Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАСТРАХОВАТЕЛНИТЕ ЕКСТРИ НЕ СА ИЗЛИШЕН ЛУКС

След като падна т. нар. Шенгенска бариера, много нашенци се запътиха към чужбина. Визи вече няма, но изискването към българите, заминаващи в странство, да са си закупили Медицинска застраховка остава. Ако въпросните туристи пътуват със собствен транспорт, задължително трябва да имат и застраховката Зелена карта. Наличието й обаче не решава автоматически всички проблеми, които могат да възникнат с нейните притежатели. Тя ви гарантира обезщетение, в случай че ви сполети някакво нещастие. За да го получите обаче, трябва да изпълните куп формалности. На първо място стои въпросът с оформянето на документите, с които се доказва претърпяната злополука. А ако на потърпевшите се наложи и престой в болница, нещата се усложняват, защото в тези случаи без адвокатска помощ трудно се минава. И точно тогава езиковата бариера се оказва сериозно изпитание за застрахованите българи. Не са за подценяване и особеностите на правната уредба на страната, в която е станала злополуката. Повечето български застрахователи предлагат Медицинска застраховка с асистънс. Тази допълнителна екстра става неизбежен спътник на всеки нашенец зад граница и може да се окаже изключително полезна. Защото наличието на обикновена застрахователна полица или не е достатъчно условие за получаването на ефикасни и навременни медицински услуги. Те могат да бъдат осигурени само с допълнителната екстра, тъй като тогава се включва фирмата за асистънс, която за сметка на застрахователя съдейства на изпадналия в беда пътник. Когато става дума за претърпяно пътно-транспортно произшествие и потърпевшият освен медицинска помощ се нуждае от установяване на вината за застрахователното събитие, той би могъл да има свой представител, който да предяви и отстоява неговите искания за обезщетение. С тази работа се заемат т. нар. компании за регулиране на щетите. От началото на тази година у нас също работи подобна фирма - АВУС-България. Компанията е дъщерна на австрийската АВУС и за момента е единственото дружество, което се занимава с подобна дейност на територията на България.
При злополука потребност от регулиране на щетите имат не само транспортните фирми, а и гражданите, пътуващи с личните си автомобили. Именно тази ниша взеха да запълват компании от от типа на АВУС, като се заеха да адвокатстват на пострадалите, за да могат те получат полагащото им се обезщетение. В случая става въпрос най-вече за множеството формалности и оформяне на документи, необходими за неговото изплащане.
Както в България, така и във всяка една точка по света фирмите за регулиране на щети се занимават не само с щетите, настъпили в резултат на пътно-транспортно пътешествие, но и извършват асистънс в много други застрахователни браншове. Казано с прости думи, те играят ролята на авариен комисар, в случай че настъпи злополука или друго събитие, което е във връзка със сключен застрахователен договор.

Допреди две години с регулацията на щетите, свързани с произшествията зад граница, се занимаваше Булстрад, защото компанията бе единствената, издаваща Зелена карта у нас. След като Булстрад стана частна, тя се отказа от тази несвойствена за нея функция. Компанията не получава премия за регулиране на щетите на клиентите в странство. Услугите, които предлагат фирмите, занимаващи се с регулиране на щети, се покрива отчасти от застраховката правна защита. Тъй като тя не е задължителна, клиентите на застрахователните дружества обикновено не я купуват. Така, след като стане някаква злополука, на помощ на застрахованите лица идват компаниите, специализирани в регулирането на щети. Какво дава повече фирмата за ликвидация на щети от застрахователя? Ами отговорът е лесен. Застрахователят плаща обезщетение след представяне на необходимия набор документи. Изготвянето и събирането на документи обаче не са лесна работа и именно с нея са се ангажирали фирмите за регулация на щети.

