Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВЪЗЕЛЪТ ПЕТРОЛ - ПЛАМА СИ ОСТАВА ЗАТЕГНАТ

Не се оправда надеждата, че преди отлитането си за Париж на 21 ноември вицепремиерът и икономически министър Николай Василев ще успее да помири двата вражески лагера - Плама и Петрол, които от началото на месеца кръстосват шпаги из медиите за пристанището Петрол - Варна. Както научи в. БАНКЕРЪ, на проведената същия ден среща в Министерството на икономиката, освен министър Василев и заместника му Никола Янков, са участвали и отговорни мениджъри от двете търговски дружества. На 20 ноември съдбата на спорния порт е била част и от водените дискусии в Русе. Там бе организирано обществено обсъждане на проекта за изменение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата. На този форум, ръководен от заместник транспортните министри Златолина Мукова и Красимира Мартинова, и в присъствието на директора на изпълнителната агенция Пристанищна администрация Атанас Андреев, било подкрепено становището на Нова Плама, че и след промените в закона на практика ще продължи облагодетелстването на Петрол АД. Именно в неговите активи е включено и пристанището Петрол - Варна, чиито три кея са публична държавна собственост. Според опонентите на законопроекта, работната група, която е подготвила текстовете му, се е опитала да запази съществуващата в сегашния закон изкуствена неяснота при определянето на територията, границите и обектите, които са публична държавна собственост. Като лишени от логика се сочат и предложенията за такава собственост да се смятат само изградените в пристанищата кейови стени и пирсове. Тези порочни идеи, твърдят противниците на проекта, са защитавани от ръководителя на работната група и неуспял кандидат за заместник-министър кап. Пейчо Манолов, както и от брата на заместник-министъра Мартинова - Георги Мартинов. Цялата неяснота около собствеността на пристанищата всъщност обяснява защо вече близо две години държавата не си е свършила работата около спорния порт. Не е издала за трите му кея акт за публична държавна собственост, още по-малко е направила опит да влезе в договорни отношения с Петрол АД, нито пък е обявила публичен търг за отдаването на кейовете на концесия, съгласно законоустановения ред. В крайна сметка това бездействие блокира използването на пристанището и от други фирми, доставчици на петрол и горива, в резултат на което държавата продължава да понася преки финансови вреди. А дали с новите изменения в специализирания закон ще продължи да ги понася - ще реши парламентът.

Facebook logo
Бъдете с нас и във