Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАЩО БИЗНЕСЪТ ПРЕДПОЧИТА НЯКОИ ГРАДОВЕ

Две пети от централите на големите европейски концерни се намират в Лондон и Париж. Защо бизнесът предпочита едни мегаполиси пред други?Отговор на този въпрос се опитват да дадат географката Селин Розенблат и икономистката Патрисия Сесил от френската Служба по регионалната политика (DATAR). Те са извършили оценка на 180 големи градове от Стария континент, чието население надхвърля 200 хил. души. Изследването засяга само 15-те страни членки на Европейския съюз, плюс Швейцария и Норвегия. Какви са изводите?В известен смисъл конкуренти на Лондон и Париж могат да бъдат само Мадрид и Милано. И четирите града са с внушително население и с отлични въздушни комуникации. Други важни техни достойнства са високият им рейтинг сред финансовите и научните среди, както и многообразието на организираните в тях панаири, изложения, конференции... Към същата група може да се причисли и Амстердам, макар и да не е толкова многолюден.Лидерството на Лондон и Париж не се дължи на едни и същи причини. Градът на Темза е преди всичко традиционната финансова столица на Европа, превъзхождаща значително Франкфурт и Париж. Градът на Сена от своя страна дължи водещите си бизнеспозиции на обстоятелството, че е главното културно средище на континента. В по-малка степен културният фактор допринася за бизнес климата на Рим, Флоренция и Венеция, на Лондон, Берлин и Мадрид, както и на френските Лион, Кан и Ница.Подобно проучване, направено през 1989 г. от французина Роже Брюне, разкри любопитна закономерност - върху картата на Европа тогава ясно се очертава т.нар. син банан, т.е. наличието на широк пояс от най-напреднали в стопанско отношение региони. Бананът тръгва от Лондон към Белгия, Холандия и Люксембург, минава през Германия и Швейцария и стига до Северна Италия. Встрани от тази зона с най-голяма икономическа мощ остават Испания, Португалия, Ирландия и Шотландия, югът на Италия и голяма част от Франция (без северните и източните територии).Днес, петнайсет години по-късно, картината е чувствително променена. Сегашна Европа е по-балансирана, многополюсна. Вместо синия банан континентът вече напомня по-скоро многоцветна чепка грозде, твърди Никола Жаке, директор на центъра DATAR. На изток - допълва той - градове като Берлин, Виена и Мюнхен се възползваха от падането на стената и от перспективата за разширяване на Европейския съюз. На юг се развиха Мадрид, Барселона, Лисабон и Рим, а на север - Стокхолм, Осло, Хелзинки и Дъблин. Селин Розенблат е съгласна с тази оценка, но внася някои уговорки. По-голямото значение, което се придава на културните и туристическите характеристики в проучването от 2003 г., донякъде тушира финансово-икономическото лидерство на градовете, разположени в пояса на синия банан.Според Патрик Понсе от университета в Лил критериите, използвани от DATAR, са твърде разнородни. По тази причина класацията на Розенблат и Патрисия Сесил не би могла да претендира за изчерпателна социологическа или демографска разработка.Междувременно в ИНТЕРНЕТ бе изнесен и годишният доклад Преглед на европейските градове, подготвен от международната консултантска фирма за недвижими имоти Cushman Wakefield Healey Baker. Докладът се основава на анкета с ръководители на най-големите европейски концерни за начина, по който избират седалища на фирмените централи и местата за инвестиции. Съдейки от тази анкета, водещите мениджъри оценяват европейските градове и от гледна точка на квалифицирани специалисти в тях, ефективен вътрешен и международен транспорт, високо качество на телекомуникационните услуги, подходящи бизнес условия, приемлива цена на труда и познаване на чужди езици. В този доклад най-важният фактор при избора на дадено място се оказва наличието на квалифицирани кадри, а не както бе неотдавна - лесният достъп до пазара и клиентите.КЪДЕ Е НАЙ-ДОБРЕ ДА ИНВЕСТИРАМЕКласация на европейските градове, според анкета сред ръководителите на големи концерниГрад Място в класацията през 2003 г. Място в класацията през 2001 г.Лондон 1 1Париж 2 2Франкфурт 3 3Брюксел 4 4Амстердам 5 5Барселона 6 6Мадрид 7 8Милано 8 11Берлин 9 9Цюрих 10 7Мюнхен 11 10Дъблин 12 13Дюселдорф 13 17Стокхолм 14 15Женева 15 12Прага 16 21Лисабон 17 16Хамбург 18 18Манчестър 19 14Лион 20 20Глазгоу 21 19Рим 22 25Виена 23 23Копенхаген 24 24Будапеща 25 22Варшава 26 27Хелзинки 27 26Атина 28 29Осло 29 28Москва 30 30Източник: Cushman Wakefield Healey Baker

Facebook logo
Бъдете с нас и във