Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЗА ВЛАСТТА, НАЦИОНАЛНИТЕ ИНТЕРЕСИ И... АВИОКОМПАНИИТЕ

След като през миналата седмица авиокомпания Балкан продаде четири от слотовете си на едно от най-големите летища в Европа - лондонското Хийтроу, по схемата кон срещу кокошка, през тази се накани да възстанови линията си София - Ларнака (Кипър). И да измести от дестинацията Хемус Ер и кипърската Хелиос Ер, поели линията, след като през февруари 2001 г. националната авиокомпания за три месеца престана да лети. Това е видно от лятното разписание, подготвено от националния ни превозвач.Става нещо странно с гражданската авиация на България през последните години. Първо с Балкан, който от национален авиопревозвач доста бързо се превърна в съдебен казус. После дойде ред на Хемус Ер, събрал надеждите ни през миналия август с успешна приватизация и още по-успешно развитие като авиокомпания. Но не би! Новото време първо се закани да развали приключилата и прилежно платена вече приватизационна сделка. И положи не малко усилия за това, стигайки до търсенето на теле под вола. Такова обаче не се намери. Тогава главният търсач - новият транспортен министър, промени тактиката и започна да отлага ефективното влизане на новите собственици в Хемус Ер. Така... вече девет месеца.Междувременно полетите на националния превозвач Балкан от София за Виена, Прага, Будапеща и Варшава бяха поети от чуждестранни авиокомпании. До Виена Оустриан Еърлайнс лети 21 пъти седмично, до Прага има девет полета на ЧСА, до Будапеща - дванайсет на Малев и до Варшава - седем на полската авиокомпания Лот. Не че Хемус Ер няма възможност да лети по всяка от тези дестинации. И не че е пазила това в тайна. Напротив - шефовете на българската авиокомпания неведнъж заявяваха желание да поемат спрените международни полети на Балкан. Публично и гласно. Но отново не би. За да се стигне до тази история с полетите до кипърския бряг, които пак се връщат на Балкан, за да поемат най-вероятно към поредната чуждестранна компания. И така до последната от осемдесетината дестинации на националния авиопревозвач, който после няма да е нито авиопревозвач, нито национален.А що се отнася до Хемус Ер, очевидно целта е като чартърна авиокомпания скоро никой да не й обръща внимание. И да не пречи.Никъде по света създаването на пречки пред националния бизнес е в прерогативите на един министър или на едно министерство. Никъде, с изключение може би само на България. Където последните ни властници, изглежда, не са чували, че на власт се идва, за да се защитават националните интереси.

Facebook logo
Бъдете с нас и във