Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВСИЧКИ ПЪТИЩА ВОДЯТ НА ИЗТОК

Президентът на популярния онлайн магазин И бей (eBay.com) Мег Уитмън сподели неотдавна пред медиите, че Китай вече се е утвърдил като задължително завоевание за световния ИНТЕРНЕТ-бизнес. Съдейки по необичайното оживление на китайския пазар за електронна търговия, възгледите на Уитмън очевидно се споделят и от нейните конкуренти. Последната и най-шумна сделка на западна фирма в азиатската страна безспорно е покупката от Яху (Yahoo.com) на 40% от най-големия китайски онлайн аукцион Алибаба (Alibaba.com). Но през последните осемнайсет месеца и Гугъл (Google.com), и И бей, и Амазон, и Интерактивкорп (Interactivecorp) вече са направили по няколко стъпки на китайска земя. И докато повечето чуждестранни инвеститори влагат собствени средства, за да закупят местни ИНТЕРНЕТ-компании, Гугъл например купи само малък стратегически дял от онлайн магазина Байду (Baidu.com). Мъдростта на този ход се разкри ясно чак в средата на август, когато през първия ден от продажбите на акции на Байду в САЩ стойността им скочи с 350% и това мигновено вдигна пазарната стойност на фирмата на 3.5 млрд. долара. На пръв поглед не е трудно да се види какво така силно привлича чужденците в китайския ИНТЕРНЕТ-сектор. Бързият икономически ръст на азиатската държава продължава да изумява инвеститори от всякакъв вид и големина. Постепенното интегриране на Китай в световната търговска общност, както и икономическият му ръст разкриват пред тях огромни възможности. А конкретно ИНТЕРНЕТ-секторът е на първата бойна линия в този нов Клондайк. Растящият просперитет, технологичните предимства и либералното отношение на китайските власти превръща ИНТЕРНЕТ в лесно и популярно място за правене на бизнес на изток. Сайтът Алибаба, свързващ малки фирми с търговци на едро, както и Таобао (Taobao.com) - онлайн-магазин, съперник на И бей, имат общо 6 милиона регистрирани потребители. И все пак интересът на западните инвеститори е привлечен не толкова от сегашното състояние на китайския пазар, колкото от бъдещия му потенциал. Именно тук обаче може да се крие първата мина. Само през 200я5 г. броят на ИНТЕРНЕТ потребителите в Китай е нараснал до 100 милиона души, което превръща страната във второто по големина онлайн тържище в света. Същевременно само една пета от тези 100 милиона души действително купуват и продават стоки на него. Байду например има приходи от едва 13 млн. долара за 2004-а, докато доста по-добре развитата Алибаба си е осигурила продажби за около 46 млн. долара. Анализаторите все още оценяват цялата онлайн търговия в Китай на не повече от 150 млн. щ. долара, което съвсем не е много. Очарованието на азиатската страна в очите на големите играчи в световния онлайн бизнес се дължи най-вече на схващането, че един ден тя ще управлява света и е по-добре да се качиш на печелившия кораб навреме. Но независимо от икономическия й прогрес средните заплати в нея остават много ниски, собствениците на кредитни карти са доста ограничен брой, а системите за онлайн разплащания са недостатъчно развити. Компании като И бей и Яху разчитат, че ситуацията ще се промени през следващите десет години, тъй като все повече китайци охотно възприемат новите технологии. Пък и Мег Уитмън, и нейните съперници са наясно, че вторите обикновено не получават награда.

Facebook logo
Бъдете с нас и във