Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВОДАТА И БИРАТА ВОДЯТ ПРЕД ВОДКАТА И РАКИЯТА

В летните жеги безалкохолните напитки неизменно привличат все повече и повече любители. През първите шест месеца на тази година продажбите им са се увеличили с 15%, като изпитото количество е общо 493 млн. литра. Най-много се търсят бутилираните минерални води. Те са увеличили пазарния си дял с 20%, но от 1995 г. насам той е нараснал повече от пет пъти. С разнообразието от разфасовки те спечелиха голяма част от домакинствата. В момента у нас се предлагат 42 марки бутилирани води. Най-предпочитани са продуктите на БК Горна баня, Булминвекс ГБ ЕООД, БК Минерални води Банкя ООД, Девин АД, Агрима АД, Джи енд Ви ООД, Ди Ел Ей БК АД, Кристал вода ООД и други.Газираните напитки са привлекли 10% повече потребители или, иначе казано, на пазара са били продадени 20 млн. литра повече. Както и през миналата година, най-предпочитани си остават кока-колата и нейните производни и напитките с вкус на портокал и лимон. Въпреки че темпото, с което расте потреблението на газираните напитки, е наполовина спрямо това на минералните води, те все пак продължават да водят по продажби и владеят 6% по-голям пазарен дял. Дистанцията обаче ще се скъси значително през следващите години. Производителите на безалкохолни очакват през 2007 г. минералните води и газираните напитки да вземат еднакви парчета от пазара. При негазираните напитки с плодово съдържание, като пуншовете и разтворимите питиета, ръстът е най-нисък - само два процента. Натуралните плодови сокове и нектари се радват на по-голяма популярност и продължават да привличат все повече и повече потребители, които са увеличили покупките си с 2 млн. литра. Най-голям принос за това имат по-удобните стъклени бутилки. Потребителите са привлечени и от разнообразието от разфасовки, миксове и опаковки. Лидерските позиции на този пазар от години са запазени за Капи на Кока-кола, Присън на Агрима АД, ВВВ на Линк АД, Флорина на едноименната фирма, Куинс на Литекс джус ООД и на Ганчев, които държат над 90% от пазара. Ако българите продължат да харчат пари за безалкохолни със същата скорост, както го правят от януари досега, до края на годината се очаква продажбите им да надхвърлят 1 млрд. литра. Ако прогнозите се сбъднат, на човек ще се паднат 134 л годишно (при 117 литра за миналата година).В момента в България се предлагат над 750 вида безалкохолни, които заемат 55% от целия пазар на напитки. Лидери тук са продуктите на Кока-Кола и Пепси-кола. След тях се нареждат българските производители Горна баня, ЕТ Радулов, Екоботълс ООД, ЕТ Асен Долев Комерсиал, Аспазия ООД, ЕСАТ и други. И бирата е спечелила на своя страна още любители и през първото полугодие на годината продажбите на пенливата напитка са се увеличили с 10 процента. През този период българите са изпили 2.3 млн. хектолитра бира срещу 2.1 млн. продадени хектолитра за същия период на миналата година. Според пивоварите ръстът се дължи на понадебелелия през последните няколко месеца портфейл на българина. Изпълнителният директор на Загорка Димитър Алексиев вижда причина и в промяната на културата на хранене и пиене у нас. Според него българите вече предпочитат по-нискоалкохолни питиета. Затова на разширяващия се бирен пазар конкуренцията е жестока. Лидер си остава Загорка АД (в нейния портфейл влизат марките Загорка, Ариана, Амстел, Столично пиво и Голд) с пазарен дял за първите шест месеца 32% и продажби от 734 хил. хектолитра. Към април компанията, чийто собственик е гръцката Брюинвест, вече държеше с 2% повече - 34 на сто. През юни на второ място е Каменица АД, което принадлежи на белгийската група Интербрю (нейни са марките Каменица, Астика, Бургаско пиво, Плевен, Славена, Стела Артоа и Бекс ) с пазарен дял от 27 процента. В сравнение с първото тримесечие на годината и Интербрю е отстъпила с 3 процента. След тях се нареждат Булбрю, производителят на марките бира Леденика и ММ и Варненско пиво. Четвърта е датската компания Карлсберг, собственик на фабриките Пиринско пиво и Шуменско пиво, които предстои да се слеят през август. Общият им дял е равен на този през април - 17 процента. В челната група остава Болярка ВТ, която през последните години си спечели славата на един от най-стабилните играчи в бранша. Тя не отстъпва от петото място, оставяйки след себе си Ломско пиво и Пивоварна София. Въпреки че няма съществено разместване в класацията на пивоварите през последните няколко месеца, борбата за всеки потребител остава остра и пълна с фантазия. Агресивните рекламни кампании бяха едно от силните им оръжия. В надпреварата за по-голям пазарен дял някои от играчите даже прекрачиха позволеното от закона, за което понесоха и солидна глоба. Най-пресният пример е глобата от 150 хил. лв., която Комисията за защита на конкуренцията наложи на Загорка . Тя бе потвърдена и от тричленен състав на Върховен административен съд. Причината е рекламна игра, която обещава награди на доста по-висока стойност от тази на продукта. Напоследък подобни игри станаха едно от предпочитаните средства за привличане на потребители в хранително-вкусовата промишленост. В момента у нас се предлагат 52 марки бира, като най-новите са световноизвестните Туборг, Амстел и Бекс. В отрасъла след края на приватизацията му през 1998 г. са инвестирани над 259 млн. лева. Само за първите пет месеца на годината са 12 млн. лева. Чрез тях лидерът Загорка АД откри нов пивоварен цех на стойност 2 млн. евро. Към момента в пивоварната индустрия работят тринадесет завода, като осем от тях произвеждат и малц. Общият брой на заетите в нея е около 3300 души, а в съпътстващите я предприятия работят още 16 хил. човека. През тази година производителите на пенливата напитка очакват потреблението й да достигне около 58-60 литра на човек при около 55 л за миналата година. Дори това да се случи, мощностите в бранша пак няма да бъдат оползотворени изцяло. В момента са натоварени около 65% от тях. Според експерти бъдещето пред българските марки е в износа.Според национално представително изследване на Маркет Тест хората на възраст между 18 и 24 години предпочитат да пият Амстел, независимо от това с какво се занимават и от какъв пол са. По-възрастните хора симпатизират повече на Загорка, Ариана и Леденика. Мъжете си остават по-верни привърженици на бирата, отколкото жените. В домашна обстановка пък най-сладки са бирите с марка Каменица и Ариана.

Facebook logo
Бъдете с нас и във