Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА МЕЖДУ СТРАСТНАТА СЕДМИЦА И ПРОРОК СКОФИЙЛД

В първия ден от Страстната седмица - 9 април, възкръсна надеждата, че през юли 2001 г. Варненска корабостроителница най-сетне може и да заработи. Тогава, на същия този 9 април, Варненският апелативен съд потвърди решението на окръжния съд, с което се отхвърлят възраженията на част от кредиторите на завода срещу оздравителния план на английската компания Камел леърд.
Надеждата не помръкна дори и след заканата за обжалване на решението в законния 30-дневен срок пред последната инстанция - Върховния касационен съд (ВКС). Оптимизмът почиваше както на досегашната практика ВКС да препотвърждава в почти всички случаи решенията на по-долните инстанции, така и на изказването на високопоставен държавен служител, че становищата на двете съдебни инстанции досега са 95% законосъобразни и 5% целесъобразни. Приповдигнатото настроение сред варненци почиваше и на прокрадналата се информация, че от обжалващите решението на Апелативния съд ще отпадне най-големият кредитор - параходство Български морски флот, което беше пред подписване на споразумение с Камел леърд за изграждането на три кораба на доста взаимноизгодна цена. Става въпрос за 19 000-тонен въглевоз, който е 83% готов, и на два 41 000-тонни кораба за насипни товари.
Надеждите обаче траяха от ден до пладне или по-точно до появата на съобщението, че Камел леърд е обявена в процедура по несъстоятелност по искане на най-големия й кредитор - Роял бенк ъв Скотланд, и че в сряда (11 април) в централата й са влезли синдици от ПрайсУотърхаусКупърс. Твърди се, че банката, която има подписан преди година договор с Камел леърд за кредитна линия в размер на 50 млн. щ. долара (около 55 млн. евро), е внесла молбата в съда за обявяването й в несъстоятелност, след като се е установило, че английската компания не може да погаси задълженията си от 7.5 млн. евро по предстоящия на 17 април падеж по облигационния заем, емитиран в края на септември миналата година (за подробности виж в. БАНКЕРЪ, бр. 41 от 14 октомври 2000 г.). Тогава Камел леърд пусна емисии от два класа облигации за набиране на 125 млн. евро, с които да покрие натрупаните до този момент задължения. Според престижния Лойдс лист, кредитирането чрез емитиране на облигации е рядкост в британската морска индустрия. Това постави Камел леърд в центъра на вниманието както на фондовите борси, така и на водещите рейтингови агенции Стандарт енд Пуърс и Муудис. Освен това, пускайки емисията облигации, компанията бе задължена от Лондонската фондова борса да публикува финансовите си отчети на всяко тримесечие, а експерти свързаха директно компютрите й с тези на тържището. Именно тази прозрачност дала възможност на Роял бенк ъв Скотланд да следи внимателно длъжника.
Така или иначе, но за България най-важен е въпросът как ще се отрази всичко това на бъдещето на Варненска корабостроителница? Пристигащите от Албиона негативни новини за Камел леърд явно ще влеят нови сили у недоволните от оздравителния план да обжалват решението на апелативния съд пред Върховния касационен съд. Интересното е, че жалбата пред ВКС се внася във Варненския апелативен съд, където трябва да бъде окомплектована с всички необходими документи. Чак след това тя се изпраща във ВКС. Според обнародваните през октомври миналата година промени в Търговския закон (чл.613 б, ал.2), съдът трябва да образува делото още в деня на внасянето й. Същият закон задължава Върховния касационен съд да се произнесе в 30-дневен срок след постъпването на жалбата.
Ако на жалващите се кредитори им стигне една седмица за прилагането на всички документи в апелативния съд, то решението на магистратите от най-висшата съдебна инстанция трябва да се очаква към 15 юни 2001 година. По мнението на юристи, с които се консултира БАНКЕРЪ, Върховният касационен съд вероятно ще потвърди становищата на Варненския окръжен съд и Варненския апелативен съд, тъй като са законосъобразни и върху тях по никакъв начин не би могла да влияе информацията за финансовото състояние на Камел леърд.
Съдейки от Търговския закон, след отхвърлянето на жалбата от последната съдебна инстанция следват поне две неща:
- първо, че с това автоматично се прекратява процедурата по несъстоятелност на Варненска корабостроителница и
- второ, че автоматично влиза в сила оздравителният план на Камел леърд.
Освен това Търговският закон задължава синдика на корабостроителницата Димитър Смиленов в рамките на 14 дни след излизането на решението на ВКС да покани автора на оздравителния план - Камел леърд, с когото да сключи договор за мениджиране на предприятието и въвеждането му във владение.
Само че едва ли Смиленов би поканил дружество в несъстоятелност да прилага оздравителна програма. А и колегите му синдици от ПрайсУотърхаусКупърс със сигурност биха погледнали на подобна покана единствено като проява на нашенско чувство за хумор.
В такъв случай, пак според Търговския закон, би следвало първата съдебна инстанция - Варненският окръжен съд, да възобнови процедурата по несъстоятелност, като остави Димитър Смиленов и занапред синдик на завода.
Изпълнителният директор на Камел леърд Джон Скофийлд е убеден, че второто за последните десет години производство по несъстоятелност на компанията ще приключи твърде бързо - най-късно до средата на юни, когато се очаква да приключи и делото във ВКС. Наистина общите задължения на Камел леърд са 125 млн. паунда (около 178 млн. щ. долара), но според британските финансови издания това представлява около 60-70% от годишния й оборот, което се смята за нормално. Парите щели да се набавят с разпродажбата на някои от многобройните заводи на компанията в Европа или Америка. Вече дори било преговаряно с потенциални купувачи на корабостроителниците й в Портланд, САЩ, и тези в Нюкясъл и Саутхямптън.
Мистър Скофийлд намекна, че кандидат купувачи започнали да наобикалят централата им още в четвъртък - ден след влизането на синдиците. Разбира се, той отказа да спомене каквито и да било имена.
Като спасителен вариант за Варненска корабостроителница, Джон Скофийлд, посочи възможността оздравителният план да се изпълни от номинирана от Камел леърд компания. Това щяло да устрои напълно завода във Варна, за който, а и за неговите кредитори, най-важното нещо било да заработи и да върне дълговете си в одобрения ред и процент.
В подкрепа на казаното от Джон Скофийлд е и становището на реномираната британско-американска консултантска компания Клоуз брадърс (Close Brothers), под чието ръководство преди два месеца започна преструктурирането на Камел леърд. А то е, че процесът на преструктуриране и оздравяване на компанията ще завърши до средата на юни и че за това оздравяване се залагат големи надежди на Варненска корабостроителница. По съвета на Клоуз брадърс преди месец Камел леърд се отказа от закупуването на корабостроителницата на Бахамските острови. Пак по препоръка на Клоуз брадърс ливърпулската компания трябвало да съсредоточи усилията си върху придобиването на варненския завод.
Така, след възкръсналите надежди през Страстната седмица, сега остава да се надяваме, че Джон Скофийлд ще се окаже пророк и думите му ще се сбъднат.

Facebook logo
Бъдете с нас и във