Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗАДГРАНИЧНИТЕ АВАНТЮРИ НА ТРАНСКОМПЛЕКТ

Освен че изпусна юздите на нигерийските си дружества, за които вече стана дума в бр. 42 на в. БАНКЕРЪ, държавното предприятие Транскомплект е погребало задграничното си участие в Кипър и завинаги е изгубило позициите си в Русия. Прокуратурата и съдът бяха уведомени още тогава, но нямам информация от това да е последвал някакъв положителен резултат. Знам, че делата продължават да се водят от сегашния директор на Транскомплект г-жа Мариела Павлова, поясни бившият изпълнителен директор на външнотърговската компания инж. Петър Цивнев.Руската неудачаВ началото на 1996-а Транскомплект поема ангажимента да построи 220 апартамента в руския град Анапа по поръчка на Кубансбербанк. Договорът с инвеститора Кубансбербанкстрой, гр. Краснодар, е сключен на 7 март същата година. Изграждането на жилищния комплекс е трябвало да стане на два етапа, като първият е включвал изпълнението на два блока на стойност 2.550 млн. щ. долара, а вторият - на още четири сгради за 4 млн. щ. долара. Първият етап, който е трябвало да приключи на 7 април 1997-а, е съпроводен от поредица от гафове. Тринайсет месеца след подписването на договора обектът все още е в груб строеж, а пусковият срок е просрочен с 48 дни. Това установява ревизия, разпоредена от началника на тогавашното българско Главно управление Държавен финансов контрол, която започва на 4-и и приключва на 25 май 1997 г. в гр. Анапа. В ревизионния акт е отбелязано, че още през първата година на строителството са отчетени загуби за 55 млн. рубли, а от януари до март 1997-а те са се увеличили петкратно, достигайки 248.4 млн. рубли. Ревизорите разкриват много случаи на разхищение на средства. Така например дървената дограма, предвидена в договора и офертата, е заменена с по-скъпа - метално-пластмасова, което е довело до преразход за 40 726 щ. долара. Около 17.5 млн. рубли се смятат за несъбираеми, тъй като били авансово платени за доставка на тухли на изпадналия междувременно в неплатежоспособност завод Кубан. Неправомерно изтичали пари за глоби и неустойки (в размер на 747 щ. долара и 209 250 рубли), за подаръци и рушвети (851 300 рубли и 4540 щ. долара), за награди и за официални празници (947 хил. рубли). Над 4 млн. рубли са изхарчени за представителни цели. Като капак на всичко от касата на обекта мистериозно изчезват и 2.172 млн. рубли и 1369 долара. Ревизорите остават като гръмнати, когато разбират, че разходи за над 9 млн. рубли и 1940 щ. долара са били отчитани не с фактури, а с протоколи, подписвани от служители и одобрявани от ръководството. Транскомплект проявил необяснима щедрост и към своя подизпълнител - софийското събирателно дружество КМ-Гарант. Държавното предприятие изплатило на работниците му 200 хил. рубли, без да е в трудовоправни отношения с тях, а за строителството на общежитието им похарчило 22 млн. рубли.Този ревизионен акт, който сега ми цитирате, не е реален. Той беше направен в мое отсъствие. Започнах строителството с аванси от инвеститора, но като цяло то се самофинансираше. Всички излишъци на материали от обекта в Украйна оползотворявахме в Анапа. Не съм допуснал разхищение и на един лев. Ако го бях направил, сега щях да лежа в затвора. Вместо това печеля делата на всички инстанции, а Транскомплект плаща разходите по тях, подчерта пред в. БАНКЕРЪ бившият ръководител на група обекти в Русия и ОНД Христо Христов, който е и бивш първи заместник генерален директор на Транскомплект. В началото на април 1997-а той е освободен и от двете длъжности от екстранспортния министър Вилхелм Краус. Това беше партийна чистка - твърди Христов. - Въобще не ме допуснаха да се срещна с новия изпълнителен директор Петър Цивнев. Имахме да усвояваме още 500 хил. долара на обекта в Анапа, но когато ме