Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАСТРАХОВАТЕЛЕН ЧАДЪР ЗА ЛЕТОВНИЦИ

Когато тръгваме на море, задължително пъхаме в сака с дрехи и плажно масло. А какво да правим, ако и то се окаже безсилно срещу парещите лъчи на слънцето, и можем ли да разчитаме и на друга защита? Проблеми със здравето по време на отпуска далеч не са нещо необичайно, но вече има начин разходите за оказаната медицинска помощ да бъдат възстановени. Такава възможност дава предлаганата от застрахователните компании Туристическа застраховка. Тя е сред продуктите, които се радват на популярност на пазара и я предлагат всички общозастрахователни дружества у нас. Приходите от нея не са много големи, но и размерът на изплатените обезщетения не впечатлява.

Каква е ползата от Туристическа застраховка?

Чрез нея пострадалите отпускари ще могат да разчитат на обезщетение, в случай че внезапно се разболеят или след злополука станат нетрудоспособни. Туристическата застраховка дава възможност да се получи обезщетение при откраднат багаж или част от него. Трябва обаче да се знае, че тя е валидна само на територията на България. За чужбина предлаганата от застрахователите закрила е друга. Въпросните застрахователни полици не могат да бъдат закупени от частни лица, а само от собствениците на български хотели, вилни селища, къмпинги и частни квартири, които желаят да осигурят спокойно пребиваване на клиентите си. Повечето собственици на туристически обекти са проявили съобразителност, показва статистиката на застрахователните компании.

Колко струва Туристическа застраховка и кой реално плаща за нея?

Цената е различна, като се определя на база степента на обезщетението (покритие), с което се ангажира застрахователят - колкото то е по-голямо, толкова и цената е по-висока. Частният туристически предприемач закономерно избира винаги най-ниското покритие, защото то му е най-изгодно. Именно той плаща първоначално за Туристическа застраховка. Летовниците обаче по-късно покриват разходите за нея, които са включени в цената на нощувката. Минималната стойност на застраховката за български туристи, предлагана от повечето компании, е между 10 и 20 стотинки на нощувка. Обезщетението, което те биха получили срещу тази сума, е между 1000 и 3000 лв., като максималният размер се изплаща само в случай на смърт, трайна загуба на трудоспособност и отговорност към трети лица. Най-често летовниците предявяват искове за направени медицински разходи. Най-голямото обезщетение за тях е между 500 и 1000 лева. Но почиващите трябва да са наясно, че ако техният хотелиер ги е застраховал срещу кражба на личния им багаж, обезщетението е от 300 до 500 лв., но нито едно дружество от бранша не плаща за изчезнали вещи, чиято стойност е по-малка от 50 лева.

Отговорност към трети лица

е стандартен риск, който също се покрива от туристическите застраховки. Често когато почиващите в хотел нанесат материална щета, собственикът на туристическия обект ги принуждава да си платят за нея на ръка. Ако е сключена застраховка Отговорност към трети лица, хотелиерът може да получи обезщетение от компанията, с която работи. Отговорностите към трети лица покриват и други рискове, които са изброени във всяка застрахователна полица.
За чужденците минималните премии за туристическите застраховки са от два до пет пъти по-високи. Затова и размерът на риска, който носят компаниите, скача от 2000 до 6000 щ. долара. Компаниите обясняват, че исковете на чужденците при евентуална злополука са за по-големи суми, което прави техните застраховки по-скъпи. Чуждестранните туристи обаче рядко предявяват иск за обезщетения към българските компании, тъй като си имат лични застраховки срещу злополука.
Обикновено в случай на злополука пострадалият летовник се обръща към собственика на хотела, а той от своя страна - към застрахователната компания. За инцидента се изготвя протокол, а когато е оказана лекарска помощ - и съответните медицински документи, които се представят на застрахователя. Исковете по туристическите застраховки следва да се подадат в рамките на 48 часа. Ако всички документи са изрядни, повечето дружества изплащат обезщетението на пострадалите летовници в рамките на 15 календарни дни. А размерът на полученото обезщетение може да се оспори пред застрахователния надзор или съда, уточняват специалистите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във