Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВАСИЛЕВ ВЛЕЗЕ В КАПАНА НА ПРЕВОЗВАЧИТЕ

Специално създадена работна група, в която ще влязат хора от изпълнителната агенция Автомобилна администрация, от Министерството на транспорта и от браншовите организации, ще проверява работата на транспортните фирми за международен превоз на товари през 2004 година. До края на февруари тя трябва да установи дали някоя от тях е фалшифицирала документи и конкретно СЕМТ-разрешителни, които служат за многократни превози до страните от Европейския съюз, без да се плащат част от пътните такси. Това е резултатът от състоялата се на 10 януари среща на министъра на транспорта Николай Василев с представителите на седем транспортни организации. Ако бъдат установени тежки нарушения от дадена компания, аз лично ще поискам тя да отпадне от разпределението на СЕМТ-разрешителните, подчерта Василев. Работната група бе сформирана след скандала с най-голямата транспортна фирма у нас СОМАТ, собственост на германската спедиторска група Вили Бец (Willy Betz). Нейните конкуренти от Националното сдружение на българските превозвачи поискаха тя да бъде лишена от разрешителни за 2005-а заради фалшифицирането на такива документи за миналата година. Вестник БАНКЕРЪ описа проблема и публикува в предишния си брой част от разрешително на СОМАТ, с №0539, в което сякаш има доста нередности. Хора от бранша са категорични, че в транспортното ни ведомство прекрасно знаят за всички прегрешения, но по една или друга причина крият истината. До голяма степен това се потвърждава и от факта, че няма доказани нарушения, но въпреки това СОМАТ бе санкциониран. На въпроса на какво основание фирмата е получила едва 150 от полагащите й се за 2005-а 290 СЕМТ-документа, Николай Василев обясни: По моя преценка коефициентът на СОМАТ за работа, по който се определя колко разрешителни трябва да получи, е намален заради нарушения в предишни периоди. Министърът обаче не визира каквато и да било документна измама. Въпросният коефициент пък се формира на базата на километрите, изминати от камионите на съответния превозвач. Той може да бъде намален, ако автомобилите са навъртели с разрешителните по-малко от 8500 км месечно през предишната година, извършвали са превози само за една и съща държава, не са ползвани еднократни разрешителни за превози до страни от Европейския съюз, както и ако фирмата е под минимума за използвани ТИР-карнети за транзитно преминаване през държавите от еврозоната. Само че тези пет нарушения едва ли могат да бъдат направени от най-големия превозвач у нас, какъвто е СОМАТ. Компанията разполага с около 4000 камиона, 700 от които са регистрирани в България. Освен това само през 2004-а автопаркът й се е увеличил с около 200 нови возила. По думите на шефовете й СОМАТ прави годишно около 40 хиляди курса и по никакъв начин не може да бъде набедена, че й липсва работа.Тогава остава тя да е нарушила разрешителните режими, регламентирани от двустранните спогодби, по които България е страна, или да е объркала реда за заявяване, ползване и отчитане на разрешителните. От Министерството на транспорта обаче мълчат по въпроса. Шансът истината да излезе наяве сега е единствено в специално създадената работна група. Тя ще е в почти същия състав, в който беше и комисията, която разпределяше СЕМТ-разрешителните през миналата година. При това положение е логично да се запитаме дали ако се установи, че и други превозвачи са фалшифицирали международните документи, нарушителите наистина ще бъдат санкционирани? Все пак очевидно е, че за създалата се бъркотия определена вина имат и тези, които са разпределяли баницата.Любопитно е и че разпределението на силите в работната група не вещае нищо добро за СОМАТ. Девет от 15-те й членове са от браншовите организации, от които седем поискаха СОМАТ да остане без СЕМТ-разрешителни. Така че ако компанията е стъпила накриво, специално на нея няма да й се размине. Голяма е обаче вероятността конкурентите й не само да минат между капките, а и да си разчистят пазара, осигурявайки си повече разрешителни поне до следващия скандал. Такъв със сигурност ще има, ако съдът, към който се обърна СОМАТ, постанови, че неправомерно са й били отнети повече от половината от полагащите й се СЕМТ-разрешителни за 2005 година. В този случай Министерството на транспорта ще е принудено да намери други фирми нарушителки, да отнеме техните разрешителни и да ги предостави на най-голямата транспортна компания у нас.

Facebook logo
Бъдете с нас и във