Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАСТРАХОВАТЕЛИ ИЗНЕРВЯТ АВИОПАЗАРА

Застрахователните премии в авиационния бранш неизбежно ще се увеличат. Годишните застрахователни договори на повечето превозвачи изтичат до няколко седмици и предстои те да се подновят, уточниха експерти от бранша. Нито цените, нито условията обаче ще са същите като през тази година. След терористичните удари от 11 септември в САЩ застрахователните компании по света първоначално отказаха да покриват всички рискове, след това ограничиха отговорностите си, а накрая и вдигнаха тарифите на продаваните от тях услуги. Всички тези мерки обаче са временни и трайните бизнесотношения между застрахователи и въздушен транспорт тепърва ще се уточняват. В момента големите играчи в застрахователния бизнес преразглеждат цялостната си политика в авиацията, за да бъдат намалени рисковете от терористични атаки. Със сигурност постигането на финансовия баланс при зачитането на интересите и на двете страни ще бъде трудно. Самолетните компании настояват освен за адекватна защита и за приемлива цена за нея, за да не летят на загуба. Застрахователите пък искат за услугата си висока цена, за да могат да покриват евентуалните рискове. Според експертите в авиозастраховането до момента то е било много рисково и губещо, така че случилото се на 11 септември е подействало като катализатр на бранша - показало е колко необходимо е преосмислянето му и разбира се, да се увеличат премиите. Истината е, че застрахователите понесоха големи загуби при терористичната атака срещу Ню Йорк и е повече от логично тези загуби да бъдат компенсирани в бъдещата им финансова политика. В момента всички авиокомпании с напрежение чакат какви решения ще вземат мениджърите на големите застрахователи в Лойдс, Ей Ай Джи, Мюних Ре, Хановер Ре, Цюрих Ре. Различните застрахователни премии първоначално ще скочат от 200 до 1000%, но само за известно време, прогнозират експерти. След като премине стресът от събитията от 11 септември, не е изключено те да паднат, залагат оптимистите. Според тях в момента застрахователният риск на авиопазара просто няма цена. За това е необходимо играчите да се успокоят и компаниите да заработят нормално. Не е изключено обаче при нови терористични атаки, а при положение, че се водят военни действия срещу Осама бин Ладен и подкрепящите го талибани, те са напълно възможни, предстоящото увеличение на застраховките да не е последно. Ако тази прогноза се сбъдне, то хаусът в авиозастраховането не само ще продължи, но и ще се задълбочи. Най-големият проблем, пред който се изправиха всички авиопревозвачи е застраховането на отговорности към трети лица. Под натиска на големите авиокомпаниите на среща на министрите на финансите на страните от Европейската общност, проведена в края на септември в Генуа, се взе решение всяка страна да поеме допълнителни гаранции над установения застрахователен лимит от 50 млн. щ. долара. Това се наложи, тъй като повечето страни имат законово установен по-висок лимит за отговорности при авиозлополука. Страни като Великобритания и САЩ заявиха, че ще подкрепят своите авиопревозвачи без да искат някакви премии.Заради увеличените пътнически застраховки американското правителство например реши да субсидират авиокомпаниите си. Програмата му предвижда безплатно застраховане на авиокомпаниите срещу рискове от терористични актове. Тази държавна гаранция е за срок от 6 месеца, което означава, че рано или късно американските авиокомпании ще трябва да търсят и друго решение и то отново е класическото застраховане. Съгласно законодателството в ЕС, страните-членки не могат да предложат подобно субсидиране на своите авиокомпании. Те обаче поеха пред тях ангажименти за покриване на риска от терористични атаки.Държавната помощ на германското правителство направо шокира пазара с размера си от 20 млрд. германски марки. Другите европейски страни не бяха толкова щедри, но също дадоха рамо на националните си авиопревозвачи.