Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

В СВЕТА НА ПЛАТЕНАТА ТЕЛЕВИЗИЯ СЕ ЗАДАВА БУРЯ

Само за десет години доставчиците на програми чрез сателит като ДайрекТиВи (DirecTV) и ЕкоСтар Къмюникейшънс (EchoStar Communications) са увеличили пазарния си дял от нула до около една четвърт от американските домакинства, които плащат за телевизия. В последно време обаче кабелната индустрия започна да губи абонатите си. Това се случва за първи път от раждането й през 50-те години на миналия век. Тази тенденция не показва признаци на затихване. Както ЕкоСтар, така и ДайрекТиВи, който се контролира от медийния конгломерат на Рупърт Мърдок - Нюз Корпорейшън (News Corporation), са отчели рекордно висок брой нови потребители за второто тримесечие на 2004 г. През този период ДайрекТиВи е привлякла 455 000 нови абоната, а ЕкоСтар е увеличила клиентите си с 340 000, донякъде благодарение и на сътрудничеството си с Ес Би Си Къмюникейшънс (SBC Communications). Впечатляващият брой нови клиенти до голяма степен се дължи на предлаганите промоции, което в крайна сметка намалява чистата печалба на компанията. ДайрекТиВи е понесла нетна загуба от 13 млн. щ. долара за второто тримесечие на 2004 г., докато за същия период на миналата година е отчела печалба от 22 млн. щ. долара. ЕкоСтар също отчита намаление на печалбата си - от 129 млн. на 85 млн. щ. долара. Въпреки успеха си в борбата срещу кабелните телевизии за привличане на нови абонати двамата играчи на сателитния пазар са изправени пред много предизвикателства. Опитвайки се да подготви инвеститорите за следващите месеци, главният изпълнителен директор на ДайрекТиВи Чейз Кери неотдавна предупреди, че битката ще се ожесточи през втората половина на годината. Може би поради връзките си с Мърдок ДайрекТиВи изглежда подготвена да се справи със ситуацията. В последно време компанията е фокусирала вниманието си върху набирането на нови абонати за сметка на краткосрочната печалба. Тази стратегия, изглежда, е директно инспирирана от начина, по който синът на Мърдок - Джеймс, ръководи Бритиш Скай Броудкастинг (British Sky Broadcasting), а тя е водещият оператор на платената телевизия във Великобритания. Все пак кабелните компании имат няколко предимства пред сателитните си конкуренти в САЩ. Първо, те още доминират на огромен сегмент от пазара. Второ, могат да предложат на своите клиенти т. нар. троен пакет, комбиниращ телефонни, широкочестотни и телевизионни услуги, които се заплащат с обща сметка. Но чрез находчиви маркетингови партньорства с телефонни компании като БелСаут (BellSouth), Верисън Къмюникейшънс (Verizon Communications) и Ес Би Си, ДайрекТиВи и ЕкоСтар са доказали, че могат частично да преодолеят конкуренцията на тройния пакет. И така, каква е следващата стъпка? Мърдок тепърва трябва да направи значителни промени в ДайрекТиВи и затова се подготвят различни проекти. Една от главните цели на компанията е да упражнява по-строг контрол върху операциите. Като част от това усилие ДайрекТиВи плати в началото на август 875 млн. щ. долара, за да придобие контрола върху около 1 млн. абонати, които са били обслужвани от Пегас Къмюникейшънс (Pegasus Communications). На 27 август компанията съобщи, че сделката е приключила. Преди да обяви своята несъстоятелност на 2 юни тази година, Пегас имаше изключителни права да продава някои програмни услуги на ДайрекТиВи в селските райони на 41 щата. До месец месец и половина се очаква да приключи миграцията на клиентите на Пегас, като по този начин към потребителите й ще се прибавят около 10 млн. домакинства в селските райони, а краткосрочните й парични потоци ще се подобрят. Акциите на ДайрекТиВи се покачиха с 3 цента и на 27 август сутринта се търгуваха на Нюйоркската фондова борса срещу 16.25 щ. долара едната. Мърдок разчита и на иновациите. Той обяви плановете си да направи гледането на телевизия едно по-интерактивно преживяване чрез въвеждането на нови технологии. Що се отнася до програмите, очаква се от началото на следващата година ДайрекТиВи да поддържа един 24-часов риалити канал, продуциран от Фокс Ентътейнмънт (Fox Entertainment).Междувременно ЕкоСтар се бори с по-ниските си средни приходи от потребител (в сравнение с тези на ДайрекТиВи) и с намаляващите оперативни печалби. Несъмнено операторът се надява, че партньорството му с Ес Би Си ще продължава да набира скорост и че по-ниските цени ще му позволят да настигне своя основен конкурент. Но бъдещето ще покаже дали цената ще бъде достатъчно силен и убедителен аргумент срещу съперника му, контролиран зорко от медиен магнат като Рупърт Мърдок.

Facebook logo
Бъдете с нас и във