпоративните данъци имат 15% дял от общия размер на данъчните постъпления в Африка и в Латинска Америка, срещу 9% в страните от ОИСР;

- в резултат на пандемията от COVID-19 глобалните приходи от налози вероятно ще паднат още по-сериозно от 11.5-процентния срив по време на световната финансова криза през периода в периода 2007-2009 година

Facebook logo
Бъдете с нас и във