Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАПУШИХМЕ ПЪТЯ КЪМ ОЛИМПИАДАТА В ГЪРЦИЯ

Докато в съседна Гърция трескаво строят и лъскат стадиони, спортни зали, хотели, пътища и магистрали за Олимпиадата, някои хора у нас също се опитват да сметнат могат ли да изкарат някой кьорав лев от голямото спортно събитие. Сериозни олимпийски пари в България обаче не се очакват. А и няма откъде да минат. Нищо че от осем години, когато Атина бе определена за столица на поредните олимпийски игри, двете последни наши правителства правеха какви ли не планове за ускорено изграждане на международните пътни трасета към южната ни съседка. Последен в наддумването бе ексвицепремиерът Костадин Паскалев, който тържествено обеща, че магистралата до Кулата ще е готова преди олимпиадата. Визираният от бившия строителен министър срок бе 15 март 2004 година. Март обаче дойде, а първокласният път Е-79 (от Видин до Кулата) още е разкопан и на места прилича по-скоро на швейцарско сирене. Защото докато Паскалев обещаваше повече от възможното, наследникът му Валентин Церовски като че съвсем отписа пътя към Гърция.Трябва да се признае все пак, че по започналите през 2000 г. програми двете шосета към бъдещата олимпийска столица вече са ремонтирани поне от Дупница до Кулата и от Харманли до ГКПП Ново село. Пътят от Харманли до Ново село (и към ГКПП Капитан Андреево) бе рехабилитиран от Главболгарстрой и пое огромния трафик на тирове към гръцката и турската граница. Той обаче съвсем не е най-прекият към Атина. Най-удобното трасе е това по транспортен еврокоридор № 4 (Е-79 Видин-Кулата). Ремонтът на участъка до Монтана тепърва предстои. Търгът за строителството му приключи едва на 20 ноември 2003-а, като победител стана австрийската фирма Щрабаг (нашумяла като главен изпълнител на новия пътнически терминал на летище София). Градежът трябва да приключи в средата на 2005 г., а дотогава движението ще бъде отклонявано по второ- и третостепенни околни пътища.По 108-километровото трасе от Монтана до София препятствията са значително по-малко, което не може да се каже и за заобикалянето на столичния град и изхода към път Е-79. Но те изглеждат нерешими не само до олимпиадата, но и през поне още един парламентарен мандат. Преходът Околовръстно шосе - Княжево - Перник е истински тест за нервите и на уравновесените западни шофьори, та дори и само заради обичайните за него задръствания. Конкретно ремонтът от Перник до Дупница се финансира от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Въпреки че споразумението с нея бе постигнато още през 1998 г., договорът за този участък бе подписан чак в края на 2001-ва. Според него строителството трябваше да завърши до края на тази година, а търгът за изпълнител бе спечелен от българо-македонския консорциум Булстрой инженеринг с оферта от 27 млн. евро. Но още през 2003-а македонската фирма от консорциума - Маврово и консултантът по проекта - френската фирма Луис Бергер, в партньорство с Датското пътно управление поискаха увеличение, на финансирането с около 5-6 млн. евро. Проблемът, според техните представители, идвал от факта, че 18-километровата отсечка от Даскалово (квартал на Перник) до Старо село е част от бъдещата магистрала Струма, само че тя още не е изградена. Поради тази причина участъкът, който в момента строи Маврово, е проектиран без пътни възли към селата и те остават изолирани. Точно за тяхното изграждане македонците и проектантът са поискали допълнително увеличение на парите. Без особени колебания Агенция Пътища е подписала с изпълнителя на строежа анекс към основния договор, ангажирайки се да осигури още около 6.5 млн. евро за пътните връзки. Пари обаче няма, защото агенцията очевидно си е направила сметките без кръчмаря - финансовото министерство. Експертите й сега преговаряли с Европейската инвестиционна банка за допълнителни средства, но искането им трудно ще бъде одобрено, твърдят запознати с еврофинансирането. Още по-нереална изглежда възможността да се отпуснат пари от държавния бюджет. Така и сроковете отидоха на кино. По настояване на агенция Пътища парламентарната Комисия по местно самоуправление и благоустройство прие времето за приключване на ремонта да се удължи с половин година (т.е. до средата на 2005-а). Това пък съответно удължава и срока за усвояване на последния транш от заема на ЕИБ за строителството на шосето. Колкото до рехабилитацията на трасето от Дупница до Калотина, тя бе завършена от италианската фирма Тодини миналата година. Италианците ремонтираха 87 км, 41 моста, 43 подпорни стени и водоскоци. Спорно е обаче качеството на положения от тях асфалт, твърдят строителните специалисти. Пътят е разчетен за скорост 80 км в час, а в планината и в населените места - до 60 километра.Като се тегли чертата, изглежда абсолютно логично и участници, и зрители, запътили се към Атина през лятото, да се опитат да прескочат страната ни. А освен туроператори, хотелиери и транспортни фирми от олимпийските игри в южната ни съседка можеше да спечелят и авиокомпаниите и летищата ни. Доста икономичен щеше да е вариантът за гостите на Гърция да ползват български авиокомпании до България и оттук да продължат с автобус или автомобил до Атина. За пътищата обаче стана дума, а авиопревозвачите ни дори и да бяха осигурили необходимите им самолети, няма къде да стоварят пътниците от увеличения трафик. Аеропортът в Пловдив е на светлинни години от каквито и да е международни стандарти за сигурност, а столичното летище няма достатъчно голям капацитет. Новият пътнически терминал и новата му писта ще са готови чак в средата на следващата година. Ето защо единственият сигурен печеливш от олимпиадата у нас засега е Ръководство въздушно движение, тъй като то събира такси от всички прелитащи над страната самолети. В дните на олимпийските игри техният брой им ще нарасне в пъти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във