Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВЪРДЖИН ЕЪР СКЛЮЧВА СДЕЛКИ ЗА МИЛИАРДИ

Британската компания Върджин Атлантик Еъруейз (Virgin Atlantic Airways) сключи в началото на август сделка на стойност 5.5 млрд. щ. долара за покупката на общо 26 самолета Еърбъс (Airbus). С новите попълнения флотата на сър Ричард Брансън ще бъде почти удвоена, което я издига отново до завидната позиция на пръв конкурент на Бритиш Еъруейз (British Airways) на Острова. На проведената по повод на сделката конференция Брансън заяви, че през следващите пет до седем години Върджин възнамерява да покрие всяка дестинация, по която лети и Бритиш Еъруейз. По предварителни планове неговата авиокомпания ще получи първите тринайсет чисто нови самолети А340-600 с четири двигателя и капацитет 306 пътника между 2006 и 2008 година. Останалите тринайсет машини ще бъдат вкарани в движение след 2008 година. Инициативата на Брансън е удар не само за дългогодишния му конкурент Бритиш Еъруейз, но и за щатския гигант Боинг (Boeing), който се надяваше да получи тлъстата поръчка вместо Еърбъс. Боинг обаче участва в играта със своите двумоторни самолети 777, докато, според сър Ричард, някои от пътниците на Върджин предпочитат машини с четири двигателя. В момента за британската авиолиния летят шестнайсет самолети Еърбъс и тринайсет Боинг. Върджин Еъруейз, която е дъщерна компания на Върджин груп (Virgin Group), планира да пусне първите нови самолети в посока Австралия и Карибските острови и така да влезе в директно съперничество с Бритиш Еъруейз. Брансън се похвали, че с разширяване на дейността си Върджин възнамерява да открие 6000 нови работни места, както и че неговата авиокомпания води преговори с нигерийското правителство за създаването на местна авиолиния. Голямата инвестиция на сър Ричард ще се окаже златна кокошка не само за Еърбъс, но и за компанията Ролс-Ройс (Rоlls-Royce), която произвежда двигателите Трент 500 за новите самолети. Общата стойност на договора с Ролс-Ройс ще достигне 1.3 млрд. щ. долара. И все пак наблюдателите на сектора определят инициативата на Брансън като доста хазартна предвид несигурното бъдеще на европейските авиолинии. С цени на петрола от 40 и повече щ. долара за барел, с нестихващата конкуренция от страна на нискобюджетните авиокомпании и с нарастващия страх на пътниците от терористични заплахи, бъдещето на европейските превозвачи далеч не изглежда розово. Във всеки случай цените на билетите ще продължат да вървят надолу. Въпреки всичко засега Върджин Атлантик успешно се задържа на повърхността и поддържа завидни икономически резултати. През май авиокомпанията обяви печалбите си преди облагане за последните десет месеца до февруари 2004 г., които са в размер на 36.5 млн. щ. долара (20 млн. брит. лири). Само че тези показатели далеч не са сигурна индикация за състоянието на компанията. На 3 август 2004-а например базираният в Дъблин нискобюджетен превозвач Райънеър (Ryanair) обяви ръст на печалбите си след облагане с 30% за първото финансово тримесечие, но и спад на средните приходи от пътник с 6 процента. Президентът на Райънеър Майкъл О'Лиъри предупреди инвеститорите, че смутните времена за авиобранша ще продължат.

Facebook logo
Бъдете с нас и във