Банкеръ Weekly

нагоре

Замириса на... авиохъб

S 250 e67a2c7e e005 4d13 8737 2b05b5c7b968

Поизтъркалата се през години фраза за превръщането на столичното летище в авиохъб изненадващо взе да придобива смисъл. Преминалите през него пасажери за 2016-а  са 4.973 млн., или с 24% повече, отколкото година по-рано, а само за първите два месеца на 2017-а вече надхвърлят един милион. Ако към тях прибавим и обнадеждаващите резултати за март - близо 516 хил. пътници (при 340 хил. през 2015-а), отсега можем да прогнозираме, че в края на годината летвата от 5 млн. с лекота ще бъде прескочена. Все пак предстоят най-силните летни месеци за авиацията, а пуснатият в експлоатация през 2006-а втори терминал на аеропорта вече буквално се задъхва да поеме пристигащите и заминаващите полети в пиковите часове и се търсят начини за увеличаване на капацитета му. "Вината" за този позитивен тренд не е на досегашните ръководители на "Летище София". Даже напротив, но за това сме писали нееднократно. Основната причина за увеличаването на пасажерите, които излитат и кацат в София, са т.нар. нискобюджетни авиокомпании. 

Според проучване на агенция SeeNews за нискотарифната авиоиндустрия в Югоизточна Европа България и Румъния са сред най-бързоразвиващите се пазари с увеличен дял от съответно 25.4% и 21.6 на сто само за година. Ситуацията у нас в момента е такава, че на петима превозвачи - "България Ер", "Райънер", "Уиз Ер", "Луфтханза" и "Австрийски авиолинии", се падат над 70% от годишния трафик на най-голямото ни международно летище - софийското. Лидер по брой превозени пътници за 2016-а вече е унгарската "Уиз Ер" с 30.6% дял, следвана от "България Ер" с 21.7% и на трето място е "Райънер" с 10.2 на сто. 

Успехът на унгарците е логичен предвид дългогодишното им присъствие и целенасочено развитие на бизнеса им у нас. Те вече водят не само по брой пътници, а и по количеството предлагани дестинации и капацитет на местата в самолетите. Далеч по-голямата изненада е бързото издигане на "Райънер", които реално започнаха да летят от и до София през септември 2016-а, откривайки линии до редица атрактивни европейски дестинации, сред които Барселона, Кьолн, Дъблин, Айндховен, Глазгоу, Мадрид, Милано и Стокхолм. От началото на тази година ирландската авиокомпания започна да изпълнява полетите си от Терминал 2 на столичното летище, което й даде сериозно предимство пред останалите й конкуренти. Затова и целта й да достигне 25% дял на нашия пазар през 2017-а, а после да оспори и лидерското място на "Уиз Ер", съвсем не изглежда нереална.

"Райънер" и "Уиз Ер" спорят помежду си и за любовта на медиите. Публикувано неотдавна проучване на българската агенция за анализи Perceptica показа, че ирландският превозвач доминира в медийното пространство, заемайки 42% от общия брой споменавания спрямо 41% за "Уиз" и 17 на сто за "Изи джет". Основната причина за големия брой статии в традиционните медии и коментари в социалните мрежи са предлаганите намаления и промоции.

 През лятото се очаква в София да "кацне" още една нискобюджетна авиокомпания, която да обслужва туристи - холандската "Трансавия". Tя е изцяло собственост на групата "Ер Франс - КЛМ" и има бази на летищата в Ротердам (The Hauge), Айндховен и Гронинген. Започва дейността си през 1966-а и в момента обслужва 88 направления в Африка, Азия, Европа. С нейното идване в България ситуацията на пазара със сигурност ще стане още по-динамична, тъй като тя ще лети до една от най-предпочитаните дестинации - Амстердам.

Инак лятното разписание на столичното летище, което влезе в сила в края на март, предлага полети с 25 авиокомпании до 68 летища в Европа и Близкия изток. По 20 от линиите пътниците могат да избират между повече от един превозвач. Четиридесет процента от всички маршрути се обслужват ежедневно, като сред тях има и такива с повече от един полет дневно. От първия ден на лятното разписание работи новата редовна линия до италианския град Катания на о. Сицилия, а в края на юни предстои откриването на редовни полети до словашката столица Братислава. От 22 май пък "Уиз Ер" пуска нова линия от София до летище Франкфурт. От всичко казано печели и българската столица, която преживява истински туристически разцвет напоследък. Хотелите и заведенията са пълни с чужденци, които използват евтините полети, за да се запознаят с нашата страна. Цените в София също са много изгодни -  тя оглави класацията на 19-те най-достъпни града за 2017-а, според доклада на сайта за летищен трансфер Hoppa, публикуван от Business Insider. При класирането се взима предвид средният разход, който туристите правят за една нощ престой, и включва цената на двойна стая в хотел, храна за двама с бутилка вино, три километра пробег с такси, както и чаша кафе, коктейл и бира.

Ако погледнем глобалната картинка, тя не е много по-различна. През 2016-а за първи път досега с нискотарифни превозвачи са пътували повече от 1 милиард  души по целия свят. Експертите прогнозират, че през 2030 г. те вече ще поемат 34% от световния въздушен трафик, а в Западна Европа делът им може да достигне до 60 на сто. Бумът на нискотарифните пътувания създава нов пазар с нов тип клиенти, който обаче не измества вече утвърдените големи авиокомпании, а намира място редом с тях и допринася за разширяването на общия въздушен транспорт. 

 

 



220 млрд. долара оборот в авиоиндустрията

 

По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт IATA брутният оборот в световната гражданска авиация за 2016 г. е бил 218.992 млрд. долара. Освен продадените самолетни билети на всички авиокомпании, членуващи в организацията, в сметката се включват и някои допълнителни такси, върнати суми по неизползвани билети, глоби, поощрения към агенции и др. По-странното е, че в този отчет не е отбелязан растящият с бързи темпове дял на нискотарифните авиокомпании. Точна статистика за тяхното общо представяне няма, но в много държави те завземат все по-голям процент от трафика. В САЩ например тези превозвачи са представлявали през 2015-а 28% от вътрешния пазар. В Европа през същата година само най-големите две от общо 168 лоу-кост компании са заемали 22% от вътрешноконтиненталния трафик.   

Къде сме ние в тази картинка? Според цитирания отчет брутният оборот на пазара в България през 2016-а е бил 160.7 млн. долара. Продадени са 473 782 самолетни билета, а са възстановени суми по 22 606. По данни на онлайн туристическата агенция eSky, която работи както с редовни, така и с нискотарифни авиокомпании, делът на лоу кост превозвачите у нас е бил близо 50% и се очаква в бъдеще да нараства още повече. 


 

Facebook logo
Бъдете с нас и във