Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВИСШИ ЧИНОВНИЦИ ТРЕПЕРЯТ В ЕВТИНИ ЖИЛИЩА

След скандала с евтините ведомствени жилища, закупени от различни чиновници, включително и с участието на министри и служители от екипа на премиера Сакскобургготски, парламентът се опита да прояви бързи рефлекси. Непосредствено преди великденската ваканция депутатите гласуваха на първо четене цели три законопроекта за изменения и допълнения на Закона за държавната и общинската собственост, чиято цел е, ако не да сложат край, то поне да ограничат част от привилегиите на държавните служители, свързани с придобиването на ведомствени апартаменти на цени, по-ниски от пазарните. Автори на първия и може би най-ексцентричен проект, който събра и най-много гласове в пленарната зала, са група депутати от Новото време начело с Борислав Цеков. Те предлагат да се забрани на висшите чиновници да закупуват апартаменти от ведомствения фонд на министерствата и агенциите. Съгласно законопроекта в тази висша категория попадат премиерът и неговите заместници, министрите, народните представители, шефовете и членовете на държавни агенции и комисии, главните секретари на парламента, правителството и президентството, областните управители, членовете на политическите кабинети на министър-председателя, на вицепремиерите и министрите и т.н. Новите текстове предвиждат и забрана за използване на компенсаторки при пазаруване на държавни жилища. Нововремци предлагат също независими оценители да определят пазарната стойност на ведомствените апартаменти. Една от особеностите на законопроекта на Новото време е, че има обратна сила. Това предизвика скептична реакция от страна на председателя на Народното събрание проф. Огнян Герджиков, който обаче по принцип одобрява забраната на сделките с евтини държавни имоти. Проектодокументът изисква в срок от шест месеца след началото на действието му лицата, които са закупили ведомствени жилища след 5 юли 2001 г. на цени, по-ниски от пазарните, да ги доплатят до реалните им стойности. С други думи, строителният министър Валентин Церовски, например, да си доплати имота в центъра на София, а компенсаторките да му се върнат. При неспазване на този срок жилището ще се връща на съответното ведомство по ред, определен от Министерския съвет, и на купувача ще се възстановява първоначално внесената от него сума. Съгласно варианта на Новото време забраната за придобиване на ведомствени апартаменти няма да се отнася за чиновниците от нисшата каста. За да си купят дом обаче, те би трябвало да са работили поне три години в съответната държавна институция.Както твърди Борислав Цеков, новите текстове ще засегнат не повече от 200-300 служители. Не искаме да сложим всички в общия кюп и така да намалим обществената значимост и скандалност на случаите, които нашумяха, заяви той веднага след приемането на законопроекта, но побърза да добави, че кръгът на лицата може да се разшири между първото и второто четене.Намерението да се забрани използването на компенсаторки предизвика възражения в редиците на ОДС. Сините депутати са на мнение, че това несправедливо ще засегне около 300-400 хиляди човека, които чакат обезщетение от близо 1 млрд. лева. Забраната ще обезцени компенсаторните инструменти и ще доведе до злоупотреби с тях, смята Димитър Абаджиев. Срещу рестриктивната мярка се обявиха и от лявата страна на пленарната зала. Според Петър Мутафчиев притежателите на компенсаторки дори трябва да имат предимство при закупуването на държавни жилища, ако те или техните семейства нямат собствен дом.Почти толкова ексцентричен изглежда и законопроектът на група депутати от НДСВ начело с Даниел Вълчев. Те предлагат още по-радикална промяна на регламента - жилищата от държавния фонд да се продават само на търг, като за минимална начална цена служи данъчната оценка. Предвижда се да отпадне и изискването за съгласие на шефа на ведомството при продажбата на държавно жилище. Проектът на Министерския съвет е доста по-скромен в изискванията си. В него се предлага увеличаване на срока за отдаване под наем до 10 години за имоти, които са частна държавна собственост, и до пет години за тези, които са публична държавна собственост.По правило приети на първо четене законопроекти с еднаква насоченост и с различни вносители се обединяват при второто четене в един нормативен акт. Засега не е ясно как точно ще стане това в конкретния случай. При всички положения обаче в проекта на нововремците има неизяснени моменти. Никъде в съществуващите български закони няма понятия като висши и нисши държавни служители. Всички те са с еднакви права и задължения. Това основателно предизвиква въпроса може ли да се смята за противоконституционен закон, който отнема права въз основа на обществено или лично положение. Още повече че според българската конституция всички граждани са равни пред закона.

Facebook logo
Бъдете с нас и във