Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВЪЛНА ОТ ТЪРГОВСКИ ВЕРИГИ ЗАЛИВА БЪЛГАРИЯ

Пет-шест световни търговски вериги хипермаркети включиха България в картата на бъдещите си инвестиции. Магазините на три от тях (Кауфланд, Хиг и Практикер) вече се строят. Брокерите твърдят, че подходящите за тази цел парцели от по няколко декара вече са на изчерпване и повишеното търсене е вдигнало цените им близо два пъти. Липсата на терени в този случай може да се окаже всяко зло за добро, ако ограничи задаващото се нашествие на големите търговски обекти и остави глътка въздух за множеството дребни търговци. Освен ако чужденците не са подушили някакво рязко увеличаване на покупателната способност на българина, което да осмисля бъдещите им инвестиции. Макар нашето правителство да не ни обещава такова замогване. Факт е обаче, че задаващата се инвазия просто ще доведе до преразпределение на пазарните дялове.През 2002-ра лидерът у нас Метро Кеш енд Кери е държал около 13% от отчетените продажби в търговията на дребно (без автомобилите). Германската верига е имала оборот от 589 млн. лв. при продажби общо за целия сектор от 4.5 млрд. лв. по данни на НСИ. Най-големият конкурент на Метро - Билла, е била с пет пъти по-малък оборот (2.5%).Данните за 2003 г. още не са готови, а и повечето от големите дружества в бранша избягват да предоставят определен тип информация. Така че трудно може да се направи конкретна преценка какво ниво на концентрация би понесъл българският пазар. Ако се съди по световната практика, едва ли е възможно повече от 35% от търговията на дребно да се пренасочи към хипермаркетите. С други думи, има мегдан за удвояване на дела им. Ако се съди обаче по заявените намерения за инвестиции, този процес няма да мине безболезнено. Досега двете най-големи компании Метро и Билла са вложили в страната около 125 млн. евро. Те имат общо 19 обекта, като Билла е планирала строителството на още шест. Същевременно най-активните им конкуренти - германските вериги Кауфланд и Хит, планират да инвестират двойно повече, или общо 270 млн. евро. Подобни мащабни проекти няма как да не отнемат пазарен дял от малките търговци, и то доста по-голям от досегашния. Още повече че изброените четири чуждестранни компании далеч не са единствените настанили се или проявяващи интерес към нашия пазар. На него вече оперират Фантастико (на практика веригата, чийто собственик е Ван холдинг, засега е единственият пряк конкурент на Метро, тъй като само тя предлага системата Кеш енд кери), Рамстор, Пикадили, ЦБА България и някои по-малки вериги от типа на Фамилия и 345. В областта на стоките за дома с доста голяма преднина пред останалите е Доверие Брико, развиваща по силата на договор за франчайз веригата Мосю Бриколаж. Колкото до големите магазини за бяла и черна техника, засега тази ниша е заета само от български фирми - Технополис, Техномаркет Европа, Технолукс, Зора, Денси център, Техно Микс. Най-активни сред претендентите на този етап са германците от Кауфланд. Компанията е част от групата Шварц, която развива и веригата Лидл. От Кауфланд обявиха, че ще инвестират 120 млн. евро през следващите пет-шест години (без тази сума да включва стойността на терените). Намеренията им са да изградят 25-30 търговски обекта и вече са купили парцели в Пловдив, Хасково, Шумен и Ямбол. В началото на 2004-а започна и процедурата по закупуването на подходящ терен в Сливен, а преговори се водят и с кметствата в София и Пазарджик.Както може да се очаква, Столичната община е най-ухажвана от потенциалните инвеститори в хипермаркети. Неотдавна тя приключи сделката по продажба на 33 дка в Младост на друга германска верига - ХИТ (нещата бяха временно замразени заради местните избори и споровете около Софийски имоти). А цената от 50 евро на кв. метър, договорена още миналото лято, вече изглежда сравнително ниска. ХИТе част от групата на Линднер - същата, която изгражда и стопанисва бизнес парка в Младост. Плановете й са не просто строителството на хипермаркет, а на цял търговски център, който ще включва и алея на услугите и заведения за хранене. Разчетите на ХИТ са през следващите няколко години да вложи 150 млн. евро за построяването на цели 15 хипермаркета.В сектора на магазините Направи си сам най-напреднал е проектът на германската верига Практикер, която е част от групата на Метро. Тя вече започна изграждането на първия си хипермаркет на бул. Цариградско шосе, в близост до първия обект на компанията майка. През следващите три години Практикер ще построи седем хипермаркета - толкова, колкото са и тези на Метро у нас. По време на посещение на вицепремиера Лидия Шулева в щабквартирата на Метро Кеш енд Кери в Германия през октомври 2003-а се разбра, че за цялата операция ще отидат близо 50 млн. евро и дъщерната фирма ще е една от първите, които ще получат институционална подкрепа от правителството, след като се приемат измененията в Закона за чуждестранните инвестиции. Разбра се също, че от Практикер разчитат на 4 млн. евро месечен оборот от всеки свой магазин. Това прави 48 млн. евро годишно, или почти четири пъти повече от продажбите, достигнати през 2002-ра от единствения засега подобен хипермаркет - Мосю Бриколаж.