Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА ОЧАКВА СВОЯ ПОРЕДЕН СПАСИТЕЛ

Четирите подадени оферти за 75% от активите на Варненска корабостроителница бяха отворени в присъствието на транспортния министър Пламен Петров и депутатите от НДСВ Стефан Минков и Наско Рафайлов. В крайна сметка от 11-те компании, заявили интерес за участие в надпреварата за корабостроителницата, останаха само финансово-индустриалният концерн АКБ форес в консорциум с държавната иранска фирма Ираниан шипинг лайн, британските компании Бейкър Инвест и Мадеста Холдингс, както и гръцката Цакос България. Бейкър инвестмънт е водещ партньор на консорциум, който представлява интересите на фамилия Лемос. Семейството се занимава със строеж и търговия на кораби от четири поколения. През това време фамилия Лемос е успяла да си създаде мрежа от контакти в цялата международна общност. Останалите седем фирми, за които транспортният министър заяви, че ще участват в надпреварата за активите на корабостроителницата, не са подали своите документи в предвидения за това срок.Германската корабостроителница Веселс, която беше спрягана дълго време за най-вероятния купувач, се е отказала на финалната права. Другите фирми, които по една или друга причина не са се включили в състезанието, са британската компания Камел Леърд Гибралтар, дружеството Морска техническа групировка - Варна, фирмата Делфин-1, заявила интерес заедно с БУЛБАНК, гръцкият консорциум, воден от Елефсис Шипердс, украинските компании Алвинстън Холдинг и Данскан Металс, както и ирландското дружество Райт Фрейм. Четирите кандидатури ще се разгледат от специална комисия към транспортното министерство, която ще класира участниците. Критериите за избор на купувач са заявената цена, както и постигане на приходи за три години от 120 млн. щ. долара. Бъдещият купувач ще трябва да бъде готов и да жертва пакет от 26% от капитала на корабостроителницата в случай на неизпълнение на горните условия. Тези акции ще бъдат заложени в Централния депозитар - и ако купувачът се провали, мажоритарен собственик ще остане Параходство БМФ. Финансовите предложения на офертите обаче ще бъдат отворени едва след като бъдат разгледани останалите параметри. Активите на корабостроителницата бяха придобити от Параходство БМФ за 35 млн. лева. Така че се очакваше сегашните оферти за 75% от тях да бъдат поне за 26 млн. лева. Изпълнителният директор на АКБ форес Николай Банев заяви, че е предложил да плати за пакета от 75% от смесеното дружество 25 000 777 лева. На въпрос на в. БАНКЕРЪ как ще успее да осигури 40 млн. щ. долара годишен оборот на корабостроителната компания, той отговори, че вече има предварителни договори. Партньорът на АКБ форес в това начинание - Ираниан Шипинг Лайн, се е погрижила за сключването на договор, предвиждащ построяването на 15 кораба за иранския флот. С тях няколко петролни компании ще изнасят своята продукция от близкоизточната страна. Ираниан Шипинг Лайн е държавна иранска фирма, която при това е и монополист на местния пазар на газ и петрол. Консорциумът води преговори и с венецуелския флот, но все още не е ясно колко плавателни съдове ще бъдат построени за латиноамериканската държава. КАРЕ:Параходство БМФ започна да усвоява първия транш от заема на немската банка Хамбургише Ландесбанк от 23.1 млн. щ. долара. През тази седмица бяха наети първите 12 работници, които да продължат строежа на двата кораба Трапезица и Доли. На 21 януари дружеството е получило разрешение от Агенцията за приватизация да ползва този заем. Одобрението на агенцията е необходимо, тъй като държавната компания се намира в процедура по приватизация. Агенцията и консултантът по раздържавяването на Параходство Български морски флот - Прайсуотърхаус Купърс, все още обсъждат дали е целесъобразно да бъде пусната облигационната емисия на морската компания. Според плановете облигационната емисия трябва да бъде за 75 млн. щ. долара и да е със срок между пет и осем години. Според клаузите на сключените договори за кредит в момента под чужд флаг плават 19 български кораба. Облигационният заем ще позволи чрез разплащането с кредитните институции плавателните съдове да се върнат под българския трибагреник.

Facebook logo
Бъдете с нас и във