Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВДИГНА СЕ БЮРОКРАТИЧНАТА МЪГЛА НАД ЛЕТИЩЕ СОФИЯ

Националният експертен съвет одобри на 27 ноември двата технически проекта за изграждането на нов пътнически терминал и на нова пистова система на летище София. С това се вдигна и последната бюрократична мъгла над отдавна замисляната модернизация на аеропорта. Сега ще може да се обявят търговете за избиране на главни изпълнители на двата основни строителни обекта. До този резултат се стигна след три десетилетия умуване. Осем години пък ни делят от първата копка и пет, откакто бе разработен последният генерален план за развитие на столичната аерогара. Националният експертен съвет бе учреден със съвместна заповед на министъра на транспорта и съобщенията Пламен Петров и на регионалното развитие и благоустройството Костадин Паскалев. Техните заместници, съответно Здравко Величков и Белин Моллов, съпредседателстваха на 26 и 27 ноември заседанията на правителствени експерти, които дадоха зелена светлина за двата технически проекта. На следващия ден на среща в Столична община всички заинтересовани страни се договориха да си съдействат за ускоряване на процедурата за отчуждаване на земите, които ще влязат в зоните за разширение на летището.Принципалът на аеропорта - Министерството на транспорта и съобщенията, обаче ще може да обяви търгове за избор на главни изпълнители едва след като Европейската комисия одобри вече подготвената тръжна документация за изграждането на новия пътнически терминал. Причината е, че Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) финансира неговото изграждане с държавногарантиран заем от 60 млн. евро. Той ще се изплаща 20 години, с петгодишен гратисен период, при променяща се всяка година лихва на база LIBOR. Освен това за модернизацията на летището ЕС отпуска безвъзмездно 50 млн. евро от предприсъединителния фонд ИСПА.Другият кредитор - Кувейтският фонд за арабско икономическо развитие, одобри тръжната документация за разширение на пистите още преди два месеца. Фондът отпусна заем от 12.3 млн. кувейтски динара (около 40 млн. щ. долара) за удължаване на сегашната полоса за излитане и кацане с 800 метра и за строеж на нова, която ще е дълга 3600 метра. Кувейтският кредит също ще се изплаща 20 години, с шестгодишен гратисен период, при 4% годишна лихва и 0.5% за административни и други непредвидени разходи.Останалите около 50 млн. евро от необходимата обща сума за реализацията на цялостната модернизация на летището, която възлиза на 210 млн. евро, ще бъдат заложени в бюджетите за 2002, 2003 и 2004 година.На специална пресконференция в сряда, 28 ноември, бъдещият модерен пътнически терминал бе представен чрез триизмерна компютърна анимация лично от главния архитект на проекта - Бернард Йохан Хаселман от холандската консултантска компания НАКО (NACO - Netherlands Airport Consultants B.V.). Същата компания е участвала в проектирането на разширенията и модернизацията на едни от най-големите и модерни аерогари - в Амстердам, Франкфурт, Мюнхен, Женева, Дюселдорф, Атина, Хонконг, Сингапур и Шанхай. (Проектът за софийското летище е разработен в сътрудничество с българската консултантска фирма Стройконсулт инженеринг.)В близките дни у нас ще пристигнат представители на ЕИБ и Европейската комисия, за да утвърдят окончателно процедурата за провеждане на търговете за избор на главни изпълнители. Очаква се самите търгове да бъдат обявени през декември. Ако това стане, двамата главни изпълнители ще бъдат обявени през април, а строителството ще започне през май 2002 година. Новият терминал и пистовата система трябва да са готови за 22 месеца - т.е. до края на март 2004 година.За изграждането на пътническия терминал ще се състезават 15 фирми и консорциуми, сред които по-известни са германските Сименс, Валтер Бау, ЕД Цюблин и Хохтиф (в консорциум с Главболгарстрой), френската Буиг, италианската Салини, както и английският филиал на световноизвестния концерн Бехтел.Част от посочените компании са и сред кандидатите за изграждане на новата пистова система.

Facebook logo
Бъдете с нас и във