Далеч по-тихо действа другата германска верига за стоки за дома - OБИ. При откриването на нейните първи два хипермаркета в Москва миналия октомври главният изпълнителен директор на групата Серджо Жиролди е заявил, че следващите ще са в България и Хърватска. Компанията работи на принципа на франчайзинга навсякъде по света, което означава, че у нас ще има местен партньор. Доколкото е известно, тя също вече води преговори за покупката на общински терени в София.Също от чужбина дойде новината и за другата предстояща голяма инвестиция: през януари авторитетният всекидневник Файненшъл Таймс съобщи, че британската верига Теско е набелязала за експанзията си и нашата страна. Теско, която неотдавна купи за 75 млн. евро турската верига Кипа, смята да открие магазини и в Румъния и Русия.Голям проект, чието изпълнение трябва да започне тази пролет и да завърши през есента на 2005-а, е и т. нар. Софийски мол (Mall of Sofia). В момента се провежда търгът за избор на строителите, които ще изградят центъра, разположен върху 10 дка на ъгъла на бул. Ал. Стамболийски и ул. Опълченска. За строителството са предвидени 50 млн. евро и след приключването му се очаква обектът да реализира 100 млн. щ. долара годишен оборот. Наистина, в този случай не става дума за хипермаркети, а за цял комплекс от магазини, но предизвикателството за дребните търговци в района съвсем няма да е по-малко.Всъщност българските бизнесмени като че ли не са настроени да посрещнат чуждестранната инвазия със скръстени ръце. През юли 2003 г. 90 магазина се обединиха в ЦБА-България АД. При създаването на акционерното дружество собствениците не скриха, че търсят начин да противодействат на конкурентния натиск на Метро и Билла. Обединението, носещо името на един от акционерите си - унгарската верига ЦБА, включва магазините Европа (бившата верига Аско Деница, управлявана от Никифор Вангелов - дясната ръка на Христо Ковачки), Сара - Бургас, Коме - София, 4 плюс - ООД, Търговски център - Боила - ООД и други. Сега в него са 25 вериги супермаркети от цялата страна, но което е още по-любопитно, вратите му са отворени и за нови акционери.Веригата магазини Европа се разрасна, след като на 26 март към нея се присъединиха още три търговски обекта, които дотогава носеха фирмената марка Оазис. Те бяха собственост на ВАИ Холдинг и на свързаните с него дружества Дибис и Оазис Мусо, които продадоха въпросните магазини общо за 2 млн. лв. на дружеството Данесто ЕООД. Негов едноличен собственик е нашумелият с енергийните си придобивки бизнесмен Христо Ковачки. От 29 март магазините вече работят под марката Европа, която също е собственост на една от фирмите на Ковачки. Само в София същата тази търговска марка носят още десет магазина. Един от тях е придобит през февруари 2004-а от фирма на Ковачки, която го е купила за 1 млн. лв. от ЦКБМагазините предлагат продукти на доста аткрактивни цени, тъй като Ковачки притежава и мандри, и колбасарски цехове. Наскоро една от фирмите му е консултирала дружество Полтипродекс за покупката на птицекомбината в Монтана. Не толкова гладко се разви друг проект за обединение по инициатива на Зора. Преди две години тя също обяви, че до края на 2002 г. ще изгради най-големия и модерен у нас и в региона хипермаркет ТОП - ТЕХНО за електродомакинска и аудиовизуална техника, мебели, кухненско обзавеждане, санитарен фаянс и всичко за дома. Като партньори бяха привлечени Денси център и други фирми от бранша. Закупиха се и 11 дка в Бояна и дори бе планирана рекламната кампания на бъдещия търговския център. Днес от Зора не желаят да коментират на какъв етап е строителството, но е очевидно, че и в сектора на хипермаркетите за бяла и черна техника свободното пространство съвсем отесня. Миналото лято в борбата за разпределение на призовите места се намесиха и Денси център с хипермаркета си в Студентски град и особено веригата Технолукс собственост на сириеца Аладин Харфан, която вече има един хипермаркет и пет магазина. Най-големите вериги за търговия на дребно в ЕвропаКомпания Продажби в млн. евро1 Carrefour Франция 58,7092 Metro Group Германия 49,8563 Tesco Англия 38,6984 Rewe Германия 37,4305 ITM Франция 33,5006 Aldi Германия 30,0077 Edeka Германия 28,7368 Auchan Франция 26,2009 Leclerc Франция 23,50010 Sainsbury Великобритания 23,22411 Schwarz Group Германия 22,97112 Wal-Mart САЩ 20,28313 Casino Франция 18,38514 Tengelmann Германия 14,95715 Ahold Холандия 13,935 16 Migros Швейцария 13,77017 Safeway Великобритания 13,75518 El Corte Ingles Испания 13,35819 Co-op Group Великобритания 12,09320 MS Великобритания 11,776

Facebook logo
Бъдете с нас и във