Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ ТРУПАТ ПАРИ И САМОЧУВСТВИЕ

ОБЩОЗАСТРАХОВАТЕЛНИТЕ КОМПАНИИ ОТЧЕТОХА ТРЕТОТО ТРИМЕСЕЧИЕ НА 2001 ГОДИНАНад 307 млн. лв. е премийният приход на застрахователните компании у нас за първите девет месеца на тази година. През цялата 2000 г. брутният премиен приход на 32-те лицензирани компании е възлизал на малко повече от 386 млн. лева. Сравнението между двете цифри показва, че и през 2001 г. браншът запазва характерния за последните няколко години възходящ темп на развитие - около 10 процента. Приходите от общозастрахователна дейност за първите девет месеца на тази година са 261.287 млн. лева. Приносът на животозастраховането към положителния резултат е по-скромен - премийният им приход е 46.246 млн. лева. Но всички експерти са единодушни, че последните три месеца на годината са най-силни за дейността на всички застрахователи, така че не е изключено в края на 2001 г. ръстът на приходите им да стигне 15 и повече процента. Що се отнася до номиналното изражение на събраните от всички застрахователи премии, прогнозите са, че още в началото на декември ще бъде премината цифрата от 400 млн. лв. и до Коледа този резултат може да надхвърли 430-440 млн. лева.През изминалите месеци на годината Булстрад е твърд лидер на пазараОще през първото тримесечие дружеството взе солиден аванс с премиен приход от 30.198 млн. лв. и пазарен дял от 31.56 процента. Към средата на годината този дял спадна до 25.35%, но дружеството запази челната си позиция. В края на септември приходите на Булстрад възлизат вече на 65.5 млн. лв. и то е все още на първо място. Най-впечатляващото във финансовите резултати на компанията е, че за деветте месеца на тази година премийният приход на компанията е само с 2 млн. по-малък, отколкото през цялата 2000 година. Анализаторите на този пазар прогнозират, че ако компанията продължи със същото темпо, в края на декември премийният й приход може да надхвърли фантастичните за нашите условия 90 млн. лева. За добрите финансови резултати на компанията, инкасиранипрез тази година, роля изигра и премахването на визовите ограничения за страните от Западна Европа. Увеличи се потреблението на застраховките Зелена карта за автомобилистите и Медицинска застраховка за всички пътуващи. Булстрад все още е единствената компания, която има право да продава първата застраховка. Този факт дава на застрахователното дружество чувствителна преднина пред конкурентите му. Но след Коледа златната кокошка, наречена Зелена карта, ще снася приходи и в другите застрахователни компании. Националното бюро по Зелена карта трябва да заработи от 1 януари 2002 г., така че всички застрахователи, които отговарят на определени условия, ще могат да продават тези застраховки. Специалисти прогнозират, че през следващата година премийният приход на Булстрад леко ще спадне - ако не като номинален резултат, то поне в частта на приходите от Зелена карта. Въпреки големите амбиции все нещо недостига на Алианц-България да се изкачи на самия връх.Пазарният дял на българо-немското застрахователно дружество за първите девет месеца на 2001 г. се изчислява на 18.81%, което му отрежда второ място в класацията. Премийният приход на Алианц България за периода януари-септември е 49.142 млн. лева. За сравнение през цялата минала година компанията събра премии от 59.037 млн. лв., което й отреди пазарен дял от 17.23% и трето място. В бизнесплановете си мениджърите на ЗПАД Алианц-България са заложили 18% ръст, който според Димитър Желев, изпълнителен директор на финансовия холдинг, ще бъде не само изпълнен, но и преизпълнен. Така че ако прогнозите се оправдаят, то в края на декември 2001 г. българо-немското общозастрахователно дружество ще има над 70 млн. лв. премиен приход.Пазарен дял от 17.23% и трето място се пада наДЗИ-Общо застраховане Премийният приход на компанията за деветмесечния период е 45.035 млн. лв. и той е с 11% повече от постигнато за първите девет месеца на 2000 г. - 40.463 млн. лева. Трябва да се подчертае, че общозастрахователното дружество на ДЗИ за първи път през последните няколко години инкасира положителен финансов резултат. За деветте месеца печалбата на компанията е 992 000 лв., а през миналата година бе на червено с 3.864 млн. лева. Изпълнителният директор на ДЗИ-Общо застраховане Данчо Данчев очаква дружеството, което е традиционно силно в продажбата на Гражданска отговорност, да постигне до Нова година премиен приход от 74-75 млн. лева. Всички тези финансови резултати категорично обезсмислят твърденията, че ДЗИ е загубила от блясъка си и вече не струва исканите от държавата 35 млн. щ. долара. Според изпълнителния директор на застрахователна група ДЗИ Борислав