Румънското правителство например одобри правителствени гаранции с лимит от 750 млн. щ. долара за държавната Таром. С тези пари ще могат да се покриват щетите на трети страни за период от 30 дни. Без тази държавна гаранция самолетите на Таром нямаше да могат да извършват полети извън Румъния. Мярка предприета от повечето страни в света е продиктувана от решението на международните застрахователни компании да намалят лимита на покритието на щетите до 50 млн. щ. долара, който следва да бъде изплатен в случай на въздушен тероризъм. Военните рискове в авиацията са регламентирани и се покриват с тъй наречената клауза АVN 52C. Тя се появи на пазара през 1991 г. след военния конфликт в Персийския залив и стана стандартна за всяка застрахователна полица на авиопревозвач. Дни след атентатите в Ню Йорг и Вашингтон всички презастрахователи и застрахователи дадоха седемдневно предизвестие на авиокомпаниите, че прекратяват тази клауза. На 24 септември този срок изтече и оттогава на практика нито летищата, нито авиокомпаниите имаха застрахователна защита, която да покрие евентуалните щети от терористични атаки. Малко след прекратяване на AVN 52C, бе предложена алтернатива. Това е новата клауза AVN 52D, която покрива същите рискове като отменената клауза, но лимитът на отговорност вече е занижен до 50 млн. щ. долара. Търсят се и други решения за излизане от кризата със застраховане на авиобранша. Така се стигна до прецедента довчерашни върли конкуренти да си подадат ръка и да предложат алтернативна закрила с по-високи лимити. Американската Ей Ай Джи създаде застрахователен пул с още около 20 посестрими, с който гарантира на самолетните компании покритие на две нива - първото от 50 млн. щ. долара до 200 млн. щ. долара, а второто - от 200 млн. щ. долара до 1 млрд. щ. долара. Най-големите застрахователни брокери - Марш Макленън, АОН и Уилис също се съюзиха при предлагането на застрахователниуте полици и ги предлагат при еднакви условия и най-важното при една и съща цена.В България за съжаление няма закон регламентиращ подобен лимит на отговорност за прелитащите над наша територия самолети. Това означава, че за нашата територия важи покритието до 50 млн. щ. долара. И ако, не дай боже, бъде извършена терористична атака над нашата страна срещу чуждестранен авиопревозвач, то щетите, които ще покрие неговият застраховател, ще са до 50 млн. щ. долара. При по-големи вреди негативите ще се носят съответно от държавата или пострадалите лица и стопански субекти. Собствениците на българските самолети, които летят по международни линии, трябваше да подпишат допълнителни клаузи към застрахователните договори, за да не останат на летищата.Засега новите тарифи не са се отразили съществено на клиентите, ползващи наши авиопревозвачи, тъй като цената на застраховка е само 1.25 щ. долара на пътник в една посока. Неминуемото предстоящо поскъпване обаче ще е доста по-сериозно. Не е изключено някои от българските авиокомпании да не могат да си позволят лукса да заплатят доста по-високите застрахователни премии и въобще да не могат да летят зад граница. При действащия валутен борд у нас едва ли държавата ще може да задели значителни средства в подкрепа на родните авиопревозвачи. При новата международна обстановка правителството трябва да помисли как да гарантира по-големи обезщетения, в случай че стане някакво застрахователно събитие над територията на България с чуждестранен авиопревозвач, съветват експертите. Все още не е намерено и решение за застраховането на летищата ни срещу терористични атаки. Проблемът не е само български. Застрахователите се оттеглиха от летищата и отказват да носят отговорност, защото не желаят да поемат прекалено големия, според тях, риск от тероризма.В момента летищата имат само стандартните застраховки, които не включват военния риск и свързания с терористични атаки, който се покриваше от клаузата AVN 52C, но тя отпадна.За момента всички летищни власти компенсират липсата на застрахователна защита със засилени мерки за предотвратяване на всякакви инциденти. Това правят и българските власти. А застрахователите и презастрахователите обмислят взаимно приемливи схеми за тяхната защита. Според експертите до 1-2 седмици в световен мащаб ще бъде предложен застрахователен продукт, покриващ рисковете от тероризъм и военни действия и на летищата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във