Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

В ПИЕНЕТО НА БИРА НАПРЕДВАМЕ БЪРЗО

От пазара на пиво у нас вече трудно могат да се очакват някакви изненади. Поне от две години, когато стана разместването на позициите и приключи приватизацията в този бранш, нещата неотменно следват една и съща тенденция - на увеличение на продажбите. По данни на Съюза на пивоварите през миналата година са изпити 422 млн. литра бира, без да се броят продажбите на Леденика и ММ, които са на Варненско пиво и се предполага, че са около 50 млн. литра. Заедно с тях и с тези на Пивоварна София, общото количество изпита бира най-вероятно ще достигне 473 млн. литра. Това прави близо 61 литра годишна консумация на човек, или ръст от около 7% спрямо 2003-а. Тогава общите продажби са били 445.6 млн. л, а година по-рано - 383.3 млн. литра. Силната конкуренция между професионални играчи като Карлсберг, Интербрю и Брюинвест нямаше как да не доведе до разширяването на пазара на бира в страната, изтъкват специалистите. Впрочем заедно с големите компании у нас дойдоха и европейските навици в консумацията на пиво. В по-голямата част от Европейския континент потребителите предпочитат наливната бира. В България тя дълго време не можеше да се наложи, но от 2003 г. нейният дял непрекъснато расте. Друг благоприятен фактор за развитието на този пазар са установилите се на него справедливи правила и коректност. Според председателя на Съюза на пивоварите Владимир Иванов почитателите на пенливата напитка се увеличават и заради предлаганото високо качество. Само през 2004-а в страната се появиха две световни марки - Туборг и Бекс. Освен тях сериозно присъствие имат и Стела Артоа, Амстел и Хайнекен. Те само допълват разнообразието от над 50 марки, между които могат да избират българите.Сред най-предпочитаните обаче си остават бирите Загорка, Ариана, Столично и Амстел на акционерното дружество Загорка, което е собственост на Брюинвест. Продажбите им за миналата година са се увеличили с 8.8% - до 146 млн. л, което отрежда на старозагорската пивоварна 31% пазарен дял. Плътно зад Загорка АД се нарежда бившият лидер - Каменица АД. От неговите марки Каменица, Стела Артоа, Бекс, Астика през 2004-а са продадени 136.6 млн. литра. Собственик на Каменица е най-големият световен производител Интербрю.През последните две години специалистите наблюдаваха с голям интерес развитието на пивоварните в Шумен и Благоевград - Шуменско пиво и Пиринско пиво. След приватизацията им от Карлсберг се очакваше тяхната продукция бързо да спечели одобрението на любителите на бира. И това се случи, макар и не толкова бързо. През миналата година Карлсберг остана на трета позиция, но пазарният му дял нарасна чувствително от 10 на 18% с продажби от 83.79 млн. литра. Очевидно значителните инвестиции, направени в двете пивоварни, както и налагането на марката Туборг, са част от сценария за дългосрочното развитие на компанията и вече дават резултат. До края на 2005-а в производствени мощности в Шуменско пиво и Пиринско пиво ще бъдат вложени 35 млн. лева. През миналата седмица в шуменската пивоварна бяха инвестирани 2 млн. евро в нова линия за бутилиране на бира в пластмасови бутилки. Според статистиката на Съюза на пивоварите през последните седем години в производството на пиво са вложени общо 304 млн. лв. и тази сума продължава да расте. През 2004-а инвестициите са били 48 млн. лв., през 2003-а - 42.66 млн. лв., и през 2002-ра - 28.368 млн. лева. Най-много пари са отишли за производствени и бутилиращи линии. На 1 февруари генералните мениджъри на бирените компании, обединени в Съюза на пивоварите, подписаха Кодекс за отговорна търговска комуникация и етични стандарти. Документът беше парафиран от Болярка-ВТ, Загорка, Каменица, Карлсберг, Ломско пиво, Пивоварна София и Агрима.

Facebook logo
Бъдете с нас и във