Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВСЯКАКВИ СЪМНЕНИЯ ЗА МАНИПУЛАЦИИ ТРЯБВА ДА ОТПАДНАТ

ЩЕ ПОДПИШЕМ НОВИ ДОГОВОРИ ЗА АВИОБАЗАТА НА БАЛКАНДимитър Павлов, изпълнителен директор на Хемус Ер, пред в. БАНКЕРЪГ-н Павлов, Хемус холд, която е мажоритарен собственик на авиокомпания Хемус Ер, купи в началото на седмицата авиотехническата база на фалиралия превозвач Балкан за 6 млн. лева. Какво възнамерявате да правите с единствената у нас база за ремонт и поддръжка на самолети? - Ние заявихме, че ще я запазим и тя ще изпълнява функциите, които е изпълнявала и преди това, т.е. обслужване на авиационна техника. Моето желание е базата да се модернизира, да се развива и всички български и чуждестранни авиокомпании да имат възможност да ползват услугите й. На първия търг за продажбата й през лятото на 2003 г., който беше таен, обявената цена бе 6.6 млн. лв., но не се яви нито един кандидат. Защо тогава не подадохте оферта?- Тогава преценихме, че цената е малко по-висока от това, което трябва да платим. Сигурно и другите участници са решили така. Всичко е въпрос на преценка. Претърпяхте фиаско и при втория търг. Тогава Хемус холд беше класирана на четвърто, предпоследно, място преди България Ер, а избраната за купувач фирма Булсофагро 2003 не плати предложената от нея цена от 11 млн. лева. Вторият и третият в подреждането пък оттеглиха офертите си и това породи съмнения за задкулисни договорки...- Нямам информация за никакви задкулисни договорки. Това беше открит търг, в който участваха и представители на Хемус холд. Съмненията идват оттам, че няма много логика една компания да плати депозит за участие (в случая 325 хил. лв.), да спечели търга и да се откаже. - Категорично не приемам подобни съмнения за манипулиране на търга, защото първоначалната цена беше 6.6 млн. лв. и никой не се яви. Втората процедура беше при 50% от тази цена, т.е. 3.3 млн. лева. Явиха се доста кандидати и всеки е имал право да предлага толкова, колкото е преценил. За мен също няма логика една фирма да не се яви при цена от 6.6 млн. лв., а след това за същото предприятие да предложи 11 млн. лева. Истината е, че Хемус холд даде почти два пъти повече от обявената на втория търг цена. Така че всякакви съмнения за манипулации или задкулисни договорки трябва да отпаднат. Ще променяте ли условията за ползване на авиобазата ? - Авиотехническата база се е ползвала не само от България Ер, а и от другите български авиокомпании. Впрочем ние също ползвахме нейните услуги. Категорично мога да кажа, че ще преговаряме с абсолютно всички, които искат да продължат да работят с базата. В тези преговори ще бъдат определени всички условия, включително и цените. Аз не виждам поводи за притеснения или сътресения. Имате ли интерес и към други активи на фалиралата Балкан? - Имаме интереси към всичко, което се предлага от авиокомпания Балкан. Но ще преценим участието си, след като се запознаем с условията за продажба на тези активи.Единствено Хемус Ер официално обяви намерението си да участва в приватизацията на България Ер. Забавянето на процедурата не ви ли разколеба?- Ние сме заявили, че имаме интерес към приватизацията, но искам да подчертая, че не на всяка цена. Зависи най-вече от това, кога ще започне процедурата и каква цена ще бъде поискана. За мен най-правилното решение е консолидацията на двете български авиокомпании чрез приватизация, тъй като ни предстои да се присъединим към програмата открито небе. Така че колкото по-рано стане обединението, толкова повече време ще имаме да развием една силна авиокомпания и да посрещнем предизвикателствата. Искате да кажете, че ако България Ер не бъде продадена до присъединяването на България към програмата открито небе, вашето участие в раздържавяването й се обезсмисля? - Ще ви дам един прост пример - за всяка голяма и силна авиокомпания тогава няма да представлява някаква трудност да похарчи няколко милиона, за да пусне паралелно самолети по някои от добрите дестинации, по които летим. Резултатите ще са доста негативни за нас. Световната практика показва, че напред се върви чрез обединение на усилията. А сега ни се отдава уникална възможност да се обединим и да си върнем част от пазара. Ако това стане, то ще е от полза за всички в бранша и в крайна сметка в полза на държавата. За какво всъщност ви е България Ер? Та тя няма нищо - нито самолети, нито слотове, нито дори офиси... Всичко е на хартия и под наем...- Ние искаме това обединение, за да станем по-силни. България Ер оперира в Европа, а ние в региона и в Близкия изток. Искаме да направим авиокомпания с 25-30 дестинации, с модерен самолетен парк, с модерна авиотехническа база. Само така ще можем да посрещнем предизвикателствата на времето. И ако някой не иска да разбере това, нека да отиде пред парламента и да прочете написаното на него - Обединението прави силата. Това искаме ние и това предлагаме, но дали ще стане, е въпрос на решение на други хора. Поне в областта на редовните полети трябва да посрещнем либерализацията заедно.Обединенията в България обаче трудно стават. Как ще се конкурирате с чуждестранните авиокомпании на един либерализиран пазар, ако не си сътрудничите на местно ниво? - Ние имаме желание и подготвяме авиокомпанията за този процес. Работили сме тринадесет години в условията на ожесточена конкуренция и нетолерантност. Имаме интересни идеи, ще разработваме нови дестинации, а времето ще покаже кой е бил прав и кой не. Но е необходимо да се преодолее това, което е насаждано в миналото - да сме непрекъснато един срещу друг. Вечер на нашето летище има по три-четири чуждестранни самолета, които на сутринта обират пътниците и заминават. Ето защо ние сме длъжни да си върнем поне част от този пазарен дял, който загубихме през последните няколко години.

Facebook logo
Бъдете с нас и във