Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВАЖНОТО Е ДА СЕ ВДИГА ШУМ

ВАЖНОТО Е ДА СЕ ВДИГА ШУМНапрежение в огромни количества - това предлага основателят на Мобилком Герхард Шмит на своите акционери, откакто фирмата излезе на борсата през 1997 година. Звездата на милиардера обаче помръкна напоследък заради кавгата с Франс Телеком. След десет години на върха на концерна Шмит е готов да продаде всичко.Герхард Шмит е олицетворение на типа бизнесмен със запретнати ръкави: дързък, изпълнен с енергия, не цепи басма никому, докато крачи по пътя към успеха.Шмит изкара една блестяща битка с Дойче Телеком (Deutsche Telekom), отнемайки й пазарни дялове, след като отпадна на нейния мрежов монопол. За кратко време той привлече милиони клиенти и дори спечели за Мобилком (Mobilkom) един от най-желаните навремето лицензи за UMTS.Дълго време изглеждаше, че Шмит е в състояние да побеждава и в периоди на криза. Смятаха, че той ще съумее да продаде предприятието си за 560 млн. евро на Франс Телеком (France Telecom). Но французите, които имат дял от 28.5% от фирмата на Шмит, не пожелаха това. Шефът на France Telecom, Мишел Бон, отказа да позлати оттеглянето на Шмит.Разгоря се неколкомесечна мръсна битка (както казва Шмит: France Telecom ме замеря с кал), в хода на която хитрецът Шмит и неговият противник, елегантният Бон, не си спестиха нищо. В крайна сметка под натиска от французите Шмит бе принуден да се оттегли от поста си - при това без обезщетение.Курсът на акциите на Мобилком се срина, реномето му падна светкавично.Шмит основал фирмата преди десет години. По онова време познати и колеги предричали блестящо бъдеще на мобилния бранш. Шмит се въодушевил дотолкова от тези прогнози, че изтеглил всичките си спестявания, напуснал шефското си място във фирмата за даване на коли под наем Сикст (Sixt) и се втурнал в новото поприще.С подкрепата на Ландесбанк в провинция Шлезвиг-Холщайн и с една-единствена секретарка Шмит, син на зидар, основава през 1991 година фирмата Mobilkom. Големият пробив за него идва през 1995 година. Само за шест години Шмит, качил се на лодката по време на движение, успява да се превърне в твърда величина в германския телекомуникационен бизнес. Целеустременият Шмит установява централата си в Бюделсдорф. През март 1997 г. Mobilkom излиза на борсата. До края на същата година книжата на фирмата, котирани първоначално за 62.50 марки, достигат курс от 1580 марки - Шмит става милиардер.Той завладява триумфално пазара: докато конкурентите му се мъчат да разработват непонятни тарифни модели, икономистът Шмит набива в съзнанието на клиентелата единната цена, на която 24 часа в денонощието от цялата територия на Германия под номера на Mobilkom 0 10 19 могат да се водят разговори за 19 пфенига на минута.Никой не може да предизвиква шумотевица по-добре от гениалния специалист по маркетинг Шмит. Легендарни са рекламните битки, заради които го наричат Давид в бранша, водеше с Голиат в лицето на Deutsche Telekom. С бели букви върху цветовете на полудържавния концерн Шмит оповести в рамките на една от своите кампании: Не, не ви се привижда: най-изгодният код за клиентите на Telekom е 0 10 19.От Бон Deutsche Telekom реагира разярено: в панически ужас бяха заснети контраспотове. По телевизията известният актьор Манфред Круг, рекламно лице на Deutsche Telekom, настоятелно предупреждаваше целокупното народонаселение да се пази от мошеническите номера на Mobilkom. Този ход се оказа обаче автогол - Шмит и компания станаха още по-популярни, а противникът им се изложи с липсата си на чувство за хумор.След това обаче Шмит се прицели твърде нависоко: през 2000 г., когато борсовите курсове подскачаха до небето, се впусна в авантюрата с UMTS. Той пое голям риск, съюзявайки се с France Telecom, и закупи лиценз за UMTS на стойност около 16 млрд. марки. Френският концерн искаше да играе на германския пазар, Шмит пък искаше парите на държавното предприятие. Скоро обаче се появиха ядовете.Шмит отказа на фирмата му да бъде прикачена марката Orange, после борсовите курсове се сринаха, а с тях и илюзиите на привържениците на UMTS. Но внезапно французите отказаха да дават повече пари. Шмит обаче искаше да продължи с пълно темпо, както винаги досега. Както и да приключи кавгата му с France Telecom - ясно е, че цялата тази история за него е поражение. Това ни най-малко не значи, че изчезва от хоризонта. Ще се завърна, обещава Шмит. Не в Mobilkom, разбира се, а като предприемач. Петдесетгодишният хитрец не разкрива плановете си. Подсказва единствено, че във всеки случай новото му поприще нямало да има нищо общо с бранша на телекомуникациите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във