Банкеръ Daily

Финансов дневник

Отлагат въвеждането на системата "бонус-малус"

Комисията за финансов надзор ще започне обсъждането на предложенията и коментарите по въвеждането на системата "бонус-малус" в началото на следващата година. Тогава окончателният вариант на предложенията ще бъде публикуван в Портала за обществени консултации, а в съгласуването на новите текстове ще участват КФН, МВР и Министерството на транспорта. 

"Приемането от КФН, МВР и МТИТС на Наредбата за системата „бонус-малус" по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите  може да се осъществи едва след изтичането на посочения срок и обнародването ѝ в Държавен вестник, което се очаква да се осъществи не по-рано от месец март 2020 г.", се казва в официално съобщение на финансовия регулатор. 

КФН отбелязва също така, че на едно от последните обсъждания Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ), Българска асоциация на пострадали при катастрофи, Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”, „Институт за пътна безопасност“, Гаранционен фонд, представители на МВР и на транспортното министерство са се обединили около основната цел, че трябва да се внедряват нови инструменти за намаляване на броя на жертвите на пътя в България.

От началото на 2019 г. до края на октомври, според данните на МВР, катастрофите са над 5000, като  при тях загиналите са близо 500 души, а ранените са повече от 6800.

През 2018 г. в страната са регистрирани 6684 тежки пътнотранспортни произшествия (ТПТП), при които са загинали 611 и са ранени 8466, от които 6478 леко и 1988 тежко.

България е и на първо място в ЕС по брой загинали при катастрофи с леки автомобили на 1 милион жител, показва анализ на Евростат за тенденцията със злополуките на пътя с фатален край през 2017 г.

"Фокусът на системата „Бонус-малус“ в глобален план е върху стимулиране на отговорно поведение на пътя на водачите и върху ангажиментите на собственици на МПС. Целта на „Бонус-малус“ е да  коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя, да промени нагласата на мислене при шофиране и да засили вниманието към спазването на правилата за движение. Системата „Бонус-малус“ поставя акцент върху пряката връзка между поведението на водачите на пътя, спазването на отговорностите на собствениците на МПС и нивата на пътен травматизъм в България", посочват още от регулатора. 

В допълнение се казва също така, че „бонус-малус“ има за цел да стимулира добросъвестните водачи, чиято застрахователна премия по застраховка „Гражданска отговорност“ ще намалява и да санкционира рисковите водачи чрез заплащане на по-висока застрахователна премия, определена на база на рисковото им поведение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във