Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА СЕ РАЗКРАЧИ МЕЖДУ СЪДА И ДЪРЖАВАТА

БМФ спечели търга за активите на Варненска корабостроителница с цена от 35.5 млн. лв., но с това проблемите на корабния завод въобще не са свършили. Остават още няколко сериозни въпроса, а отговорите на повечето от тях ще станат известни в понеделник (8 април) следобед. Например ще може ли флотското дружество (което дължи в различни посоки около 50 млн. щ. долара) да извади парите до тази дата и откъде? Ако е вярно, че решението за участието на параходството в търга е взето вечерта преди самия аукцион, кога шефовете на БМФ са имали време да получат такова финансиране. Специалисти напомнят, че в последните години БМФ не разполагаше със средства да си купи нови плавателни съдове, камо ли да купува такъв голям завод. А освен 35.5 млн. лв. на мениджърите на компанията ще са нужни още поне 11 млн. щ. долара за довършването на недостроените кораби Трапезица и Доли, които стоят от години на стапелите. Така сумата, която трябва да похарчи още в началото БМФ, набъбва до към 60 млн. лева. Въпрос е и как влагането на 60 млн. лв. ще се отрази на цената на БМФ при предстоящата му продажба? Очевидно чуждестранните инвеститори не намират причини да участват в аукциона срещу повече от 30 млн. лева. Затова и печалбата на БМФ от търга е доста съмнителна. Вярно, флотът не плати и лев депозит, тъй като е кредитирал корабостроителницата с много повече от нужните близо 4 млн. лева. Този бонус няма да донесе на параходството кой знае какви облаги, тъй като така или иначе поставянето му в класа на необезпечените кредитори не му дава шансове да прибере пари от вземанията си. Но това не отменя изискването до дни трябва да намери 35.5 млн. лв., които въобще не са малка сума. Специалисти оценяват пазарната стойност на държавния морски превозвач на 60 млн. щ. долара. Сумата, с която бе спечелен търгът, плюс обещаните от изпълнителния директор Гено Генов инвестиции от 11 млн. щ. долара, са равни горе-долу на половината от цената на параходството (въпреки че за цена е рано да се говори, при положение че процедурата за приватизация на БМФ е в съвсем начална фаза). Другият интересен казус е дали загубилият кандидат в търга - пернишката фирма Еврометал, ще обжалва процедурата по провеждането му, както се закани още във Варна собственикът на дружеството Людмил Стойков. Вероятно в понеделник ще станем свидетели на взаимно изчакване. Стойков едва ли ще бърза да внесе иска си във Варненския окръжен съд, преди да стане ясно дали БМФ ще плати. От друга страна, флотът ще изчаква с плащането до последния момент, за да избегне обжалване на търга. Ако то се случи, сделката автоматично се отлага до произнасянето на магистратите. А делата може да се мотаят с години, докато се изкачат по съдебната стълбица до Върховния касационен съд. Евентуалните мотиви, с които Еврометал смята да обжалва, звучат сериозно. Людмил Стойков твърди, че фирмата му не е била равнопоставен участник в търга. За първи път ставам свидетел на това как 100% държавна фирма участва в покупката на активите на държавно предприятие, заяви Стойков. Той подозира, че това са някакви маневри на правителството, защото БМФ можеше да наддава и до 100 000 000 лв. и утре да заяви, че не желае да купува завода - на практика дружеството не губи нищо. Стойков опроверга твърденията, че ако купи Варненска корабостроителница, ще нареже машините и съоръженията й за скрап. Знае се, че Еврометал притежава 25% от металургичния завод Стомана индъстри, който работи точно с метални отпадъци. Шефът на Еврометал все пак заяви за в. БАНКЕРЪ, че води преговори с гръцки и турски компании за развитие на корабния бизнес. Освен това, според други източници, той обсъжда и с български предприемачи възможността да строят кораби.Случайно или не, на търга не смогна да се яви индонезийската фирма Сийгазко, която бе коментирана като най-сигурния чуждестранен кандидат. Представителят й в България Стефан Стаев не можа да получи потвърждение, че е внесъл необходимия депозит до 17 часа на 2 април. Според Стаев, преводът се забави, защото нюйоркската банка, откъдето идвали средствата, започва работа, когато в България е следобед. Представители на Сийгазко направили и безуспешен опит да убедят ЦКБ да преведе средствата на добра воля в сметката на синдика на Варненска корабостроителница в Корпоративна търговска банка. Стаев обвини за проваленото участие на индонезийската фирма синдиците на завода, които му дали номера на банковата сметка едва в четвъртък (28 март). А в този ден банките в Европа и САЩ излизаха във великденска ваканция. В крайна сметка техническото недоразумение отстрани единствения чуждестранен кандидат. На пресконференцията след търга шефът на БМФ Гено Генов не изключи варианта след завършване на двата кораба (Трапезица и Доли) заводът да бъде препродаден. Това според него е най-лошият сценарий, но е възможен. От своя страна председателят на съвета на директорите на БМФ Славейко Стайков заяви, че флотът си е осигурил финансиране за покупката на Варненска корабостроителница и средствата ще бъдат преведени до 8 април. Той каза още, че са водени разговори с корабособственици, които са готови да строят кораби в България, но не даде повече подробности. Решение за участие в търга членовете на съвета на директорите на БМФ са взели на заседание в нощта преди провеждането му, призна Стайков, като изрично подчерта, че министърът на транспорта и съобщенията Пламен Петров е бил в течение на намеренията им. Говори се, че сценарият е бил малко по-друг. Както в. БАНКЕРЪ писа неведнъж, надеждите на икономическото министерство бяха, че на търга във вторник няма да се яви никой. Проблемът на приватизаторите бе, че на кандидатите не можеха да се поставят никакви условия за инвестиции или за работни места. Затова и министерството предпочиташе да продаде корабостроителницата по-късно чрез конкурс. Участието на БМФ вероятно е било предпазен вариант, в случай че на търга се яви и друг кандидат. Малко странна за вечно оплакващата се от безпаричие държавна администрация бе декларацията на вицепремиера Василев, че държавата ще помага на БМФ да стабилизира корабостроителницата и че параходството е взело едно много добро бизнесрешение, защото ако не бе спечелило търга, много трудно щеше да си върне вложените 9.5 млн. щ. долара в двата кораба. Надявам се, че новите собственици на Варненска корабостроителница ще опровергаят думите ми, че държавата е лош стопанин, каза вицепремиерът Николай Василев. Въпреки участието на БМФ в търга, 30% от него все пак ще бъдат листвани до края на тази година на фондовата борса, каза специално за БАНКЕРЪ вицепремиерът.

Facebook logo
Бъдете с нас и във