Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА: ВЪЗКРЕСЕНИЕ ИЛИ ПОСЛЕДНО СБОГОМ?

Още в мига, в който шефовете на БМФ се явиха в залата за търга, на техния коловоз светна зелен светофар и не изгасна повече. Съмнително случайно единият от кандидатите закъса с паричните преводи и отпадна от борбата. Впечатляващо бързо купувачите си осигуриха необходимия кредит от над 20 млн.лв., за отпускането на който финансистите определят срок поне от месец. Още по-впечатляващо за обичайните темпове на съдопроизводството в България, само за броени дни Варненският окръжен съд отхвърли жалбата на пернишката фирма Еврометал срещу резултатите от търга (внесена на 2 април). Специалистите от корабостроителницата пък смятат, че цената на сделката е доста скромна за възможностите на оборудването й и за ноу хау-то, което тя съдържа. В най-новата история на българската индустрия имаше и други такива бързи и безпроблемни сделки. Някои станаха начало на добро бъдеще, но повечето неспирно влизат и излизат в прокуратурата, следствието и съда, периодично се качват на парламентарната трибуна обвити в страсти. Сега е ред да се види докъде ще доплува Варненската корабостроитебница.Както бе съобщено морският ни флот е получил за сделката кредит от Райфайзенбанк (България) в размер на 23 млн. лева. Останалите 12.5 млн. лв. от парите, които БМФ е внесъл по сметка на синдиците на Варненска корабостроителница - общо 35.5 млн. лв., били собствени средства на параходството. Заемът е обезпечен с кораби, коментира Гено Генов. Според него останалата информация по този въпрос е търговска тайна. Не бяха съобщени данни за погасителния план на кредита. Досега задълженията на флота бяха около 50 млн. щ. долара. След сделката те набъбват и заедно с банковия заем отиват над 130 млн. лева. С влагането на около 11 млн. щ. долара, колкото били необходими за дострояването на корабите Доли и Трапезица, параходството ще се окаже предприватизационно с борчове, къото доста ще надхвърлят 150 млн. лева. За финансистите бе интересно по какъв начин Райфайзенбанк (България) е обосновала отпускането на такъв голям за нейните размери кредит. Съгласно Закона за банките, една финансова институция не може да отпуска заем на лице или фирма, надхвърлящ 25% от собствения й капитал. Изключения се допускат само в случаите, определени с наредба. Към 31 декември 2001 г. собственият капитал на банката е 27.08 млн. лв., който през април в най-добрия случай би могъл да достигне около 30 млн. лева. Не е трудно да се изчисли, че 25% от тази сума са равни на 7 и нещо милиона лева. За всеки лев, отпуснат в повече, трябва да има много сериозно обезпечение. Изпълнителният директор на Райфайзенбанк (България) Йохан Йонах обясни на пресконференция, че парите са осигурени не само от българската банка, а и от други чуждестранни поделения на Райфайзенбанк. Такава операция Законът за банките не забранява, тъй като в него няма ограничения за експозиции на чуждестранни финансови институции. Във финансовите среди обаче се въртяха и други версии за подробностите по заема, предоставен от Райфайзенбанк на БМФ. След като стана ясно, че параходството е осигурило парите за корабостроителницата чрез банков заем, тръгнаха слухове, че на операцията е ударено нужното държавно рамо. Още в понеделник някои всекидневници написаха, че гарант на БМФ пред Райфайзенбанк (България) е Банковата консолидационна компания. Ако това е вярно, от сметките й няма да излезе нито стотинка, защото БКК ще получи около 30 млн. лв. в качеството си на обезпечен кредитор на Варненска корабостроителница. Другият голям кредитор от първи клас ЦКБ ще вземе под 4 млн. лева. И шефът на БМФ Гено Генов, и изпълнителната директорка на БКК Нели Кордовска отрекоха компанията да е участник в операцията по финансирането на флота. През седмицата имаше и слухове, че гаранция по кредита е дадена и от Ръководство на въздушното движение, но тази информация също бе опровергана. От БМФ съобщиха, че до края на тази година ще бъдат завършени корабите Трапезица и Доли. Успоредно с това ще тече и ремонт на кораби, собственост на БМФ, или на чужди корабособственици. За този период от време ще бъдат разкрити около 800 работни места, като само за да бъдат пуснати мощностите на завода, ще бъдат вложени до 1 млн. щ. долара. В дългосрочен план се очаква в периода 2003 -2005 г. работните места да достигнат 1600, а само за нуждите на БМФ да бъдат строени по четири нови кораби на година. И тази информация поражда много въпроси и преди всичко този кой и кога изготви стратегия за следващите три години толкова бързо, след като само допреди две седмици директорите на БМФ по собствените им думи не са имали и представа, че ще купуват корабостроителницата. Само за последните десетина дни имаме запитвания за строеж на нови кораби от 13 корабособственици от Германия, Гърция, Кипър, Норвегия и Белгия, каза председателят на съвета на директорите на флота Славейко Стайков. Той допълни, че на общите събрания на задграничните дружества на БМФ в Испания и Италия, които ще се проведат до дни, ще има срещи с корабособственици от тези страни. На 17 април пък ще пристигне делегация на Петреко, водена от президента на компанията Дейвид Тачър, за да се обсъждат възможностите за изграждане на платформата, нужна за разработване на газовото находище край нос Галата.Придобиването на новите активи и имуществени права ще направи БМФ по-атрактивен при предстоящата му приватизация, твърдят ръководителите на флота. Стайков не отрече, че в бъдеще Варненска корабостроителница може да бъде преобразувана в дъщерна фирма на БМФ. Тези планове звучат доста оптимистично, но не трябва да се забравя и заканата на шефа на Еврометал Людмил Стойков, че ще обжалва до дупка. Това означава, че на съдебна атака ще бъде подложено не само провеждането на търга, но и въвеждането на БМФ във владение на активите на Варненска корабостроителница. И докато всички съдебни инстанции се произнесат по иска (пернишката фирма Еврометал може да обжалва в седемдневен срок съдебното решение за отхвърляне на жалбата пред Варненския апелативен съд), ще минат поне няколко месеца. А през това време корабостроителницата ще пустее, но и лихвите, които БМФ дължи на Райфайзенбанк (България), ще текат. Всъщност варненци би трябвало да са претръпнали от юридически процедури, защото предишният кандидат за корабостроителницата - английската компания Камел леард, бе мотана две години по съдилищата, докато накрая самата тя фалира.

Facebook logo
Бъдете с нас и във