Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВАРНЕНСКИЯТ ПОРТ Е ПОД СЛЕДСТВЕНА ОБСАДА

Води се предварително производство срещу лицата, подготвили и издали двата констативни нотариални акта, с които варненският петролен терминал е станал собственост на Петрол АД. Както уточниха пред в. БАНКЕРЪ от Окръжната следствена служба във Варна, то е образувано в нея преди по-малко от месец, като успоредно с това по нареждане на Никола Филчев магистратите от Върховна касационна прокуратура извършвали проверка и на самата приватизационна сделка за продажбата на Петрол АД. Благодарение на нея през август 1999 г. новият му собственик - Нафтекс, освен всичко друго е получил и пристанището за обществен транспорт Петрол - Варна. За беда тъкмо този порт се оказа един от препъникамъните по пътя на скандалната плевенска Плама към съживяването. След тригодишно прехвърляне на топката, на 30 юли 2002 г., вместо празни приказки и декларативни уверения за добри намерения най-сетне бе направена реална стъпка за пускането на неработещата рафинерия в действие. Точно 38 дни изминаха от консултативната среща, проведена по този повод в икономическото министерство. След почти тричасови дебати участниците в нея обявиха, че са постигнали конструктивно споразумение за разрешаване на тежките пламаджийски проблеми. Съобщено бе, че по най-спорния въпрос, свързан със статута на пристанище Петрол - Варна, спорещите страни са се съгласили да изчакат до 15 август резултатите от действията на държавата да възстанови собствеността си върху петролния терминал. Те са предприети в изпълнение на издаденото на 12 юли 2002 г. постановление на Върховна касационна прокуратура. В него е направена констатацията, че Петрол АД не е законен собственик на пристанище Петрол - Варна. Според постигнатото на 30 юли 2002 г. споразумение, до 15 август мениджърите на Нова Плама АД със съдействието на Министерството на транспорта и съобщенията трябваше да проверят възможностите за доставката на необходимия за рафинерията петрол през пристанище Бургас или през някои от дунавските портове. Договорено е още, че ако се установи, че това е невъзможно и до определения срок - 15 август, пристанище Петрол - Варна не е станало публична държавна собственост, неговите представители, хората на Нова Плама, както и служители на транспортното министерство ще седнат да договарят как да се превозва петрол за плевенската рафинерия през варненския терминал. Собствениците на Плама от кипърския Плама Консорциум Лимитид за пореден път категорично заявиха, че могат да сключат подобен договор само ако в него като трета страна участва държавата.На 30 юли бе постигнато споразумение и за разрешаване на казуса със старите екологични щети, нанесени от Плама преди нейната приватизация. Според последните изменения в екологичния закон, приети през януари 1999 г., държавата на практика се самоосвободи от отговорност за старите екологични щети, причинени от предприятия, раздържавени преди 1 февруари 1999 година. В приватизационния договор от 1998 г. за продажбата на плевенската рафинерия не е записано, че въпросните щети са грижа на новия й собственик - Плама Консорциум Лимитид. Но след измененията на Закона за екологията се оказа точно обратното. Както поясни вицепремиерът и икономически министър Николай Василев, засега управляващото мнозинство няма намерение да го променя. Но ще поеме веднага такава инициатива, ако мениджърите на Нова Плама изпълнят три условия - да представят договор, сключен с някое от българските пристанища за доставка на петрол, да назначат примерно нови 200 работници и да вкарат в рафинерията за преработка поне едно карго суров петрол.Оттогава насам държавните институции пазят пълно мълчание за това, кой и как си е свършил работата. Любопитното е, че още на следващия ден след срещата във ведомството на Николай Василев - на 31 юли, в транспортното министерство е проведена втора среща, и то - говори се - доста по-бурна. Наред с представителите на Нова Плама и Петрол АД в нея са взели активно участие още заместник-министърът на транспорта и съобщенията Красимира Мартинова и шефът на изпълнителната агенция Пристанищна администрация Пейчо Манолов, както и юристите на ведомството. От станалите разисквания се изяснило, че Нова Плама не може да сключи пряк договор с Петрол АД, защото дружеството... няма лиценз за пристанищен оператор. С други думи, то не можело да сключва договори за пристанищни услуги. Случаят станал съвсем неразрешим, когато участниците в срещата стигнали до извода, че Петрол АД нямало и как да придобие такъв лиценз, тъй като частната фирма не отговаря на изискванията на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България. Според този нормативен документ, пристанищен оператор в пристанище за обществен транспорт (каквото е Петрол - Варна) може да бъде търговско дружество с изцяло държавен капитал или дружество концесионер. А Петрол АД, поне в момента, не е нито едното, нито другото. При тази патова ситуация никой - дори и държавата, не може да сключи договор с дистрибуторската фирма, която и до днес се води за собственик на варненския петролен терминал. Както научи в. БАНКЕРЪ, едва на 23 август транспортният министър Пламен Петров е изпратил в строителното ведомство на колегата си Костадин Паскалев необходимите документи за границите и състава на пристанище Петрол - Варна. В Министерството на регионалното развитие и благоустройството издаде акт, с който спорният пристан е обявен за изключителна държавна собственост. От Нафтекс съобщиха, че ще приемат решението на държавата, и поискаха да се създаде комисия, която да оцени активите на пристанището, за да се заплати и обезщетение на дружеството.Въз основа на подписания от министър Паскалев документ областният управител на Варна трябва да извърши административното изземване на обекта по реда на Закона за държавната собственост от Петрол АД. Едновременно с това ще се извърши и процедура за предоставянето му на пристанищен оператор, посочен от изпълнителната агенция Пристанищна администрация. По всяка вероятност, смятат от транспортното министерство, това ще бъде специализирано звено от държавната фирма Пристанище Варна ЕАД.

Facebook logo
Бъдете с нас и във