Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Законът за горивата изкара дребни търговци на протест

За пореден път законодателната дейност на 44-ото Народно събрание изкара хора на улични протести. Недоволството на майките на деца с увреждания и на международните превозвачи бе допълнено от двудневно шествие на дребни търговци на горива. Те заплашиха, че имат готовност за затваряне на гранични пунктове, ако управляващите не се съобразят с техните искания. Недоволството им е предизвикано от приетия на първо четене законопроект за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с петрола и продуктите от нефтен произход, по-известен като "Закон за горивата". И по-точно от залегналото в него изискване компаниите, които търгуват, складират или транспортират горива, да минат на регистрация към Министерството на икономиката и да имат по-висок уставен капитал (от 20 хил. лв. за търговци на дребно до 3 млн. лв. за собственици на данъчен склад). Фирмите ще са задължени също така да представят банкови гаранции, които ще се използват за погасяване на техни дългове към хазната в случай на несъстоятелност или фалит. Тези гаранции ще са от 20 хил. лв. на обект до не повече от 500 хил. лв. за търговците на дребно.За тези на едро пък е фиксирана сумата от половин милион лева. Друго задължение ще е управителите да отговарят на определен образователен и трудов ценз.

Дребните търговци твърдят, че тези нови правила ще фалират множество дружества, а крайният потребител ще се сблъска с по-високи цени.

Още при внасянето на новите текстове три министерства изпратиха отрицателни становища до депутатите. Най-красноречиво може би бе това на финансовото ведомство, в което се казва, че "...предвидените изисквания в законопроекта ще ограничат кръга от лицата, търгуващи с горива, като това ограничение може да доведе до концентрация на бизнеса и недопускане до пазара на горива на малки и средни предприятия, което не е в съответствие с европейския принцип за конкурентоспособност "малкият на първо място".  

Асоциацията на търговците на горива пък загатна за лобизъм. В нейно становище се отбелязва, че проектонормативът бил внесен от Българската петролна и газова асоциация, ръководена от Валентин Златев. "Истината е, че искат чрез административно регулиране да прекроят пазара на горива в полза на фирмените си интереси, като изхвърлят от него стотиците малки и средни фирми. Предвидената огромна бюрокрация ще направи закона неработещ или ще го повери в ръцете на второстепенни чиновници", смятат в асоциацията.

Самият Валентин Златев обяви преди време категоричната си подкрепа за новия закон, като посочи, че ако той не бъде приет, това поставя Българската петролна и газова асоциация "в невъзможност да работи в България". Според Златев е необходимо да има един общ закон, който да регулира пазара на горива, а не както е сега - цели четиринадесет. По думите му въпросният норматив е в интерес и в полза на държавата. Чрез него тя можела да обезпечи постъпленията в бюджета и да има равнопоставеност на участниците на пазара.

"Тук става въпрос за 1 млрд. лв. и затова страхът дори при депутати е голям", е позицията на депутата Емил Димитров-Ревизоро. За него големите проблеми на пазара на горива са фалшивите бензиностанции, подправянето на документи, манипулациите на фискалните устройства. Димитров е убеден, че законът ще направи разграничение между белия и сивия сектор.

Срещу предложенията за горивата първи въстанаха фермерите, но след консултации при премиера Бойко Борисов те бяха извадени от обхвата на законопроекта. Подобна бе ситуацията и със закона за Българската автомобилна камара, който бе оттеглен след среща между министър-председателя и протестиращите превозвачи. Интересно дали Борисов няма да се намеси отново и по този начин още една законодателна инициатива да бъде зачеркната заради протестни дефилета пред Министерския съвет?

Facebook logo
Бъдете с нас и във