На базата на сключената застраховка застрахованият може да получи някакво обезщетение. Например той претърпява някаква злополука, застрахователят покрива медицинските разходи и толкоз. о ако пострадалият не се възстановява и са необходими още средства за неговото лечение, тогава той може да заведе иск за допълнително обезщетение към застрахователя на виновното за злополуката лице. Ако тя е станала в България, проблемите са относително преодолими, когато обаче става дума за завеждане на иск в чужбина, нещата не са толкова лесни. И тук отново на помощ идват фирмите, занимаващи се се с регулация на щети.

Фирми от вида на АВУС имат представителства в цял свят и ако пострадалото лице е българин, той може да се обърне към представителството на фирмата у нас. Тя от своя страна ще потърси съдействие от своите колеги в страната, в която е станала злополуката. Така се гарантира максимално добра защита на интересите на пострадалото лице. Фирмите за регулация на щети идват на помощ на пострадалите нашенци зад граница в случаите, при които има спор чия е вината за ПТП например. При застрахователно събитие обезщетението се плаща от застрахователя на виновното лице. Ако се води съдебен или какъвто и да е друг правно регламентиран спор за установяване на вината, то фирмите за регулация на щетите могат да ви бъдат само от полза.

Те вършат добра работа не само на собственици на автомобили, които са претърпели пътно-транспортно произшествие в чужбина, но и на наши граници, които по един или друг начин като пешеходци са пострадали зад граница. Медицинските застраховки, които имат пътуващите в чужбина, могат да покрият част от разходите на пострадалото лице. Чрез допълнителен иск обаче фирмата за регулация на щети може да ви спечели и допълнително обезщетение. Фирмите, занимаващи се с ликвидация на щети, могат да бъдат от полза както на българи пострадали в чужбина, така и на чужденци, които са претърпели някаква злополука на територията на нашата страна. Въпросът е, че много малко от застрахованите лица знаят за съществуването на подобни фирми и не се обръщат към тях за съдействие. Има и друг парадокс - мнозина от пострадалите лица смятат, че могат и сами да се оправят и не прибягват до помощта на специализираните компании. Естествено трябва да се знае, че те не са самарянски организации и няма да защитават интересите ви без възнаграждение. Цената на услугата обаче е повече от приемлива, особено като се отчетат спестените нерви, разходи за адвокати, а защо не и по-ниското обезщетение, което бихте получили без тяхна помощ.


Какви са вариантите български граждани със зелена карта да я използва при пътно-транспортно произшествие в чужбина?
Първото, когато настъпи едно ПТП извън нашите граници и няма ранен, е възможно водачите да се разберат помежду си и да попълнят двустранен констативен протокол. (Това не може да стане в страните от бившия Източен блок.) Когато има обаче и жертви, задължително е да бъде повикана полицията. Двустранният констативен протокол бе въведен преди три години и в България, но застрахователите все още не го прилагат често. Този документ, в който са попълнени всички данни, има обстойни обяснения как е възникнало произшествието. Графата, която засяга нашия съгражданин, се попълва на български език и там, където е записано забележки, се описва как е станало събитието. Чужденецът също може да попълва на своя език. Застрахователите решават какво обезщетение трябва да бъде изплатено според схемата, която е попълнена, и точките, които са посочени. Те са еднакви в протокола на български, както и на съответния чужд език. Застрахователят може да се ориентира по тях как е станало събитието, като ги анализира кръстосано. За неимуществени щети този документ е достатъчен, за да се представи за доказване на невинност, при положение че другата страна не оспорва. В противен случай спорът се решават в съда, където компанията за регулиране на щети представлява интересите на клиентите си.
Ако колата е в движение, протоколът се прибира и потърпевшият се обръща към фирмата за регулация, представяйки двустранния протокол. Компанията изпраща пострадалия в специализиран сервиз за оглед на автомобила, а след като се установи размерът на щетите, се представят всички фактури и документи, вече се предявяват претенции към застрахователя.

Facebook logo
Бъдете с нас и във