Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВСЯКА МАГИСТРАЛА МИНАВА ОТНЯКЪДЕ

Валентин Церовски, министър на регионалното развитие и благоустройството, пред в. БАНКЕРЪМинистър Церовски, кои са основните проблеми в Министерството на регионалното развитие и благоустройството?- Основният проблем е липсата на достатъчно средства. Парите, предвидени в бюджета на ведомството, са недостатъчни за поддържане на инфраструктурата, за ВиК сектора, за републиканските пътища. Изграждането, реконструкцията, ремонтът и поддържането на общинските пътища се извършва със средства от републиканския бюджет, от бюджетите на общините, с безвъзмездно предоставени средства и със заеми от международни финансови институции. Националната годишна програма за 2003 г. предвижда за строителство и ремонт на общински пътища да бъдат разпределени 34. 25 млн. лева. За доизграждане и развитие на пътната мрежа в страната средногодишно в Закона за държавния бюджет трябва да се планират по 240 млн. евро. Забелязвате каква е разликата. А как виждате развитието на ВиК дружествата, за да не бъдат третирани като мафиотски структури?- Развитието им трябва да е в две направления. Първото е свързано с добре изпипаното концесиониране. То трябва да важи за по-големите ВиК системи. Другата възможност е да се създадат водни дружества, качествено различни от сега действащите, които според мен бяха предназначени за наши хора. Основното е да се запази конкурсното начало. Надявам се, че в новия Закон за водите по-прецизно ще се регламентират водните сдружения. При всички случаи е необходимо да се допусне навлизане на частни капитали. Впрочем водните сдружения бяха добра форма за участие на бизнеса в този сектор, но практиката бе опорочена.Общата безвъзмездна помощ, която България ще получи по одобрените от 2002 г. проекти на ВиК сектора, е 131 млн. евро. Около десетина ВиК дружества ще се финансират по програма ИСПА. Между тях са тези в Бургас, Перник, Кюстендил, Стара Загора, Кърджали, Панагюрище. Предстои да се сключат договори с фирмите изпълнителки за изграждането на пречиствателните станции в Стара Загора и Димитровград. Общата стойност на проекта е 20 млн. евро.От 2004 г. ще действа и Закон за водния регулатор. Без тази законова рамка концесионирането е невъзможно.Оптимист ли сте за проекта Бургас-Александруполис? Уж му беше дадена зелена светлина, но руската страна все още не е подписала тристранния меморандум за петролопровода...- Според мен в момента Русия прави преоценка и пресмята плюсовете и минусите от участието си в проекта. Още преди да подпишем на 29 януари с гръцкия ми колега Акис Цохадзопулос меморандума в Атина, руската страна обяви, че има две забележки. Първото възражение бе да не се отбелязва в текста, че тя ще гарантира преноса на петрол през тръбопровода. Ние приехме този мотив, тъй като компаниите, произвеждащи петрол в Русия, вече са частни. Фирмите са тези, които могат да гарантират ще има ли петрол, или не, за нефтопровода. Второто възражение беше свързано с дяловото участие на трите държави. Москва настоя да не се фиксира в меморандума участие на всяка от страните с цифри - 33.3%, защото това би означавало, че в бъдеще няма да може да бъде поканена четвърта страна като участник в общия проект. Русия предложи да се приеме по-общ текст, гарантиращ равностойно участие, и това бе отбелязано в меморандума. Лично аз не виждам формална причина документът да не бъде подписан. Още повече че президентът Владимир Путин по време на официалното си посещение в София на 2 март подкрепи проекта.Всъщност дълго време се създаваше впечатлението, че България протака преговорите. Руската и гръцката страна преди нас бяха определили фирмите, с които да участват в консорциума. Още повече че Москва и Атина са платили своята част от предпроучвателната документация, а ние - не, тъй като не бе създадено търговското дружество.