Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ ОТЧЕТОХА ПЪРВАТА СИ РЕКОЛТА

Динамични първи три месеца на годината преживя застрахователният пазар. Настъпихаизненади в класацията на дружестватамакар и не в челните й стъпала. На първо място отново е ЗПАД Булстрад с впечатляващите брутни премийни приходи от 40.245 млн. лева. Над 10 млн. лв. са събрани само от задължителната Гражданска отговорност. На практика компанията отчита само 2% ръст спрямо март 2002 година. И все пак този размер на премиите, по груби сметки, се равнява на общите постъпления на всички компании, без първите пет, и осигурява на БУЛСТРАД около 30% пазарен дял. ЗПАД Алианц България запазва второто си място с приходи от 26.3 млн. лева. За досегашния трети в класацията - ДЗИ Общо застраховане, няма данни, тъй като от дружеството не пожелаха да ги разкрият. Но като се има предвид доброто представяне на доскоро държавния застраховател в предходния период, едва ли може да се очаква ДЗИ да отстъпи от челната тройка. Твърда е четвъртата позиция за Бул Инс с нейните почти 17.7 млн. лв. - с 60% повече от същия период на 2002 година. Интересното е, че компанията е събрала този забележителен приход основно от автомобилно застраховане. Деветдесет процента от приходите й за 2002-ра са от полици Автокаско. През 2003-а компанията ще наблегне и на Гражданска отговорност, която засега й носи само 1.37% от премиите.Генералният директор на петия в класирането ЗК Витоша - Тодор Генчев, не е оптимист за тенденциите в българския пазар. Според него резултатът на компанията му - 10.2 млн. лв., е доста добър на фона на трагичното положение в икономиката на страната. Около 3 млн. лв. са премиите от Каско, 5 млн. лв. са от Гражданска отговорност и близо милион от Зелена карта. Все пак Генчев смята, че тази година ще бъде малко по-добра от предишната, въпреки че приходите на всички български застрахователни компании се равняват на приходите на десетата в застраховането в Гърция, оплака се той. На шесто място е ЗК Юпитер, която успя да събере почти 7 млн. лв., половината от които са от Гражданска отговорност. Това не е изненадващо, като се има предвид агресивната рекламна кампания на застрахователя. Любопитно е как ще се представи дружеството през следващите три месеца под ръководството на Славка Иванова, бивш председател на надзорния съвет, която след общото събрание от 14 март 2003 г. вече е негов изпълнителен директор. Следващи в класирането са ЗК Орел и ЗД Евроинс. С три позиции нагоре се придвижва ЗАД Армеец - от 12-о на 9-о място, с приходи от 3.77 млн. лева. Явно новият му собственик - Химимпорт, знае как да развива дейността си. Ръстът в постъпленията спрямо март 2002 г. е близо 95 процента. Все пак Армеец има за какво още да мечтае, защото към края на 2002-ра пазарният му дял е доста скромен - 1.35 процента. Последно в десетката, след шеметен скок напред от 15-о мястое ЗАД Левски Спартак. Премиите спрямо 2002 г. са нараснали с почти 150% и са в размер на 3.2 млн. лв. срещу 1.32 млн. лв. през миналия март. Неотдавна дружеството размени акции с Токудабанк. Сега банката и застрахователят ползват обща клонова мрежа и имат амбиции в областта на здравното осигуряване. Следващата изненада е още една офшорна придобивка. Става дума за ЗАД Виктория (бившето Мел Инс). Виктория е собственост на Мел Финанс, 100% от който държи регистрираната на Сейшелските острови Долтекс. На практика компанията работи от декември миналата година, но явно новото й ръководство вече започва да показва възможностите си. Изпълнителни директори са бившите кадри на ДЗИ (отпреди приватизацията му) Данчо Данчев и Жанета Джамбазка, които успяха да увеличат приходите от мизерните 559 хил. лв. през март 2002 г. до 1.357 млн. лв. за първите три месеца на 2003 година. Така бяха опровергани някои скептици, които не вярваха в доброто бъдеще на малката компания. От предпоследно тя се изкачи на 14-о място. Тепърва Емил Гаврилов, изпълнителният директор на дружеството от структурата на Алианц България Холдинг - ЗАД Енергия, ще очаква приливната вълна. Енергийният застраховател слиза от 6-а на 19-а позиция, тъй като е събрал само 837 хил. лева. Но тази ситуация е доказано нетрайна - Енергия просто кара зимния си сън. През март 2002 г. компанията имаше 828 хил. лв., но до края на годината успя да инкасира над 5 млн. лева. Тези разлики произтичат от сезонността на договорите, които Енергия сключва с другия си основен акционер - НЕК. Богатата реколта ще дойде в края на есента, така че засега дружеството просто дава шанс на конкурентите да подишат. Последна е Българската агенция за експортно застраховане - събрала е 29 хил. лв. от застраховката на търговски риск, която извършва за своя сметка. Надеждите на изпълнителния директор на БАЕЗ Моника Минкова са агенцията да се придвижи напред и така да подпомогне и българските износители. В областта на животозастраховането обаче нещата стоят по-различно. Може да се каже, че там играта свърши, след като от 1 януари 2003 г. влязоха в сила измененията в начина на облагане на доходите на физическите лица. Според тях само 10% от облагаемия доход могат да се внесат по застраховка Живот, без след това да се дължи данък общ доход. До края на 2002-ра гражданите можеха да влагат целия си доход, за да избегнат облагането. Новото положение доведе до промяна в резултатите и показа, че растежът в животозастраховането наистина е измислен.ЖЗК Български имоти, която през последните три месеца на 2002-ра литна от 7-мо на 2-ро място, сега се връща пак назад - на 8-а позиция. Алианц Живот пък се оказва отличник - дружеството се придвижи на второ място от досегашното пето. Както каза за БАНКЕРЪ изпълнителният му директор Пламен Ялъмов, промените носят и ползи, тъй като за пръв път разграничават данъчните облекчения за застраховане и за пенсионно осигуряване. Орел Живот запазва третото си място, при това с мъничък ръст от почти 2 процента. Ей Ай Джи Лайф също се представя забележително добре и се качва от 8-о на 4-о място благодарение на 90-процентния си ръст спрямо същия период на 2002 година. Витоша Живот (миналогодишен и евентуално сегашен застраховател на служителите на Главна данъчна дирекция) слиза с две стъпки надолу и става шеста в класирането. Граве България пък отива с две места нагоре - на 7-мо място. Така резултатите й оправдаха оптимизма на изпълнителния директор Николай Логофетов по повод данъчните промени. Според него след корекциите животозастраховането ще се насочи към истински застрахователни продукти. Ако единствената цел досега е била 100% избягване на данъците, мисля, че някои компании определено ще имат основание да са недоволни, твърдеше той и се оказва прав. Какво да се прави, законодател дал - законодател взел.

Facebook logo
Бъдете с нас и във