освободиха, Транскомплект го приключи със собствени средства. Тези загуби после се опитаха да лепнат на мой гръб. Необходимо е да се отбележи все пак, че три дни преди да бъде освободен - на 1 април 1997 г., Христо Христов, в качеството си на управител на частното Транскомплестрой ООД (в което съдружници с равни дялове са дъщеря му и синът му), подписва договор с Кубансбербанкстрой за довършването на жилищния комплекс в Анапа. Стойността на възложената работа, която първоначално е трябвало да извърши държавното Транскомплект ЕООД, се изчислява на 2.170 млн. щ. долара. Според проверяващите Христов е сключил договора от свое име и за сметка на фирма, представлявана от него, в грубо нарушение на трудовия му договор. В него е записано, че служителят няма право да влиза в договорни отношения или да оказва услуги от различен характер на държавни организации, физически или юридически лица в ОНД. Ревизорите отгбелязват, че със сключването на контракта Христов е създал предпоставки за увреждане на българския държавен интерес в лицето на Транскомплект по тази причина материалите по случая ще бъдат предадени на прокуратурата. Наистина контрактът с частната фирма впоследствие е анулиран по искане на руския инвеститор, но той, между другото, отказва да подпише и договора с държавното предприятие за втория етап от строителството. По думите на Христов от частните му начинания в Анапа Транскомплект е нямало да загуби нищо, защото Транскомплектстрой щяла да извършва нещо като инвеститорски надзор. Колкото до прокуратурата - допълни той - тя така и не повдигна обвинение. Заведените дела бяха по граждански искове. Според Христов държавната фирма е изгубила позициите си в Русия, тъй като е посегнала на кадрите си и е унищожила специалистите си, ползващи се с добър авторитет в тази страна.Крах претърпява и кипърската авантюра на Транскомплект. Там, чрез дъщерното си дружество МИР инженеринг, държавното предприятиезагробва близо 165 хил. щ. долара под формата на уставен капитал, банкови гаранции и други плащания. Въпросното дружество е регистрирано през април 1989-а и основната му дейност е монтиране на сглобяеми дървени къщички, произвеждани от брациговската фирма Превенстрой. Само че единствената по-значителна поръчка, която печели през 1998 г. в Кипър, е за изграждане на складовото стопанство (резервоари) на ТЕЦ Василикос, чийто главен изпълнител е Остриан енерджи (Austrian energy). МИР инженеринг е ликвидирано чак през 2000-а след няколко неуспешни опита да бъде вдигнато на крака. Дружеството не се ползваше с добро име в Кипър, а и винаги е било на загуба. Имаше огромни задължения, а това в тази държава е голямо прегрешение, лаконичен е инж. Петър Цивнев, бивш изпълнителен директор на Транскомплект. В счетоводството на компанията майка няма данни да са постъпвали приходи от неговата дейност. Нещо повече, цялата документация на фирмата остава у управителя Калин Павлов, който отказва да я предаде на синдика. За финансовия хал, на който се е намирала МИР инженеринг, обаче свидетелстват данните от финансовата ревизия, извършена в края на 1998-а и началото на 1999 година. Контролните органи са записали, че за 1997-а дружеството е отчело загуба от 27 907 кипърски лири и към 20 април същата година е имало 321 606 щ. долара задължения. През 1998-а пък загубите му скачат на 259 996 кипърски лири (около 520 хил. щ. долара), но ревизорите така и не успяват да установят причините, довели до възникването им. Излишно е да споменаваме, че и този случай, и ревизионният акт по него е бил предаден на прокуратурата и съда. Само че цялото наказателно преследване срещу Калин Павлов (освен управител той е бил и главен счетоводител) удря на камък. Бившият управител взема кипърско гражданство и до днес продължава да живее на острова на Афродита.

Facebook logo
Бъдете с нас и във