Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Възходът на "Джи Пи груп"

Магистрала "Струма"
S 250 7f153e9c b3e8 4381 b74b 480f3ee6a0bf

Строителният гигант "Джи Пи груп" постепенно се превърна в редовен изпълнител на държавни и общински обществени поръчки за изграждане на пътища, прилежаща инфраструктура, спортни зали, пречиствателни станции, че даже и на столичното метро. Естествено, добрите взаимоотношения с централната и местната власти винаги оказват благоприятно влияние на финансовите резултати. През 2017-а компанията отчете ръст на приходите с 3.6% до 185 млн. лв. и увеличение на печалбата с 45% до 27 млн. лева. По всичко изглежда, че и през тази година "Джи Пи груп" ще продължи бързото си изкачване в класацията на строителните мастодонти.

В началото на този месец компанията направи един от най-големите си "удари", спечелвайки търга за строителството на най-дългия тунел в България - "Железница", част от магистрала "Струма", за сумата от 185 млн. лв. без ДДС. "Джи Пи груп" оглави консорциума "АМ Струма тунел 2018", в който участват още две фирми - "Глобал кънстръкшън" и "Виа план". За апетитната поръчка трите компании надвиха конкуренцията на обединението  начело с "Главболгарстрой", което бе единственият им конкурент на финалната права. 

Преди дни обаче две чуждестранни дружества, отстранени преди отварянето на ценовите оферти, подадоха жалба срещу процедурата пред Комисията за защита на конкуренцията. Става дума за гръцката компания "Актор" и италианската "Тодини". И двете отпаднаха от надпреварата на етап техническа документация. Обжалването ще доведе до забавяне на самия строеж и в даден момент това може да се превърне в проблем. Тунелът "Железница", а и цялата магистрала "Струма" трябва да са готови преди 2023-а, защото в противен случай страната ще загуби европейското финансиране, осигурено по оперативната програма "Транспорт".  За българската част от паневропейския коридор №4, свързващ Германия и Гърция, правителството получи над 1.5 млрд. лв. от Европейската комисия. 

През март "Джи Пи груп" бе ангажирана и с мащабното обновление на столичната улица "Граф Игнатиев". Тя спечели търга с оферта от 24 млн. лв., като над 17 млн. от тях са осигурени от Столичната община през европейската програма "Региони в растеж". Строителният гигант се конкурираше с консорциум  начело с "Трейс", както и с френско-румънско обединение. Но през миналата седмица стана ясно, че ремонтът се е забавил доста. Заместник-кметът на София Евгени Крусев обясни забавянето с "обилните дъждове", които се изсипаха през юли. От изказването му се разбра също така, че реконструкцията на "Граф Игнатиев" може да продължи и отвъд октомври. Иначе дейностите включват подмяна на релсите по улицата, нова пътна настилка и канализация под площад "Славейков".

Както стана дума, "Джи Пи груп" е една от компаниите, работещи по третия лъч на столичното метро. В края на 2016-а консорциумът "Метробилд Запад", в който освен нея участват и "Станилов", "Интерпром" и "Биас-М", спечели обществената поръчка за изграждането на трасето между Земляне и Горна баня с оферта на стойност 92 млн. лева. Тя включва строителството на 2.3 км тунел и две подземни станции в квартал "Овча купел". Цялата поръчка е за участък от третия метродиаметър с дължина около 4 км и четири нови метростанции. Останалите 2 км се строят от обединение  начело с "Трейс Груп Холд".

Търгът отново се финансира по оперативната програма "Транспорт", а плановете на общината са този проект да бъде завършен през 2019 година. Като цяло третият лъч на метрото ще е с дължина 16 км, ще има общо 16 метростанции и ще свърже кв. Горна баня с кв. "Левски". "Джи пи груп" е изпълнителят на общо шест станции, включително и тази на "Летище София", на станциите "Бели Дунав", "Александър Малинов", "Ал. Теодоров - Балан" и "Надежда".

Фирмата вече е със стабилни позиции и при изграждането на спортни съоръжения. На 21 юли в Шумен бе открита новата спортна зала "Арена Шумен", за която "Джи Пи груп" получи 8 млн. лв. с договор от Министерския съвет. Залата е с капацитет от 1500 седящи места и с възможност за монтиране на допълнително още около деветстотин. Обектът отговаря на всички изисквания на спортните федерации за провеждане на състезания по волейбол, баскетбол, футбол, хандбал. И както можеше да се очаква, церемонията по тържественото рязане на лентичката бе открита от премиера Бойко Борисов.

Впрочем усилията на Борисов за приятелски взаимоотношения с Македония донесоха приходи в касата на "Джи Пи груп". По-рано тази година тя изгради нова пречиствателна станция за отпадъчни води в македонския град Прилеп. Проектът, подкрепен от Европейския съюз, бе на обща стойност над 9 млн. евро.

През 2018-а  компанията бе заета и с обновлението на парка пред Националния дворец на културата, който през първите шест месеца бе домакин на събитията покрай българското председателство на Съвета на ЕС. Обществената поръчка не бе мащабна - на стойност 2.5 млн. лв., но пък след появилите се дефекти се наложи полагането на нови плочки.

Сега "Джи Пи груп" се подготвя за нов голям скок, включвайки се в надпреварата за 1 млрд. лв., предвидени за изграждането на жп трасето Елин Пелин-Костенец. Офертата й е съвместно с "Щрабаг"  за една от трите обособени позиции - тази на стойност 354 млн. лева. Любопитното в случая е, че се конкурира с още три консорциума и в единия от тях участва италианската "Тодини", която обжалва строежа на тунела "Железница".

През годините доста се изписа и изговори по въпроса кой стои зад "Джи Пи груп". Официално тя е с мажоритарни собственици Георги Василев и Владимир Житенски. Немалко наблюдатели обаче я свързват с шефа на "Лукойл България"  Валентин Златев. Те аргументират тезата си със спряната през 2016-а обществена поръчка за участък от магистрала "Хемус". Тогава министър-председателят Бойко Борисов прекрати търга заради витаещи съмнения в обществото, че зад "Джи Пи груп" стои именно Златев. 

Един от първите големи договори на фирмата пък е за изграждането и поддръжката на множество обекти на "Лукойл" у нас. "Джи Пи груп" бе ангажирана и със строежа на голямата каталитична инсталация за хидрокрекинг в бургаския "Нефтохим", участваше и в строителството на голф комплекса "Правец ризорт" на мястото на бившата резиденция на Тодор Живков. Въпросният комплекс официално е собственост на фирмата "Тера тур сервиз", която се управлява от Васил Златев - бащата на Валентин Златев.

Бизнесменът отрича да има връзка с компанията, изтъквайки, че тя просто е един от множеството контрагенти на "Лукойл".

Facebook logo
Бъдете с нас и във