Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВИСОКИТЕ ЦЕНИ НА БЕНЗИНА НЕ СТРЯСКАТ БЪЛГАРСКИТЕ ШОФЬОРИ

Растящите цени на нефта на международните борси засега не се отразяват негативно на консумацията на горива в България. Прогнозите на Лукойл България показват обратната тенденция - увеличаване на потреблението, като очакванията са до 2006 г. то да нараства с 4-5% годишно. През 2003-а обемът на вътрешния пазар на горивата (бензини, дизел, пропан бутан) е бил 1.398 млн. тона. Очакванията са до края на тази година той да достигне 1.428 млн. тона, през 2005-а - 1.5 млн. тона, а през 2006-а - 1.570 млн. тона. Основният снабдител на вътрешния пазар е рафинерията в Бургас. Тя преработва по 7.7 млн. тона нефт на година и осигурява 78% от използваните в страната горива. Останалите количества се осигуряват чрез внос. Сега у нас има близо 3 хил. бензиностанции и газостанции. Най-голяма е мрежата на Петрол, която разполага с 375 обекта, Лукойл има 120, Шел и ОМВ са съответно с по 82 и 69. От по-новите вериги Екопетролиум държи 23 бензиностанции, Екоелда - 15, а Опет -седем. Останалите около 2300 обекта се поделят между по-малки фирми. По-различно е разпределението по отношение на пазарния дял. Първите четири големи вериги формират общ дял почти колкото всички останали. В челото на класацията е Петрол със 17.55%, следван от Лукойл 12.49 на сто, Шел - 10.47% , а ОМВ осъществява 8.6 на сто от продажбите на дребно. Най-търсените горива в последните две години си остават дизелът и бензинът с марка А-95. През 2003-а те са формирали съответно 34.8% и 31.7% от всички продажби на Лукойл България. През 2004-а делът на нафтата се е увеличил на 35.8%, а на А-95 е спаднал до 30.6 на сто. Най-голямо и очаквано, предвид по-ниската цена, е увеличението при продажбите на пропан-бутана. От 17.2 на сто преди година сега той достига 22.3% от продаваните петролни продукти. Сериозен спад има в консумацията на другия масов бензин А-92, чиито продажби са намалени до 9.5 процента. Все повече шофьори предпочитат да преминат на по-евтиния пропан-бутан или към по-качествен бензин с по-високо октаново число. Най-общо тенденцията е да се увеличава потреблението на дизелово гориво, на по-високооктановия бензин А-95 и на пропан-бутан, а консумацията на А-92 - да намалява. Реално цените на всички бензини в страната зависят от четири фактора - от цените на петрола на международните пазари, от задълженията към бюджета - акцизи и ДДС, от курса на долара и от маржа на дистрибуторите на горива. Първият може да се илюстрира най-добре, като се проследи движението на котировките. През цялата 2003 г. то е равномерно, с традиционното поевтиняване през лятото и увеличаването на цените през зимата. Но от януари до септември тази година промените са само нагоре, като цените на петрола са скочили с 25-30 на сто. Акцизите за горивата също активно са подпомогнали за поскъпването. В преговорния процес за присъединяване към Евросъюза страната ни пое ангажимент до 2007 г. да бъдат достигнати минималните нива на ставките на бензините в общността. За безоловните течни горива например в момента евроакцизът е 359 евро на тон, за дизеловото гориво - 302 евро, а за пропан-бутана - 125 евро. Акцизите у нас все още са далеч от тези нива. А-92, А-95 и А-98 се облагат с по 495 лева, нафтата с 395 лева, а пропан-бутанът със 187 лева за 1000 литра. Колкото до данък добавена стойност, намаляването му до 18% е безсмислено, смятат някои специалисти, тъй като търговците няма да намалят цените на крайните продукти и ще използват по-ниската ставка, за да увеличат маржа си. Засега шоковото покачване на цените на дребно по бензиностанциите се компенсира основно от слабия курс на долара. Другият потискащ фактор според експертите е надценката на дистрибуторите. През последните две години влияние върху нея оказва най-вече появата на нови играчи със сериозни позиции на пазара (като Еко Елда и Опет например). В момента цената за директна реализация от рафинерията Лукойл Нефтохим за най-масовия бензин А-95 е 1258.49 лв. за 1000 литра, или малко над 1.25 лв. за литър гориво. А в бензиностанциите цената му е над 1.54 лева. Прогнозите за следващата година са за леко движение на маржовете надолу, въпреки че вече са близо до санитарния минимум. Това ще предопредели и бъдещото развитие на бензиностанциите. Тенденцията ще е да се увеличават приходите от съпътстващи дейности и услуги - магазини и ресторанти. Сега те формират 13-14% от приходите на големите вериги у нас, докато в Западна Европа съотношението на приходите от горива и от съпътстващите услуги е 50 на 50. Другите акценти ще са върху начините за разплащане (чрез кредитни и дебитни карти) и на схеми за лоялност, поощряващи клиентите. До една година в обектите на Лукойл закупеното гориво ще може да се заплаща с изпращането на SMS (чрез системата М-pay). Реалните плащания ще се извършват по-късно, заедно със сметките за мобилния телефон.

Facebook logo
Бъдете с нас и във