Михайлов, новата оценка на компанията, която предстои да бъде направена, със сигурност ще бъде по-висока. Това пък подхранва очаквания, че при повторната продажба на компанията държавата ще вземе по-добра цена. Според запознати, на опашката за ДЗИ вече са се наредили старите мераклии Юреко, Дженерали, а освен това българската банка ПИБ и още един таен засега кандидат, който ползва услугите на посредник. Бул инс си остава четвърта Но за разлика от миналата година обаче пазарният дял и премийният приход на Бул инс се очертават като значително по-скромни. За деветмесечието на 2001 г. приходите на компанията са 29.882 млн. лв., а пазарният дял е 11.44 процента. За сравнение през цялата минала година приходите на компанията са били 50.634 млн. лв, а пазарният й дял е възлизал на 14.78 процента. Лекото й отстъпление се дължи на факта, че Бул инс загуби един от основните си клиенти - Мобил Тел, за която се твърди, че е прехвърлила бизнеса си при Булстрад. Все пак мениджърите на компанията се надяват да завършат тази година с премиен приход от около 45 млн.лв., което е един много добър резултат, макар че е с около 5% по-нисък от постигнатия миналата година.Витоша също не отстъпва и цяла година твърдо държи петото място в класацията на застрахователи по премиен приход. За деветте месеца на 2001 г. е събрала 13.958 млн.лв., което се равнява на 5.34% от пазара. Ако се оправдаят очакванията на мениджърите й, към края на тази година Витоша ще е събрала между 19 и 20 млн. лв. - резултат, който компанията не е постигала и в най-добрите си години.Изненадата на 2001 г. е ЕнергияСлед като през първото тримесечие на тази година компанията бе събрала само 528 000 лв. и заемаше обидното 16-о място с 0.55 процентен дял, към края на деветия месец приходът й рязко набъбна до 10.016 млн. лв., което е 3.83% от пазара. В случая не става дума за сензация, тъй като дейността на Енергия е в някакъв смисъл сезонна - в късната есен става ежегодното подновяване на застрахователните договори с основния й акционер - НЕК. Очакванията на специалистите са в края на годината премийният приход на компанията да стане 18-20 млн. лв., което да затвърди сегашното й шесто място.След като през 2000 г. Орел бе детрониран от петото място и приключи годината шести, компанията и през последните три месеца на тази година продължи да слиза надолу в класацията на общозастрахователните дружества по премиен приход. Сега дружеството заема седмо място със скромните 9.932 млн. лв. премиен приход и 3.8 пазарен дял. През последните две години общозастрахователната компания имаше премиен приход от около 21 млн. лв., но според прогнозите в застрахователните среди в края на 2001 г. той ще бъде около 15-16 млн. лева. Според главния изпълнителен директор на Орел Симеон Петков, по-ниските финансови резултати се дължат на по-прецизната работа при сключването на застраховките. Ние, за разлика от някои наши колеги, се научихме да отказваме на клиентите да носим риска им, а освен това не робуваме на правилото да продаваме полиците си на всяка цена и на каква да е цена. Пред в. БАНКЕРЪ Симеон Петков категорично опроверга и носещите се между застрахователите слухове, че компанията е в лошо финансово състояние, че има висящи плащания и че един от основните й акционери - Мюних Ре, обмисля да продаде дяловото си участие в Орел-Г-Холдинг. Резултатите за първите девет месеца потвърждават и друга тенденция, констатирана през годината. Простата аритметика показва, че първите осем компании държат 88.8% от пазара, а останалите дванайсет едва 11.2 процента.След осмото място, което се заема от Юпитер, надолу в класацията на застрахователите не се забелязва кой знае какво сериозно движение, нито някакви впечатляващи процеси. Може би най-значимото за отбелязване в долната половина на таблицата е, че разликата в пазарните дялове от 0.01% между Български имоти и Армеец се запазва, но този път тя е в полза на първото дружество. Анализът на застрахователния пазар за първото деветмесечие на тази година показва още, че застрахователите с преобладаващо чуждестранно участие не се чувстват удобно у нас или все още не могат да намерят себе си. Изключение правят Алианц България - която стои твърдо на почетната стълбичка, и Юпитер - която превъзмогна финансовите проблемите, свързани с временно отнемане на лиценза й, и се придвижва напред в челната десетка (8-о място). Участието на другите чуждестранни застрахователи поне засега е доста скромно. Ей Ай Джи, Кю Би И, Левски Спартак, Интерамерикан и Хановер КООП България имат съответно премийни приходи в размер на 4.108 млн. лв., 3.296 млн. лв., 1.816 млн. лв., 1.227 млн. лв. и 540 хил. лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във