Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВЪЗХОДЪТ НА САМСУНГ

Клетъчните телефони отдавна не служат само за разговори. Предстои производителите им да пуснат в скоро време на пазара и нови продукти, които не само правят снимки и ги предават на разстояние, но и функционират като портативни офиси. Чрез всички тези новости телефонните компании се надяват да привлекат нови клиенти, задържайки старите, и да увеличат продажбите си на мобилни телефони след продължилата две години стагнация.Повечето от производителите на такива апарати упяха да излязат от трудния период, когато работеха на загуба. Инвеститорите в Моторола (Motorola) и Сименс (Siemens) би трябвало да въздъхнат с облекчение от този обрат, но и да си отговарят на някои въпроси. Например как Нокиа (Nokia) постоянно постига оперативна печалба от почти 20%, докато Сименс и Моторола едва успяват да се задържат на повърхността, даже след съкращения на персонала и разходите? Както и дали изобщо си струва да се инвестира в Ериксон (Ericsson), който не е отчел печалба в сектора на мобилните телефони в продължение на три години?Тези, които смятаха, че постигнатото от Нокиа не би могло да се повтори, е необходимо да погледнат Самсунг (Samsung) - най-печелившия производител на GSM-и в света сега. Корейската електронна компания отчита 30 цента нетна оперативна печалба на всеки 1 щ. долар продажби. И според анализаторите това би могло да наруши установената йерархия.В момента Самсунг не се бори за 3-о място на този пазар, а догонва Моторола, която е втора. Питам се не дали Самсунг ще стане номер 2, а кога - казва Пер Линдбърг, телекомуникационен специалист в Дрезднер Клайнуърт Васерщайн (Dresdner Kleinwort Wasserstein), Лондон. Моторола все още продава повече телефони от Самсунг, само че печалбите им от продажбите се доближават.Както Самсунг, така и Нокиа пускат нови модели със скорост, която може да изхвърли по-бавните компании от бизнеса. (Самсунг - около 40 модела годишно, а Нокиа - 25). Корейците използват пазара в собствената си държава като опитно поле, още повече че там мобилните телефони се сменят на всеки седем месеца. Освен това средната цена на Самсунг е почти 200 щ. долара и е по-висока от тази на конкурентите й.Моторола успя да запази пазарния си дял тази година, но средната цена на нейните телефони падна през третото тримесечие. Така че борбата за 3-о място може би ще е между Моторола и Сименс, ако те не обединят производството си преди това. И от едната, и от другата фирма обаче не желаят да коментират упоритите слухове за такова обединение.Всъщност Сименс вече използва технологията на Моторола за новото си поколение безжични уебтелефони. Руди Лампрехт, ръководител на мобилния бизнес на Сименс, твърди по този повод, че използването на лицензна технология от конкурент е нормален ход. Защо трябва да изобретяваме нещо, което вече е изобретено?, подчертава той. Но с Моторола вътре какво от телефона остава за Сименс?, задава въпроса Сниър Ша, анализатор в Ейч Ес Би Си (HSBC), Лондон.Колкото до Ериксон, екипът му полага сериозни усилия да раздвижи своя бизнес с мобилни телефони от четири години. Последният опит бе създаването на смесено дружество със Сони (Sony), в резултат на което се появи един лъскав модел с вградена камера и възможност да комбинира текстове, графики, снимки и аудиоклипове. Независимо от това Ериксон загуби своя пазарен дял. През миналото тримесечие шведският производител продаде само 5 млн. телефона, което е по-малко от 5% от общото произведено количество. Същевременно главният изпълнителен директор Курт Хелстром отбеляза, че на Сони-Ериксон е необходим пазарен дял най-малко от 10%, за да приключи без печалба, но и без загуба. Ако Хелстром не успее да увеличи продажбите си, фирмата може да се окаже в компанията не на първите пет големи, а сред следващата вълна конкуренти от Корея и Китай. Вдъхновен от успеха на Самсунг, Ел Джи Електроникс (LG Electronics) започна тази година да продава своите апарати и в чужбина и завладя почти 4% от световния пазар. Производителите от Тайван и Китай пък вече водят преговори за доставката на техни телефони до американските и европейските магазини.

Facebook logo
Бъдете с нас и във