Какво мотивира все пак нашите фирми да участват в учредяването на българския консорциум? Ако не се осигурят доставки на нефт, проектът се обезсмисля и изобщо - Казахстан има ли намерение да се включи в петролопровода? - Това са импровизации - ще се осигури ли, няма ли да се осигури нефт. Българските фирми разбраха, че става въпрос за създаване на инвестиционно дружество, а не за строително. Интересите им да участват в строителството на нефтопровода са свързани с това да усвоят част от тези 680 млн. евро, колкото е стойността на проекта. Неслучайно от дялово участие се отказаха строителните компании. Разчетите на консултантите показват, че този нефтопровод е икономически ефективен. Предстои да посетя Москва, където ще разговарям с руските фирми, добиващи петрол. Според мен те проявяват интерес към начинанието. В това ме увери президентът на ЛУКойл Вагит Алекперов по време на посещението на президента Путин в София. Той ми каза, че интересът сред руските бизнесмени рязко се е покачил след подписването на меморандума от българска и гръцка страна. Неслучайно президентът Путин възложи на ЛУКойл да координира усилията на руските петролни компании, свързани с проекта.Казахстан проявява ли интерес към този проект? - Казахстан преговаря с руската страна, официално никой не ни е търсил. Истината е, че програмата на Казахстан за добиване на суров петрол е много амбициозна. Независимо от това дали петролът ще тръгне по северния или по южния път. Предимство е и това, че петролопроводът Бургас-Александруполис не е застрашен от рискове и след две-три години ще се окаже на територията на еврозоната. Има ли краен срок, в който руснаците да подпишат меморандума?- Не мога да кажа дали през втората половина на април Русия ще има готовност да го подпише. Индикации за това все още няма. Не бива да се игнорира и войната с Ирак, която без съмнение ще окаже влияние върху окончателното решение на руската страна.Ще се учреди ли най-сетне българското търговско дружество Трансболкан ойл пайплайн България?- Разговорите с фирмите са успешни, всички подробности са уточнени. Единствените пречки могат да бъдат от техническо естество. ( Бел.авт. - По настояване на ЛУКойл-България учредяването на дружеството бе отложено от 8 за 17 април). На финала останаха ЛУКойл-България, Магнум 07, MG енергетика и природни ресурси, Индустриален холдинг-България, Трансстрой ойл пайплайн България и Контролно-заваръчни устройства. Независимо от заявения от тях процент за дялово участие, надхвърлящ 100%, той ще се редуцира пропорционално, така че седемте фирми ще получат по 14.285 процента. Подобни проекти не са по силите на една фирма, защото рискът е твърде висок. Опитахме се да не администрираме. Оказа се, че големите компании с опит в такива начинания, оцениха това. Вече никой не говори дали интересите на една или друга фирма ще надделеят. Важното е, че става дума за български национални интереси, които трябва да бъдат защитени. А те са по-голямата част от средствата, предвидени за проекта, да останат в България.Не се ли очертава провал на плановете за строежа на автомагистрала Люлин, който по план трябва да започне през 2004 година?- Предпроектното проучване бе разработено по договор с италианската консултантска фирма СПЕА. Стойността на избрания вариант за магистрала Люлин възлиза на 148.5 млн. евро. През януари тази година бе подписан финансовият меморандум с Европейската комисия за подкрепа на проекта със 111 млн. евро. Публичното му обсъждане се проведе на 31 март, като единствено ИК Люлин и Неформалните природозащитни организации не го одобриха. Въпреки това подготовката на тръжната документация продължава и трябва да приключи през август. На всички етапи от реализацията на проекта срещахме трудности от природозащитните организации и от частни лица, които оспорваха техническите решения. Надяваме се здравият разум да надделее. Всяка магистрала минава отнякъде, не виси във въздуха. А и алтернативните варианти, които се предлагат, отдавна са обсъждани от експертите. Ще могат ли български фирми наистина да участват в следвоенното възстановяване на Ирак? - Строителното министерство не може да поеме конкретни ангажименти. Но сме готови да направим всичко, което зависи от нас, за да улесним участието на българския бизнес. Интересът е голям и си мисля, че това е и част от цената за позицията на България по конфликта. Нашето министерство подготвя база данни, които ще предоставим на заинтересованите строителни компании.

Facebook logo
Бъдете с нас и във