Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАПАДНИ МЕНИДЖЪРИ НА ИЗТОК: ТРЯБВА ДА ПРИКАЗВАШ СТРАШНО МНОГО

Когато Вилфрид Цвиблер от Гьорлиц, ФРГ, реши да завърти някоя сделка с Полша, той се старае строго да се придържа към местните нрави и обичаи. Цвиблер е фирмен консултант и отдавна е намерил ключа към успеха: Когато полски делови партньор те покани на сватба, в никакъв случай не бива да отказваш - дори когато познаваш съвсем слабо човека, категоричен е той. Някоя и друга ракия в компания след работно време също може да се отрази благоприятно на трансграничните делови отношения. Бизнесмените, които инвестират и в други страни от Централна и Източна Европа, са наясно, че познанията за културата и манталитета на населението на съответната държава помагат за избягване на недоразумения. Добрият нюх за източноевропейските обичаи е инвестиция в бъдещето: в близките две години там ще се отворят многообещаващи пазари след разширяването на Евросъюза на Изток, изтъква агенция ДПА.Олеандер Шмуцер, управител на Съюза на немските предприемачи в Чешката република, смята, че пренебрегването на културните различия си е направо смъртен грях. Ако не проумявате чешкия манталитет, може направо да се сбогувате с този пазар, казва той. В Чехия, според него, не се прави разлика между личната и служебната сфера.Работата се върши стъпка по стъпка В Германия се смята за неучтиво късно вечерта да позвъниш на колега по служебен въпрос, споделя Олга Рьош, професор по комуникация между културите в Техническия университет в Бранденбург. Подобна чувствителност е напълно чужда на повечето източноевропейци. Там личните симпатии между партньорите в преговорите играят много по-голяма роля, отколкото в Западна Европа. Освен това един немски търговски пътник е длъжен да се запознае с необичайните понякога форми на организация на труда в Полша, Чехия, Словакия и другаде. Ние сме свикнали да вършим работата си стъпка по стъпка, докато хората от източноевропейския културен кръг обичат да правят няколко неща едновременно, отбелязва проф. Рьош.Непринудено бъбрене в компанияВ някои страни, например в Полша, на точността далеч не се придава това значение, което тя има в Германия. Неопитни немски мениджъри нерядко се дразнят, когато източноевропейските им делови партньори закъсняват повече от 30 минути за уговорената среща. На някои заседания пък западняците имат чувството, че се намират на непринудена раздумка в компания. Трябва да приказваш страшно много - съветва фирменият консултант Цвиблер. - Това укрепва деловото партньорство.Различията в манталитета не бива да възпрепятстват търговските връзки - в името на тази цел много германски фирми изпращат своите сътрудници на т. нар. междукултурен тренинг. На тези семинари бизнесмените получават познания за една или друга страна. Така Гьоте Институт организира в края на миналата година в източногерманския град Кемниц форум за комуникация между културите, ориентиран специално върху немско-чешките фирмени контакти.Експертката проф. Рьош, която също подготвя немски бизнесмени за задачи в чужбина, препоръчва нагаждане - и същевременно предупреждава срещу престараване във възприемането на чуждите обноски. Случва се понякога източноевропеецът да се яви на срещата навреме, а немецът нарочно да закъснее с половин час, бидейки уверен, че партньорът му бездруго няма да е точен - и ето ти нов проблем!, казва тя.

Facebook logo
Бъдете с нас и във