Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАВРЪЩАНЕТО НА ВИВЕНДИ

ТРИ ГОДИНИ СЛЕД ЖАН-МАРИ МЕСИЕ КОМПАНИЯТА ПЕЧЕЛИ ОТ НЕГОВАТА ПРОЗОРЛИВОСТПовече от четири милиона души в цял свят заделят средно по 15 щ. долара на месец, за да водят битки с орки, тролове и вампири в хитовата компютърна игра Уърлд ъф уоркрафт (World of Warcraft). Във Франция потребителите на безжични телефонни услуги плащат по 8.70 долара месечно, за да гледат телевизионни предавания по мобилните си апарати. Любителите във всички страни харчат над триста милиона долара годишно, за да прехвърлят песни, музикални клипове и мелодийки за телефони. След дълги години на неуспех чудото най-накрая се случва - клиентите плащат, за да получават дигитални забавления, когато и където си поискат. А парите им отиват на едно и също място - Вивенди юнивърсъл (Vivendi Universal).Това е същата онази френска компания, която навремето почти фалира, след като нейният бивш главен изпълнителен директор Жан-Мари Месие направи опит да я превърне в дигитална медия от глобален мащаб. Три години след неговото изгонване Вивенди възвръща финансовото си здраве. От над 25 млрд. долара дълговете й са намалели до едва пет милиарда. Приходите й за първата половина на 2005 г. са скочили със 7%, достигайки 11.4 млрд. щ. долара, а за цялата година компанията прогнозира 37-процентен скок на печалбата и крайна стойност от 2.2 млрд. долара.По-важното обаче е, че парижката компания тепърва ще печели ако не от друго, то поне от бързото разпространение на дигиталните забавления. Поделението й Юнивърсъл мюзик груп (Universal Music Group) вече заема челни позиции, след като преди две години стана първата музикална компания, подписала договор с електронния музикален магазин на компютърния гигант Епъл (Apple Computer Inc.) - iTunes. Сега то рекламира агресивно свалянето на музика и телефонни мелодии за мобилните оператори по цял свят. От своя страна поделението Вивенди юнивърсъл геймс (Vivendi Universal Games) планира да предложи игри за мобилни телефони. Значителна част от нашия растеж през следващите пет години ще дойде от тези нови технологии, обяснява главният изпълнителен директор на Вивенди Жан-Бернар Леви, който беше повишен от поста главен финансов директор миналата пролет, когато наследникът на Жан-Мари Месие - Жан-Рене Форту - оглави надзорния съвет.Не много отдавна подобен оптимизъм би изглеждал смешен. За да изплатят дълговете, Форту и Леви разпродадоха някои от най-ценните придобивки на Месие, сред които студиата Юнивърсъл (Universal Studios Inc.) и престижното издателство Хютън Мифлин (Houghton Mifflin Co.). Остатъците в развлекателния бранш, върху които Вивенди запази контрол, изглеждаха доста хилави. Смачкано от музикалното пиратство, през 2001-2003 г. Юнивърсъл мюзик груп отчете 25-процентен спад на приходите. През 2003-а поделението за видеоигри също излезе на червено, изместено от конкуренцията. Междувременно, след пагубната експанзия в Европа, поведена през 90-те години на миналия век, притежаваният от Вивенди платен телевизионен канал Канал+Груп (Canal+Group) също беше принуден да бие отбой. Ако не бяха надеждните парични потоци, които осигурява бизнесът с мобилни телефони, цялата компания би се сринала.Но въпреки всичко впоследствие се оказа, че сред развалините, останали от маниакалното пазаруване на Месие, се крият истински бисери. Един от тях е Близърд ентъртейнмънт (Blizzard Entertainment), базиран в Калифорния филиал на Вивенди юнивърсъл геймс, който разработи хитовата игра Уърлд ъф уоркрафт. Купена през 1998-а при поглъщането на френската издателска групировка Хавас (Havas) Близърд произведе няколко успешни компютърни игри, сред които Диабло и Старкрафт. Големият й успех обаче дойде през ноември 2004 г., когато на пазара се появи Уърлд ъф уоркрафт. До момента това е най-успешно продаваната онлайн игра в историята. За 2005 г. анализаторите предричат, че приходите от нея ще достигнат 200 млн. щ. долара. Голямото предимство на онлайн игрите е, че за разлика от повечето си компютърни събратя те гарантират дългосрочен поток от приходи. Част от заслугата за успеха е на новото ръководство на Вивенди, което въпреки почти безизходната ситуация не притисна Близърд да ускори пускането на играта. Те разбират, че понякога е нужно време, за да се създаде велика игра, казва президентът на Близърд Майк Морхейм. По същия начин ръководителите на Юнивърсъл мюзик признават, че дори при намаляване на приходите те са получавали щедри бюджети за привличането на нови изпълнители. Юнивърсъл предприе потенциално рискованата крачка да подпише договор с Марая Кери, след като през 2002-ра ЕМИ груп (EMI Group) реши да се отърве от нея. Ходът се оказа печеливш, като се има предвид, че от април досега от новия албум на певицата са продадени над два милиона копия. Но ако креативността на обновената Вивенди предизвиква възхищение, инвеститорите продължават да се объркват от цялостната й корпоративна визия. Компанията все още извлича близо половината от приходите си от две телефонни фирми - втория по големина френски мобилен оператор SFR и Марок телеком (Maroc Telecom), оператор на фиксирани и безжични телефонни мрежи в Мароко. И Юнивърсъл мюзик, и Канал+ подписаха сделки с SFR за доставка на музика, клипове и телевизионни програми на абонатите му. Но като се изключи това, допирните точки между телефонния и развлекателния бизнес са малко. Според Жан-Бернар Леви поделенията в структурата на Вивенди имат по-голяма стойност като цяло, отколкото поотделно. Много анализатори потвърждават това с мнението, че инвеститорите гледат на Вивенди като на разпилян конгломерат, което се отразява и на цените на акциите му.Сигурното е, че положителният обрат във Вивенди няма да възстанови репутацията на Жан-Мари Месие, който видя как някогашната му империя се разпада и изплати милиони долари глоби на американските и френските власти, обвинили го, че е подвеждал инвеститорите. Колкото до някои от неговите идеи обаче, може да се окаже, че те не са били чак толкова лоши.

Facebook logo
Бъдете с нас и във